دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما/۲۴

منبتی: سینما با روی کار آمدن دولت آقای روحانی جان به جان آفرین تسلیم کرد!/ طی سال های اخیر اغلب فیلم ها برای خوشامد جشنواره های غربی تولید شدند

محمد هادی منبتی

سینماپرس: سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: سینما ۸ سال قبل جسد نیمه جانی بود که با روی کار آمدن دولت آقای روحانی جان به جان آفرین تسلیم کرد! ما امروز در کشورمان دیگر چیزی به نام سینما و هنرهفتم نداریم که بتواند در محافل بین المللی و حتی داخل کشور قابل عرضه باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی توجهی دولت در این دوره ۸ سال نسبت به سینما و به طور کل حوزه مهم فرهنگی و هنری بسیار زیاد بود. طی یک سال و خرده ای گذشته نیز کرونا مزید بر علت شد که در سینما به طور کامل تخته شود و جز بدبختی و بدهی و بیچارگی برای سینماگران چیزی باقی نمانده است.

منبتی با بیان اینکه هیچ مدیریت دغدغه مند، کاربلد و متعهدی در این سال ها وجود نداشت که بتواند سینما را از این بحران عظیم نجات دهد اظهار داشت: دار و ندار سینما طی این سال ها از دست رفت. هیچ چیز درست سر جای خود قرار نداشت و ضربات مهلکی که مدیران کارنابلد به سینما وارد کردند تا سال های سال هرگز قابل جبران نخواهد بود!

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: هنرمندان در این سال ها از فقدان حمایت صنفی، نبود بیمه مناسب و... انتقادات جدی داشتند، محتوای آثار سینمایی در این سال ها سیر نزولی عجیبی را تجربه کرد به نحوی که فساد و ابتذال مطلق در اغلب آثار سینمایی حرف اول و آخر را می زد و ما شاهد محتوای پوچ، یأس برانگیز و به شدت سیاهی در آثار سینمایی بودیم.

وی ادامه داد: در این سال ها مدیران فاقد تخصص درهای سینما را باز گذاشتند و باعث شدند تا هر کسی به اسم فیلمساز وارد عرصه سینما شود؛ ما در این سال ها شاهد حضور شبه فیلمسازانی بودیم که بدون تخصص و تجربه و تعهد وارد سینما شدند و به جای اینکه باعث رشد و تعالی سینما شوند موجبات ذلت آن را فراهم آوردند.

منبتی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر طی سال های اخیر اغلب فیلم ها برای خوشامد جشنواره های غربی تولید شدند؛ امروزه که به این ۸ سال نگاه می کنیم به خود می گوییم کاش هرگز این فیلم ها تولید نمی شدند چرا که وقتی آثار ارزشمند انقلابی و استراتژیک در سینما جایی برای عرض اندام ندارند و فیلم های نازل و سبک سرانه و مبتذل و ضد مردمی تولید می شوند همان بهتر که جلوی این روند گرفته شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: در این سال ها اگر برخی آثار معدود در سینمای ارزشمند دفاع مقدس، مقاومت و... تولید شدند تنها به واسطه داشتن دغدغه و تعهد از سوی برخی فیلمسازان بوده و دولت هیچ حمایتی از این گونه تولیدات نکرده است. به هر صورت این روزها ما در دوران بسیار تلخ سینما به سر می بریم و اوضاع سینما به شدت نگران کننده است و بنده شخصاً چشم انداز روشنی برای سینمای کشور متصور نیستم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.