سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما/۹

بخشی: آنچه طی ۸ سال اخیر در تمامی حوزه های کشور شاهد بودیم یک پسرفت و عقب ماندگی صرف بود/ سینما باید اهداف انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگ تحقق بخشد

قاسم بخشی

سینماپرس: قاسم بخشی مستندساز و کارشناس سینما و رسانه در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: آنچه طی ۸ سال اخیر در تمامی حوزه های کشور شاهد بودیم یک پسرفت و عقب ماندگی صرف بود که قطعاً تبعات فاجعه بار آن در آینده بیش از پیش خودنمایی خواهد کرد؛ سینما در این سال ها رسماً به حال خود رها شده بود و هیچ نقطه امیدی در آن دیده نمی شد و هنرمندان نیز در یک بلاتکلیفی مطلق به سر می بردند.

تهیه کننده مجموعه داستانی «آواز پر جبرئیل» و کارگردان مستند نیمه بلند «ترور حقیقت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما باید اهداف انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگ تحقق بخشد و بی تردید انتظار همه سینماگران از رئیس جمهور آینده این است که افرادی را به عنوان مسئول امور فرهنگی منصوب کند که دست به تحولات اساسی در حوزه فرهنگ و هنر بزنند.

وی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری نقل به مضمون فرموده اند: «اول فرهنگ باید تغییر کند تا بعد از آن اوضاع سایر حوزه ها اعم از اقتصاد و... بهبود یابد» ما باید در پی بهتر شدن اوضاع فرهنگ و هنر کشورمان باشیم و آن را از این ولنگاری و افسارگسیختگی نجات دهیم.

این سینماگر با تأکید بر اینکه ما امروزه باید با زبان رسانه ای قدرتمند مثل سینما تمامی دستاوردهای مان را در منطقه و جهان به دیگران بشناسانیم تصریح کرد: ما موظفیم در سینمای جمهوری اسلامی ایران ضمن ترویج اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، به زندگی قهرمانان و شهدا و دلاورمردان بزرگ مان بپردازیم و دستاوردهای نظامی و... مان را به تصویر بکشیم و تو دهانی محکمی به استکبار جهانی و دشمنان نظام و انقلاب اسلامی بزنیم.

بخشی خاطرنشان کرد: بی تردید ما به چنین اهدافی دست پیدا نمی کنیم مگر آنکه سیاست گذاری اصولی داشته باشیم، اتاق فکری با حضور صاحب نظران و اندیشمندان و هنرمندان انقلابی تشکیل دهیم و قطار سینما را که مدت ها است از ریل خارج و خاموش شده است مجدداً به کار بیندازیم.

وی متذکر شد: ما باید سینمای جمهوری اسلامی ایران را به رشد و شکوفایی برسانیم و همچنین این رسانه را تریبونی برای آموزش دادن به افراد جامعه و به ویژه نسل جوان کنیم؛ به عنوان مثال ما باید در سینما آثاری تولید کنیم و در آن ها نشان دهیم که اگر به دشمنان اعتماد کنیم بلاهای متعددی سرمان می آید همانطور که در این ۸ سال گذشته به دشمنان اعتماد کردیم و بلاهای بسیاری را شاهد بودیم!

مدیر بخش «سیدالشهدای مقاومت» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تأکید کرد: ما باید در سینما هم آثاری مانند «گاندو» تولید کنیم که هم دوستان هم دشمنان از آن راضی هستند. آثاری ارزشمند در حوزه دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف نیاز اساسی امروز سینمای کشور است.

وی سپس با انتقاد شدید از تولید فیلم هایی که با بودجه های دولتی ساخته شدند اما امکان اکران و نمایش پیدا نکرده اند اظهار داشت: بودجه بیت المال باید تنها برای تولید آثار سینمای ارزشی و شاخص اختصاص پیدا کند، آثاری که طرفدارانی در داخل کشور و خریدارانی در خارج کشور داشته باشد نه اینکه ما بیاییم و این بودجه ها را توسط طیف خاصی از فیلمسازان قرار دهیم و بعد هم هیچ دستاوردی برایمان نداشته باشند.

بخشی در پایان این گفتگو گفت: سازمان سینمایی دولت بعدی باید با دیگر نهادها و سازمان ها وارد تعامل شود و همه ارگان ها را دخیل کند تا در حوزه تولید فیلم و رشد و ارتقای سینما گام بردارند. سازمان سینمایی باید بستر لازم را ایجاد کند تا سرمایه گذاران و فیلمسازان ترغیب شوند برای ساخت فیلم های ارزشی، متعهدانه و انقلابی پا به میدان عمل بگذارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.