شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما/۱۱

قرایی مقدم: سینمای امروز سرشار از سبُک سری و ابتذال است/ آثار سینمایی باید هنجارهای ملی، دینی، سنتی و فرهنگی را منتقل کنند

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: سینمای امروز سرشار از سبک سری و ابتذال است؛ اگر در سینمای قبل از انقلاب فلان رقاصه زن با لباس های نیمه عریان در فیلم ها می رقصید و آواز می خواند امروز همین اتفاق توسط بازیگران مرد رخ می دهد! این در حالی است که سینما باید برای جامعه و به ویژه نسل جوان نوآوری داشته باشد، اندیشه و خرد را ترویج کند نه اینکه برای کسب پول روز به روز بیشتر در ورطه ابتذال فرو برود!

این جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از نظر جامعه شناسی هنر از هر نوع شکلش از مجسمه سازی و نقاشی گرفته تا موسیقی، تئاتر، سینما و... باید در خدمت جامعه باشد. یعنی هنری هنر است که پیش برنده باشد به مخاطب خود فکر و بینش بدهد. هنر و هنرمند نباید دنبال کسب مادیات و پول باشند. بنده در کتاب «جامعه شناسی هنر» هم به این نکته اشاره کردم.

وی ادامه داد: هنر باید نوآوری اجتماعی داشته باشد اما متأسفانه طی سال های اخیر همواره شاهد بوده ایم که فیلم ها و سریال ها از نظر جامعه شناسی هنر در خدمت جامعه نبودند و تنها جامعه را سرگرم کرده اما فاقد اندیشه و بینش و خرد بودند. این اتفاق ناشایست در حالی است که یک اثر هنری باید آموزنده باشد. هنر نباید برای ارتزاق باشد؛ متأسفانه ما در این سال ها در هیچ شاخه هنری ما کار درستی شاهد نبودیم.

قرایی مقدم تصریح کرد: بی تردید دلیل اصلی چنین اتفاقات غم انگیزی این است که دغدغه فرهنگ و هنر در میان مدیران اجرایی و فرهنگی کشور وجود ندارد. هنر ما سیاست زده است اما سیاست های خود را به اشتباه پیش می برد.

این استاد دانشگاه متذکر شد: مردم از سینمای قبل از انقلاب متنفر بودند جرا که با پشت پا زدن به هنجارهای نهادینه شده جامعه تصویری زننده به مخاطبان ارائه می کرد و مردم نمی توانستند بپذیرند مثلاً یک زن با شورت جلوی دوربین بدن نمایی کند و برقصد! حالا هم چیزی عوض نشده، ما همان لودگی ها، همان شوخی های کلامی و رکیک مشمئزکننده، همان شوخی های دستی ناپسند و همان رقص و آواز بی مورد و فاقد اندیشه را در فیلم ها شاهد هستیم!

وی تأکید کرد: آثار سینمایی باید هنجارهای ملی، دینی، سنتی و فرهنگی را منتقل کنند اما اغلب فیلم های سینمایی و سریال های خانگی امروزه تنها در پی فروش بیشتر هستند و برای فروش بیشتر حاضرند هر حرکت زشت و ضد ارزش های اخلاقی و اجتماعی را به تصویر کشیده و به مخاطبان بخت برگشته منتقل کنند و این وظیفه نهادهای نظارتی و مدیران فرهنگی است که جلوی این تولیدات زننده را بگیرند.

قرایی مقدم در خاتمه اظهارات خود با بیان اینکه امیدوارم در دولت آینده شاهد توجه ویژه به هنر اصیل و ناب باشیم اظهار داشت: متأسفانه همانطور که پیش تر هم اشاره کردم امروزه نه تنها سینما که سایر رشته های هنری با سبک سری و ابتذال مواجه شده اند و خرد و اندیشه در ورای تولید آثار وجود ندارد و این رویه زننده و شوم نیاز به اصلاح فوری دارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.