یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما/۱۲

امیری: سیاه نمایی مسأله بارز آثار سینمایی طی ۸ سال گذشته بود/ از جمله مسائل فاجعه آمیز می توان به ورود پول های کثیف به سینما، بیکاری فزاینده سینماگران و... اشاره کرد

سلمان امیری

سینماپرس: سلمان امیری تهیه کننده سینما و تلویزیون و دبیر جشنواره فیلم وحدت در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: آنچه حائز اهمیت است اینکه متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر بسیار مهجور واقع شده، نه تنها در دولت که حتی در مجلس هم وضعیت همین است به نحوی که شاهد هستیم تنها کسانی به مسأله فرهنگ می پردازند که کار دیگری دارند یا بیکار هستند و به این حوزه به عنوان یک حیات خلوت نگاه می کنند! همین ها باعث شده تا ما با مشکلات دامنه دار و جدی در عرصه فرهنگ و هنر بالاخص سینما مواجه باشیم به نحوی که سیاه نمایی مسأله بارز آثار سینمایی طی ۸ سال گذشته بود و هیچ مقام و مسئولی در این زمینه تدبیری نکرد!

مدیرمسئول سابق خبرگزاری «تقریب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته قابل تأمل اینجا است که فجایعی که طی این سال ها در حوزه فرهنگ و هنر شاهد بودیم مسائلی بودند که آقای روحانی قبل از ریاست جهموری شان به آن ها انتقاد می کردند!

وی ادامه داد: یکی از بحران های جدی در این سال ها فرار سلبریتی ها به خارج از کشور بود. ما در این سال ها موجی از هنرمندان را شاهد بودیم که از کشور رفتند. هرچند که ما به عملکرد آن ها منتقد بودیم اما باید آن ها را هدایت می کردیم؛ متأسفانه به دلیل سیاست گذاری اشتباه آن ها رفتند و اینک مشغول کار در برخی شبکه های بیگانه و حتی معاند شده اند.

امیری سپس با بیان اینکه از جمله مسائل فاجعه آمیز هنرهفتم در دولت روحانی می توان به ورود پول های کثیف به سینما، بیکاری فزاینده سینماگران و... اشاره کرد متذکر شد: یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه فرهنگ و هنر به خصوص سینما بیکاری فزاینده و بی عدالتی بود چرا که در این سال ها تنها قشر خاصی کار می کردند.

وی تصریح کرد: مدیران فرهنگی در این سال ها نگاهی ابزاری به سلبریتی ها و هنرمندان داشتند البته این خود سلبریتی ها بودند که مقصر اصلی این ماجرا هستند و هنوز هم متوجه اشتباهات شان نشده اند. در انتخابات ها ما شاهد بودیم مسئولان و دولتمردان با نگاه ابزاری شان از آن ها سوءاستفاده می کردند و این پدیده ای بسیار ناپسند بود.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: ورود پول های کثیف و غیرشفاف به حوزه سینما و بالاخص شبکه نمایش خانگی یکی دیگر از بحران های جدی بود؛ جالب است که مسئولان خودشان قبل از انتخابات منتقد این کار بودند اما با سیاست های غلط و به کارگیری افراد ناکارآمد باعث این بحران شدند.

امیری در ادامه عدم سیاست گذاری صحیح برای ترویج آرمان های انقلاب اسلامی در سینما را یکی دیگر از مسائل دردآور طی ۸ سال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: ما نباید مثل ویکتور هوگو هنر را برای هنر بدانیم. سینما در جمهوری اسلامی ایران باید برای تجلی بخش آرمان های انقلاب باشد اما متأسفانه در سینمای ما حرفی از امام زمان (عج) و آرمان های انقلاب نیست و خیلی وقت است این کلید واژه ها برای ما گم شده!

وی ادامه داد: سیاست گذاران ابزار درست فراهم نکردند؛ سیاه نمایی و نقاط منفی راپررنگ کردند و سینماگر ما کارش به جایی رسید که تاجر عرب بیاید برایش سرمایه گذاری کند، یکی از خودش سوأل نکرد مگر آن ها عاشق ما هستند که بیایند و روی فیلم های ما سرمایه گذاری کنند؟ یکی از خود نپرسید که نفع آن ها در کجاست؟

امیری در پایان این گفتگو افزود: در این سال ها به اسم فیلم و سینما مقداری خزعبلات به خورد مردم دادند؛ اوضاع سینما از اوضاع دوران فیلمفارسی ها بسیار بدتر بود و هیچ نشانی از گفتمان انقلاب اسلامی در آثار وجود نداشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.