سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

سینماگران از لزوم رویکرد انقلابی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش می گویند؛

از تأکید بر نگرش ولایتمدارانه تا درخواست برای عدم اجازه ساخت فیلم های سیاه در سازمان سینمایی

اصغری-روح افزا-سیدزاده-شاه حسینی-لاجوردی-سهرابی-بیدل-مصباح-سلطانیان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش برای جلوگیری از ولنگاری بیشتر در هنرهفتم تأکید کردند: باید با نگرش ولایتمدارانه، سینمایی منبعث از انقلاب اسلامی را به نمایش گذارده شود؛ طی سال های اخیر اوضاع سینمای کشور با انبوه فیلم های سخیف، مبتذل، سیاه و مشمئزکننده بسیار خراب شد.

به گزارش سینماپرس شوراهای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی شوراهای کلیدی و مهمی هستند چرا که هیچ فیلمی بدون عبور از فیلتر اعضای این شورا نمی تواند اجازه ساخت و پس از آن اجازه اکران بگیرد. اما آنچه به ویژه طی سال های اخیر در این شوراها مورد غفلت واقع شده داشتن نگاه ارزشی، اصیل و متعهدانه است به نحوی که بخش اعظمی از تولیدات سینمایی که مجوز ساخت و نمایش از همین شوراها را گرفته اند یا سرشار از ابتذال مفرط بوده اند یا بر خلاف مصالح نظام تولید شده اند و موجبات خشنودی جشنواره های غربی و دشمنان نظام و انقلاب اسلامی را فراهم آورده اند.

از این رو نیاز است در دولت سیزدهم که لقب انقلابی به خود داده تمامی تولیدات سازمان سینمایی بر اساس اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی تولید شوند و هیچ اغماضی در خصوص سازندگان فیلم های مبتذل، سخیف، مستهجن، ضدانسانی، ضداخلاقی، سیاه و تلخ صورت نگیرد.

در همین راستا محمد خزاعی با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت، مشکلات و چالش‌های سینما، موضوعاتی همچون محتوای ضعیف فیلم‌های تولید شده، تحول در سینمای کشور، قدرت حاکمیت غیررسمی در عرصه هنر، نظارت همراه با برنامه‌ریزی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعیین بسته زمانی مشخص شده برای رسیدن به اهداف، حفاظت از فرهنگ در قالب سینما، همچنین حمایت از فیلمسازان انقلابی، مشکلات معیشتی هنرمندان در دوران کرونا، بیمه هنرمندان و اصلاح آئین نامه سازمان سینمایی و ضرورت‌های پیش رو به اعضای کمیسیون ارائه داد.

خزاعی با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات سینمایی، قابل دفاع و در شان یک خانواده ایرانی و مسلمان نیست، گفت: قطعاً از این پس، به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت و نمایش نمی‌دهیم؛ زیرا سینمای ایران سینمای فرهنگی، اندیشه‌محور و سینمای خانواده‌ مدار است!

سینماگران و کارشناسان فرهنگی امیدوارند صحبت های رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم به واقعیت بپیوندد و ما دیگر شاهد تولید و پخش فیلم های سخیف و مشمئزکننده در سینمای کشور نباشیم! هرچند که این امید به نوعی تا همین لحظه به ناامیدی بدل شده چرا که هم اکنون چند فیلم سخیف، مبتذل و بی مایه در سینماهای کشور در حال اکران هستند که باید هرچه سریع تر از ادامه نمایش شان جلوگیری شود!

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: ابراهیم اصغری، فرشته روح افزا، سیدسعید سیدزاده، انسیه شاه حسینی، عباس لاجوردی، روح الله سهرابی، داود بیدل، سیدامیر سیدزاده، محمدرضا مصباح و اسماعیل سلطانیان با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظارت ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از تأکید بر نگرش ولایتمدارانه تا درخواست برای عدم اجازه ساخت فیلم های سیاه در سازمان سینمایی

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: با توجه به اتفاقاتی که در این سال ها شاهد بودیم و فیلم های که در سینمای کشور تولید و بعضاً به اکران رسیده اند متوجه می شویم که یک عده از فیلمسازان نباید جایی برای عرض اندام در سینمای کشور داشته باشند از این رو شورای پروانه ساخت باید برای فیلمسازانی که برخلاف معیارهای انقلاب اسلامی و موازین اخلاقی مبادرت به تولید اثر کرده اند محدودیت و ممنوعیت ایجاد کند تا از این طریق بتوان از موازین ارزشی و اخلاقی حفظ و حراست کرد. مسئولان سازمان سینمایی و اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش باید تدبیری کنند تا تنها فیلمسازانی که منطبق با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فیلم هایی در کارنامه شان دارند بتوانند زین پس در سینما کار و فعالیت داشته باشند و بالعکس به اصطلاح هنرمندانی که در این سال ها با فیلم های غیراخلاقی، مبتذل، سخیف و سیاه و تلخ شان آب در آسیاب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی ریخته اند نتوانند هرگز با بودجه بیت المال در سینمای کشور مبادرت به تولید اثر و یا اکران آن کنند. بی شک با این رویه سینمای ایران دچار تحولات مثبت خواهد شد.

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: طی سال های اخیر اوضاع سینمای کشور با انبوه فیلم های سخیف، مبتذل، سیاه و مشمئزکننده بسیار خراب شد و از این رو شورای پروانه ساخت نباید اجازه ساخت فیلم های مقلدانه از سطل آشغال و زباله های غربی ها را بدهد و از سوی دیگر مدیران سینمایی باید با تدبیر و درایت کاری کنند که هیچ یک از سینماگران برای حضور در جشنواره های غربی و فرش قرمزها مبادرت به ساخت فیلم نکنند. واقعاً جای سوأل است که چرا راجع به ارزش های اخلاقی در فیلم های سینمایی ما صحبت نمی شود. ما باید از خودمان بپرسیم آیا شده یک بار راجع به اثر سوء نگاه به نامحرم فیلم ساخته باشیم؟ چرا باید فیلم های سینمایی تنها به روابط زن و مرد بپردازند؟ این ها چه امتیازی است؟ این غرایز جنسی را که حیوانات هم دارند. این ها عشق ورزی حقیقی نیست. عشق حقیقی تنها عشق حضرت زهرا (س) است که وقتی شش ماهه اش را از دست می دهد، وقتی زمین می خورد می گوید به فدای تو یا علی (ع)!

از تأکید بر نگرش ولایتمدارانه تا درخواست برای عدم اجازه ساخت فیلم های سیاه در سازمان سینمایی

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: اگر دولت سیزدهم ادعای انقلابی گری دارد باید با نگرش ولایتمدارانه و پیروی از منویات امام (ره) و رهبری، سینمایی منبعث از انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد اما این اتفاق نیازمند مدیرانی دغدغه مند و انقلابی است که باید از خود سوأل کنیم مدیرانی که برای اداره امور سینما منصوب شده اند دغدغه ترویج اهداف انقلاب دارند که بتوانند هنرمندان را در مسیر درست انسانی و اخلاقی انقلاب هدایت کنند؟ دولتمردان باید بدانند دولت انقلابی به اسم و عنوان نیست، به عمل است! سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بتوانند انقلابی بودن به معنای واقعی کلمه را در تولیدات فرهنگی و هنری به نمایش بگذارند تا ما بتوانیم آن را ببینیم و درکش کنیم.

از تأکید بر نگرش ولایتمدارانه تا درخواست برای عدم اجازه ساخت فیلم های سیاه در سازمان سینمایی

عباس لاجوردی کارگردان سینما در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: تولیدات سینمایی امروز به گونه ای است که نه فقط افراد متدین که هر انسان اخلاق مدار و باشخصیتی نمی تواند آن ها را تماشا کند! بی تردید هیچ انسانی راضی نمی شود این فیلم های سخیف، مبتذل، چرک و سیاه را با خانواده اش تماشا کند! اگر آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حرف شان را در این باره عوض کردند من، عباس لاجوردی روی حرفم می مانم و از سخنی که گفته ام دفاع می کنم چرا که ما باید همواره حقیقت را بگوییم و بر اثر هجمه عده ای کاسبکار و مبتذل ساز و یا عوامل نفوذی بیگانه پا پس نکشیم. چرا ما باید در سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که باید طلایه دار فرهنگ، ادب، اخلاق، دین مداری و انسانیت باشد این همه فیلم های ضد اخلاقی و ضد فرهنگی داریم؟ چرا باید فیلم های سینمایی ما سرشار از بدآموزی باشند و یا به اسم سینمای اجتماعی تصویری زننده و مشمئزکننده از جامعه اسلامی نشان دهیم و آب در آسیاب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی بریزیم؟

از تأکید بر نگرش ولایتمدارانه تا درخواست برای عدم اجازه ساخت فیلم های سیاه در سازمان سینمایی

محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: شوراها باید از فضای سلیقه ای دور شده و بر اساس چارچوب های کارشناسانه فنی و سینمایی پروانه صادر کنند و از سوی دیگر تولیدکنندگان آثار سینمایی نیز باید خود را موظف کنند تا در راستای ملاک های اخلاقی و آرمانی نظام مبادرت به تولید فیلم های شان کنند و اگر این اتفاق ها در کنار هم رخ بدهد در آینده شاهد تولیدات ارزنده تری در سینمای کشورمان خواهیم بود. علاوه بر لزوم ایجاد چارچوب های معین در شوراهای پروانه ساخت و نمایش، حضور نمایندگان دستگاه هایی مانند قوه قضائیه، نیروی انتظامی و... هم در شورای پروانه نمایش ضروری است. بنده معتقدم بخش های تأثیرگذار حاکمیت باید هریک به صورت مجزا نماینده ای در شوراها داشته باشند تا فیلم ها در زمان اکران با مشکل روبرو نشوند که مثلاً یک نهاد بیاید و دستور توقیف فیلم را بدهد.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: شوراهای پروانه ساخت و نمایش باید در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مبادرت به صدور مجوز کنند. همه مسئولان از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه مهم فرهنگ و هنر بالاخص سینما به خوبی آگاهند و از این رو باید تمام دغدغه و توان خود را به کار گیرند تا سینما در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت کند. در دولت تدبیر و امید ما وزیران و مدیرانی داشتیم که شعار حمایت از سینمای ارزشی و انقلابی می دادند اما عملکردشان با شعارهای شان از زمین تا آسمان تفاوت داشت! به عنوان مثال آقای صالحی فردی بودند که تأکید داشتند ما در سینما تولیداتی برای احیای ارزش های انقلاب اسلامی، مدافعان حرم و... خواهیم داشت اما متأسفانه ما همواره عکس این قضیه را شاهد بودیم و امیدمان نسبت به وعده های شان ناامید شد.

روح الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: سینمای ایران نیاز به تولیدات ارزشی و انقلابی دارد؛ آقای خزاعی در صورت قابل دفاع نبودن خروجی شوراهای پروانه ساخت و نمایش نباید با اعضای این شوراها مماشات کنند چرا که انتظار همگان از سازمان سینمایی دولت انقلابی سیزدهم خروجی بر اساس باورها، اعتقادات و آرمان های دینی و انقلابی است. بی توجهی به فرهنگ ملی و پاسداری از اعتقادات و آرمان ها و فرهنگ انقلاب اسلامی از جمله معضلات سینمای کشور طی سال های اخیر بوده که یکایک مدیران فرهنگی و سیاسی باید این کم کاری و نقصان را در دولت جدید اصلاح کرده و وضعیت حوزه فرهنگ و هنر را بهبود ببخشند.

از تأکید بر نگرش ولایتمدارانه تا درخواست برای عدم اجازه ساخت فیلم های سیاه در سازمان سینمایی

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: متأسفانه نه تنها در سازمان سینمایی که در تلویزیون و سایر مراکز و نهادها وضعیت به گونه ای است که شوراها درست کارشان را انجام نمی دهند از این رو بنده معتقدم سازمان سینمایی باید سیاست های کلانی را در خصوص محتوای آثار سینمایی در نظر بگیرد تا اعضای شوراها نتوانند با اعمال سلیقه مبادرت به صدور و یا عدم صدور مجوز کنند و روی افراد نظر بدهند! بنده معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تکلیف خودش را به عنوان نظم دهنده سیستم تولید و پخش و نمایش آثار روشن کند. سازمان سینمایی ضمن آنکه باید در خصوص مباحث نظارتی عملکرد قاطعانه داشته باشد تا فیلم های ضد ارزشی و ضد اجتماعی تولید نشود، برای این تأسیس شده که سینمای ایران نظم داشته باشد و حق و حقوق صاحبان آثار در آن رعایت شود.

از تأکید بر نگرش ولایتمدارانه تا درخواست برای عدم اجازه ساخت فیلم های سیاه در سازمان سینمایی

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: متأسفانه به واسطه ۸ سال حضور مدیران ناکارآمد فرهنگی و سینمایی در دولت آقای روحانی مخاطب سینما سلیقه اش به شدت نازل شده و در پی آثار سخیف و بی ارزش است از این رو شوراها باید با برنامه ریزی مدون اصالت را به سینمای ایران بازگردانند و حجم انبوه ابتذال در سینما را از بین ببرند. ۸ سال دولت روحانی فاجعه ای به وجود آورد که نباید انتظار معجزه داشته باشیم. آنقدر در این سال ها مدیران سینمایی برای آثار به شدت سخیف، بی ارزش و نازل مجوز صادر کردند که دیگر اعتباری برای سینمای اصیل ایران باقی نماند. مـتأسفانه ضد ارزش ها جای ارزش ها را گرفته اند. ارزش ها بیرون رانده شدند به نحوی که هر انسان آزاداندیش و پاک سیرتی دیگر نمی تواند در سالن های سینما به تماشای این حجم از ابتذال بنشیند. ابتذال آثار باعث شده بنده شخصاً جرأت تماشای فیلم با خانواده ام را نداشته باشم! من هم یک عضو از این جامعه ام و جالب اینجا است که اکثریت جامعه درست شبیه به من هستند.

اسماعیل سلطانیان بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون اظهار داشت: شوراهای پروانه ساخت و نمایش به عنوان گلوگاه های مهم سازمان سینمایی نباید اجازه دهند فیلمسازانی که اجیر و برده دشمنان نظام و انقلاب هستند با موذی گری دست به تولید اثر بزنند و آب در آسیاب دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بریزند. متأسفانه برخی افراد بدون اینکه خودشان بدانند کارگر و اسیر دشمنان شده اند و تنها برای خوشامد آن ها و جشنواره های غربی دست به تولید آثاری می زنند که هیچ قرابت و سنخیتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی و اهداف و آرمان های انقلاب ندارد، جای این فیلمسازان و این فیلم ها در سینمای ایران نیست و باید با آن ها مقابله شود. سینماگران پاک، صادق، مومن، متعد، ولایتمدار و ارزشی که دغدغه شان ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و اخلاق مداری است در این سال ها جایی در سینمای کشور نداشتند و در عوض ما شاهد تولید انبوه فیلم هایی بودیم که یا مصداق بارز بی اخلاقی و ابتذال بودند یا سرشار از تلخی و سیاه نمایی!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.