سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵

لزوم رویکرد انقلابی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش/۹

سیدزاده: شوراها باید با برنامه ریزی مدون اصالت را به سینمای ایران بازگردانند/ ابتذال آثار باعث شده بنده جرأت تماشای فیلم با خانواده ام را نداشته باشم!

سیدامیر سیدزاده در نشست خبری فیلم سینمایی «تعارض»

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: متأسفانه به واسطه ۸ سال حضور مدیران ناکارآمد فرهنگی و سینمایی در دولت آقای روحانی مخاطب سینما سلیقه اش به شدت نازل شده و در پی آثار سخیف و بی ارزش است از این رو شوراها باید با برنامه ریزی مدون اصالت را به سینمای ایران بازگردانند و حجم انبوه ابتذال در سینما را از بین ببرند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانوم» و «زندگی جای دیگری است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ۸ سال دولت روحانی فاجعه ای به وجود آورد که نباید انتظار معجزه داشته باشیم. آنقدر در این سال ها مدیران سینمایی برای آثار به شدت سخیف، بی ارزش و نازل مجوز صادر کردند که دیگر اعتباری برای سینمای اصیل ایران باقی نماند.

وی ادامه داد: در این ۸ سال فیلم هایی که نباید ساخته شدند و بدتر از آن شوراها با سهل انگاری و اهمال کاری چشم های شان را روی ابتذال مفرط در این آثار بستند و به جای اینکه این فیلم ها را قلع و قمع و ممیزی کنند تا به اعتبار فرهنگ ایران اسلامی خدشه ای وارد نشود، این فیلم ها را به صورت انبوه روانه اکران کردند.

سیدزاده سپس با تأکید بر اینکه ما هویت سینما و هویت هنر را از دست داده ایم اظهار داشت: مـتأسفانه ضد ارزش ها جای ارزش ها را گرفته اند. ارزش ها بیرون رانده شدند به نحوی که هر انسان آزاداندیش و پاک سیرتی دیگر نمی تواند در سالن های سینما به تماشای این حجم از ابتذال بنشیند. ابتذال آثار باعث شده بنده شخصاً جرأت تماشای فیلم با خانواده ام را نداشته باشم! من هم یک عضو از این جامعه ام و جالب اینجا است که اکثریت جامعه درست شبیه به من هستند.

این سینماگر در همین راستا تصریح کرد: بنا به اظهارات وزیر ارشاد دولت قبل بلایی سر سینما آمده که سینما را غیرقابل دیدن کرده به نحوی که ۸۸ درصد مردم سال ها است به سینما نمی روند. این اتفاق برای سینمای ایران یک بی آبرویی تمام عیار است چون مردم خجالت می کشند با خانواده شان فیلم هایی را ببینند که سرشار از ابتذال و سیاهی است.

وی متذکر شد: دولت جدید باید هدفش را روی این ۸۸ درصدی که سال ها است از سینماها قهر کرده اند بگذارد و با تولید آثار اندیشمندانه آن ها را ترغیب کند که به سینما بروند. ما به جماعت ۱۲ درصدی سخیف بین در سینما نیاز نداریم و همان بهتر که این جماعت اصلاً به سینما نروند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پاسیو» و «شماره ۱۷ سهیلا» خاطرنشان کرد: اگر مدیران سینمایی دولت سیزدهم این هنر را داشته باشند سینمای ایران قطب تولید محصولات در منطقه می شود و ما شاهد یک شکوفایی عظیم در صنعت سینمای کشورمان خواهیم بود.

سیدزاده در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص اعضای حاضر در شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: با توجه به افرادی که برای حضور در شورای پروانه ساخت منصوب شدند مشخص است ما با نگاه رو به جلو و مثبت مواجهیم. با توجه به سبقه فرهنگی افراد زین پس شاهد اعطای مجوز به فیلم هایی هستیم که شئونات فرهنگی و هنری و اخلاقی و انسانی را مراعات کنند.

وی در پایان افزود: خوشبختانه شورای پروانه نمایش هم شورای سختی است و فیلم ها از فیلتر آن به راحتی عبور نخواهند کرد. حدس من بر این است در شورای پروانه نمایش مشکلاتی برای نمایش فیلم های مبتذل، سخیف، بی ارزش، سیاه و... وجود خواهد داشت که در نهایت به نفع سینما است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.