سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

لزوم رویکرد انقلابی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش/۳

سیدزاده: اگر دولت ادعای انقلابی گری دارد باید با نگرش ولایتمدارانه و پیروی از منویات امام (ره) و رهبری، سینمایی منبعث از انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد/ انتقاد از برخی انتصاب ها!

سیدسعید سیدزاده

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: اگر دولت سیزدهم ادعای انقلابی گری دارد باید با نگرش ولایتمدارانه و پیروی از منویات امام (ره) و رهبری، سینمایی منبعث از انقلاب اسلامی را به نمایش بگذارد اما این اتفاق نیازمند مدیرانی دغدغه مند و انقلابی است که باید از خود سوأل کنیم مدیرانی که برای اداره امور سینما منصوب شده اند دغدغه ترویج اهداف انقلاب دارند که بتوانند هنرمندان را در مسیر درست انسانی و اخلاقی انقلاب هدایت کنند؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خداحافظ رفیق» و «مرزی برای زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده صراحتاً عرض می کنم که صرفاً انتصاب افرادی که ریش به نشانه مذهبی بودن داشته باشند اما تفکر مذهبی نداشته باشند هیچ فایده ای ندارد. یک مدیر سینمایی باید ریشه در انقلاب داشته باشند. سینما به مدیری نیاز دارد که ضد تفکرات غرب گرایانه داشته باشد و چشم امیدش به زرق و برق جشنواره های خارجی نباشد و از سفارتخانه ها دستور نگیرد!

این سینماگر خاطرنشان کرد: دولتمردان باید بدانند دولت انقلابی به اسم و عنوان نیست، به عمل است! سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بتوانند انقلابی بودن به معنای واقعی کلمه را در تولیدات فرهنگی و هنری به نمایش بگذارند تا ما بتوانیم آن را ببینیم و درکش کنیم.

سیدزاده تصریح کرد: متأسفانه طی روزهای اخیر یک سری افراد در گزینش مدیران بوده اند که نه تنها در پرونده شان عملکرد انقلابی دیده نمی شود بلکه بعضاً همسو با تفکرات بیگانگان نیز بوده اند. پرسش اینجا است که چطور این افراد می توانند در چرخه انقلاب اسلامی قرار بگیرند و سینما را به سمت اهداف و آرمان های انقلابی هدایت کنند؟ اصلاً چرا این افراد برای این پست های مهم و کلیدی به کار گرفته شده اند؟

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ و هنر بالاخص سینما نیاز به حضور افراد متعهد دارد اظهار داشت: مدیران سینمایی نباید با مدیرانی که منصوب می کند عقد اخوت ببندد. همانطور که آقای رئیس جمهور صریحاً اعلام کردند اگر وزیری نتواند آنچه لازمه مسئولیتش است را به درستی عملی کند او را برکنار خواهد کرد در سینما هم باید همین فضا حاکم باشد و اجازه داده نشود تا مدیری ذره ای برخلاف مصالح کشور گام بردارد.

این تهیه کننده سینما متذکر شد: باید منش، فکر، برنامه ریزی و استراتژی دولت انقلابی روشن شود که قرار است برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب باید چه حرکت هایی انجام دهد؟ به چه پتانسیل و نیرو و انرژی نیازمند است؟ دولتمردان باید بدانند کسانی که فرهنگ مملکت را طی سال های اخیر به فضاحت کشیدند بیکار نخواهند نشست، پس باید دقت کرد چرا که دشمنان انقلاب برای عدم دستیابی سینما به اهداف انقلابی سنگ اندازی خواهند کرد. پس نیاز است از نیروهایی که نیت و تخصص شان بر این مبنا است که بتوانند ریل سینمای انقلاب را طراحی کنند استفاده شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «زیباتر از زندگی» و «شب به خیر فرمانده» تأکید کرد: ما باید هرچه سریع تر به سینمای تراز انقلاب اسلامی برسیم. این مسأله نیازمند آن است که در عرصه های نظارتی و مدیریتی افرادی حضور داشته باشند که به انقلاب و ارزش ها و تفکرات اخلاقی بیندیشند و برای این مسأله جان بگذارند!

وی یادآور شد: یک مدیر خوب انقلابی کسی است که همانند شهدا که در عرصه های دفاع در مقاطع مختلف جان شان را فدا کردند برای فرهنگ و هنر و کشور جانش را بدهد. وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند ما باید برای تقویت و رشد فرهنگ و هنر کشور جانمان را بدهیم دیگر تکلیف بر همگان روشن است.

سیدزاده در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: شاید در سال های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب این رویکرد دیده می شد که سینمایی منبعث از انقلاب شکل بگیرد، بارقه هایی بود، اتفاق هایی افتاد و فیلمسازانی بودند که می توانستند کار کنند اما به دلیل نفوذ لیبرال ها در عرصه سیاست کشور و نگاه سرمایه داری، سینما هم به همان سمت و سوی سینمای رژیم ستم شاهی رفت.

این سینماگر متذکر شد: سینمایی که امروز داریم به هیچ وجه نامش سینمای انقلاب نیست، حتی سینمای ملی هم نیست. در حال حاضر یک سینمای بی هویت و خنثی شکل گرفته که معلوم نیست آبشخور آن هند است یا آمریکا و اروپا؟ معلوم نیست این سینما از نظام سرمایه داری تبعیت می کند یا نظام کارگری؟ به همین دلیل عنوان سینمای ملی هم به آن نمی توان داد.

وی در پایان این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی دولت سیزدهم گفت: آقایان دیگر ولنگاری کافی است! شما باید تمام توش و توان خود را به کار بگیرید تا سینمایی درخور شأن نظام و انقلاب اسلامی عرضه کنید نه سینمایی که طی سال های اخیر شاهد بودیم و هیچ نشانی از سینمای تراز انقلاب اسلامی نداشت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.