دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴

لزوم رویکرد انقلابی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش/۸

بیدل: سازمان سینمایی باید سیاست های کلانی را در خصوص محتوای آثار سینمایی در نظر بگیرد تا اعضای شوراها نتوانند با اعمال سلیقه مبادرت به صدور و یا عدم صدور مجوز کنند!

داوود بیدل

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: متأسفانه نه تنها در سازمان سینمایی که در تلویزیون و سایر مراکز و نهادها وضعیت به گونه ای است که شوراها درست کارشان را انجام نمی دهند از این رو بنده معتقدم سازمان سینمایی باید سیاست های کلانی را در خصوص محتوای آثار سینمایی در نظر بگیرد تا اعضای شوراها نتوانند با اعمال سلیقه مبادرت به صدور و یا عدم صدور مجوز کنند و روی افراد نظر بدهند!

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تکلیف خودش را به عنوان نظم دهنده سیستم تولید و پخش و نمایش آثار روشن کند. سازمان سینمایی ضمن آنکه باید در خصوص مباحث نظارتی عملکرد قاطعانه داشته باشد تا فیلم های ضد ارزشی و ضد اجتماعی تولید نشود، برای این تأسیس شده که سینمای ایران نظم داشته باشد و حق و حقوق صاحبان آثار در آن رعایت شود.

وی ادامه داد: اما آیا سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظایف خود در سینما به خوبی عمل کرده اند؟ قطعاً این گونه نیست چرا که سینماگران در مبحث نظارت محتوایی تکلیف خود را نمی دانند چون سازمان سینمایی هیچ خط مشی مشخصی در این باره تعریف نکرده است.

این سینماگر متذکر شد: همانطور که در تمامی تولیدات سینمای جهان نظم وجود دارد سینمای ایران هم باید منظم و قاعده مند شود. مثلاً روزگاری در هالیوود خطوط قرمز این گونه بود که فیلم ها تبلیغ کمونیسم نکنند یا ضد خدا و ضد اخلاق نباشند. الآن هم باید سازمان سینمایی تکلیف خود را مشخص کرده و رسماً اعلام کند که ما به فیلم های مبتذل و ضد اخلاقی مجوز نمی دهیم و زیرمجموعه این گونه فیلم ها را به ریز مشخص کند.

بیدل خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد فیلمسازان خود به خود به محصولاتی که می توانند منجر به ناهنجاری در روان جامعه شود نزدیک نخواهند شد. سازمان سینمایی می تواند عنوان کند که همه فیلمسازان آزاد هستند هر فیلمی را بسازند به شرط آنکه بر اساس سیاست های تعریف شده این نهاد باشد.

وی سپس با تأکید بر اینکه حضور برخی افراد خاص در شوراها منجر به برخورد سلیقه ای با فیلمسازان می شود اظهار داشت: بارها دیده شده شورای پروانه ساخت به یک فیلمساز مجوز نمی دهد اما فیلمساز دیگری همان فیلمنامه یا مشابه آن را به شورا ارائه می دهد و مجوز می گیرد. این اتفاق بسیار نادرست است و باید این شیوه غلط که روی افراد نظر داده می شود حتماً برچیده شود.

بیدل در پایان این گفتگو افزود: ما باید به روش های علمی برسیم تا بتوانیم این حوزه را ساماندهی کنیم. کسانی که در شوراهای پروانه ساخت و نمایش حضور دارند باید پاسخگوی اعمال شان باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.