دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

لزوم رویکرد انقلابی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش/۵

مصباح: شوراها باید از فضای سلیقه ای دور شده و بر اساس چارچوب های کارشناسانه پروانه صادر کنند/ حضور نمایندگان دستگاه هایی نظارتی در شورای پروانه نمایش ضروری است

محمدرضا مصباح نشست خبری فیلم سینمایی«یدو»

سینماپرس: محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش گفت: شوراها باید از فضای سلیقه ای دور شده و بر اساس چارچوب های کارشناسانه فنی و سینمایی پروانه صادر کنند و از سوی دیگر تولیدکنندگان آثار سینمایی نیز باید خود را موظف کنند تا در راستای ملاک های اخلاقی و آرمانی نظام مبادرت به تولید فیلم های شان کنند و اگر این اتفاق ها در کنار هم رخ بدهد در آینده شاهد تولیدات ارزنده تری در سینمای کشورمان خواهیم بود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «یدو» و «سینما شهرقصه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علاوه بر لزوم ایجاد چارچوب های معین در شوراهای پروانه ساخت و نمایش، حضور نمایندگان دستگاه هایی مانند قوه قضائیه، نیروی انتظامی و... هم در شورای پروانه نمایش ضروری است. بنده معتقدم بخش های تأثیرگذار حاکمیت باید هریک به صورت مجزا نماینده ای در شوراها داشته باشند تا فیلم ها در زمان اکران با مشکل روبرو نشوند که مثلاً یک نهاد بیاید و دستور توقیف فیلم را بدهد.

وی ادامه داد: پروانه نمایش زمانی اعتبار پیدا می کند که خروجی شورایی باشد که در آن نمایندگان مختلف حاکمیت حضور دارند. این اتفاق می تواند به صورت یک آیین نامه داخلی در وزارت ارشاد یا شورای عالی سینما مصوب شود تا زین پس هیچ فیلمی با مشکل توقیف در حین اکران روبرو نشود چرا که بارها شاهد بوده ایم ارگان ها یا حتی برخی شعب بازپرسی فیلمی را از پرده پایین کشیده اند اما با این رویکرد جدید که شورای پروانه نمایش ترکیبی از مسئولان مختلف بخش های حاکمیتی باشد دیگر شاهد این رخداد نخواهیم بود.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که با توجه به گسترده تر شدن ابعاد ابتذال در سینمای ایران چقدر نیاز است که رئیس سازمان سینمایی جلوی ترویج بیشتر این فاجعه را بگیرد اظهار داشت: بی تردید رئیس سازمان سینمایی یک تنه نمی تواند در این راستا کاری انجام دهد و تحقق این اتفاق نیازمند آن است که نمایندگان تمامی دستگاه های حاکمیتی در کنار ایشان قرار بگیرند.

مصباح در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: بنده معتقدم شورای پروانه ساخت یک خدمت به صاحبان آثار است چرا که به آن ها مجوز می دهد و از آن ها حمایت می کند و اگر همه در چارچوب مشخص شده این شورا حرکت کنند هیچ فیلمی با مشکل روبرو نخواهد شد.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم زین پس مصوبات شورای پروانه نمایش ضمانت اجرایی داشته باشد اگر ضمانت اجرایی در این شورا وجود نداشته باشد خاصیت شورا از دست می روند. همه چیز در سینما نیازمند برنامه ریزی و قانون مداری است و من امیدوارم دیگر در دوره جدید شاهد اعمال سلایق افراد در شوراهای پروانه ساخت و نمایش نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.