یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶

اولویت های سینمایی دولت سیزدهم/۹

حاجتمند: سینمای ایران برای نجات از بحران کنونی نیازمند تبیین یک استراتژی مشخص است/ برگزاری ۲ جشنواره سینمایی در کشور کافی است

هادی حاجتمند در نشست خبری فیلم سینمایی «اشنوگل»

سینماپرس: هادی حاجتمند کارگردان سینما در خصوص اولویت های سینمایی دولت سیزدهم گفت: سینمای ایران برای نجات از بحران کنونی نیازمند تبیین یک استراتژی مشخص است و اگر ما در تمامی این سال ها شاهد مشکلات و معضلات متعدد در سینمای کشور بودیم به دلیل همین فقدان ضابطه مندی و عدم حضور یک اتاق فکر فرهنگی در سینما بوده و متأسفانه همواره همه چیز در سینما تنها بر اساس روابط افراد پیش رفته است.

کارگردان فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «مدیترانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران نیاز به یک اتاق فکر دارد تا بر اساس استراتژی فرهنگی حمایت ها و اولویت ها را تعریف کنند. وقتی استراتژی فرهنگی وجود داشته باشد دیگر سینما این چنین ولنگار و رها نخواهد بود و همه چیز در آن بر اساس خط کشی های از پیش تعیین شده جلو خواهد رفت.

وی در همین راستا ادامه داد: وقتی ضابطه و قانون در سینما وجود داشته باشد دیگر رانت خواری و پارتی بازی و رفیق بازی برای همیشه از سینما رخت خواهد بست؛ طی این سال ها ما مکرراً شاهد بودیم حمایت های مالی تنها از افرادی می شد که رابطه های صمیمانه با مدیران داشتند و خوب کسی تردید ندارد که این کار بسیار غلط است.

حاجتمند خاطرنشان کرد: ما نیازمند ضوابطی هستیم که پول و رانت و رابطه در آن تأثیر نداشته باشد؛ ما ضوابطی را در سینما می خواهیم که کارشناسان خبره و کاربلد و دغدغه مند نیازهای سید فرهنگی مردم را درست ارزیابی کنند و به سازمان سینمایی اعلام کنند که مثلاً شما امسال می توانید به چه تعداد فیلم کمدی، اجتماعی، استراتژیک، دراماتیک، اکشن و... پروانه ساخت بدهید.

این سینماگر افزود: دیگر نباید شرایط به این نحو باشد که هر فیلمسازی در هر ژانری مطلبوش بود بتواند مبادرت به تولید اثر کند و کارشناسان باید این مسأله را مورد کنکاش و بررسی قرار بدهند و مدیران سینمایی هم باید به عنوان یک قانون از نظر آن ها پیروی کرده و به آن ها احترام بگذارند و بر اساس استراتژی فرهنگی به صورت شفاف و روشن تمام امور سینما را به پیش ببرند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه بودجه فرهنگی در کشور ما کم نیست اما مطلقاً درست مدیریت نمی شود تصریح کرد: به عنوان مثال برگزاری این همه جشنواره های سینمایی ناکارآمد ریز و درشت در سینمای ما چه دردی از هنرمندان و سینما درمان کرده است؟ تا کی ما باید شاهد بریز و بپاش های بیخود برای برگزاری این جشنواره های بیهوده باشیم؟ بی شک برگزاری ۲ جشنواره سینمایی کافی است و نباید بودجه های بیت المال را بیش از این هدر داد.

حاجتمند در پایان این گفتگو تأکید کرد: همه جشنواره های سینمایی نهایتاً باید در دو جشنواره فجر و جشنواره فیلم مقاومت تجمیع شوند تا هم ارزش این جشنواره های اصلی حفظ شود هم در این وانفسای اقتصادی بودجه های هنگفتی برای برگزاری این رویدادها هدر نرود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.