شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

اولویت های سینمایی دولت سیزدهم/۳

امینی: طی ۸ سال گذشته خرد و اندیشه از سینمای ایران حذف شد/ متأسفم که همه صفات خوب انسانی در فیلم ها حذف شده و از شمال تا جنوب شهر همه کاراکترها یا فاحشه اند یا خلافکار و معتاد!

کریم امینی در نشست خبری فیلم سینمایی«آبنبات چوبی»

سینماپرس: کریم امینی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص اولویت های سینمایی دولت سیزدهم گفت: طی ۸ سال گذشته سانسور خرد و اندیشه در سینمای ایران بیداد کرد و به سینماگران متفکر اجازه ساخت آثارشان را ندادند اما در عوض سینما پر شد از فیلم هایی که در آن ها هیچ خبری از اخلاق و منش و اصالت ایرانیان در آن وجود نداشت و سرشار از سیاه نمایی بود؛ من امیدوارم دولت سیزدهم جلوی این اتفاق نامبارک را که بر پیکره فرهنگ و هنر کشور ضربات جبران ناپذیر وارد می کند برای همیشه بگیرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «گربه سیاه» و «دشمن زن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفم که همه صفات خوب انسانی در فیلم ها حذف شده و از شمال تا جنوب شهر همه کاراکترها یا فاحشه اند یا خلافکار و معتاد! واقعاً این اتفاق برای سینمای اصیل و نجیب کشور ما مایه شرمساری است و تا اوضاع بحرانی تر از این نشده مدیران جدید وزارت ارشاد باید جلوی استمرار این روند شوم را بگیرند.

وی ادامه داد: جامعه امروز ایران نیاز به روحیه و امید دارد و فیلم ها باید امیدوارکننده باشند. مدیران سینمایی باید سیاستی را در پیش بگیرند و به فیلمسازان اعلام کنند که باید در آثارشان انگیزه و امید را به جامعه تزریق کنند.

این سینماگر با بیان اینکه استمرار این سیاه نمایی ها در سینما به نفع هیچ کس نیست اظهار داشت: برای برخی از اهالی سینما این یک ژست و پز شده که در آثارشان سیاه نمایی صرف کنند و بعداً اعلام کنند که ما ریسک کردیم و از همه خطوط قرمز در سینما گذشتیم! واقعاً به چه قیمتی؟ این اتفاقات چه دردی از سینمای ایران درمان می کند؟ مسیر سینمای ایران دچار تغییر شده و فیلم ها روز به روز مزخرف تر می شوند و این اتفاق بسیار دردناک است.

امینی تأکید کرد: فضای سینما در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بسیار بازتر از ۸ سال گذشته بود؛ ما در این ۸ سال فضای به شدت بسته ای را تحمل کردیم و امیدوارم در سال های پیش رو دوباره بتوانیم شاهد فضای بازتری در سینما باشیم. بی تردید تفکر سینماگر نباید با اعمال سلیقه برخی افراد سانسور شود. بنده معتقدم وزارت ارشاد باید تفکرات پوسیده را دور بریزد و جای خود را به تفکرات نو بدهد.

وی با بیان اینکه شیوه اعطای پروانه ساخت باید کمی سخت گیرانه تر شود متذکر شد: اگر قبل از صدور پروانه ساخت سخت گیری های بیشتری روی فیلمنامه ها اعمال شود ۲ اتفاق نیک می افتد؛ اول اینکه دیگر فیلمی بی جهت برای تولید هزینه نمی کند تا بعد از آن درگیر دریافت پروانه نمایش شود و دوم اینکه دیگر فیلم های سیاه نما و سخیف به این حد تولید نخواهند شد. کسانی که پروانه های ساخت را صادر می کنند باید ببینند این فیلمنامه برای سینما مفید است یا نه؟ و اگر تشخیص دادند که مفید نیست به آن اثر پروانه ساخت ندهند.

این بازیگر سینما خاطرنشان کرد: ما نباید فراموش کنیم این مسأله که تماشاگر سینما کم شده تنها به دلیل گرانی بلیت نیست چرا که همه چیز گران شده و مردم حاضرند به راحتی برای تفریحات شان از جمله رستوران رفتن هزینه کنند؛ اگر امروز مردم به سینما نمی روند به دلیل آن است که عده ای سلیقه خود را به زور به خورد مخاطب بخت برگشته می دهند و همین باعث شده مردم به شدت از سینما بری شوند.

بازیگر فیلم های سینمایی «آبنبات چوبی» و «پاسیو» در پایان این گفتگو افزود: در این ۸ سال اخیر بدجوری اوضاع سینما خراب شد. فیلم ها دیگر رسالت ندارند و فیلمسازان چون غم نان دارند می روند و آثار سخیفی می سازند که امیدواریم این روند ناپسند در دولت جدید از بین برود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.