سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

اولویت های سینمایی دولت سیزدهم/۱

صباغ زاده: توجه به سینمای مستقل، برچیده شدن بساط رانت خواران و جلوگیری از ورود بی رویه پول های کثیف باید در اولویت مدیران سینمایی دولت سیزدهم باشد

کاوه صباغ زاده در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا

سینماپرس: کاوه صباغ زاده کارگردان سینما در خصوص اولویت های سینمایی دولت سیزدهم گفت: در سال های گذشته سینمای ایران آسیب های جدی دید! آزاردهنده ترین اتفاق در این سال ها رانت خواری افرادی خاص بود که دیگر برای همه اهالی سینما شناخته شده هستند از این رو بنده معتقدم توجه به سینمای مستقل، برچیده شدن بساط رانت خواران و جلوگیری از ورود بی رویه پول های کثیف باید در اولویت مدیران سینمایی دولت سیزدهم باشد تا این تبعیض های آزاردهنده ای که در این سال ها شاهد بودیم باید برای همیشه از بین برود.

کارگردان فیلم های سینمایی «ایتالیا ایتالیا» و «رمانتیسم عماد و طوبا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این مایه تأسف و شرمساری است که در سینمای ایران یک تهیه کننده خاص همیشه مجوزهایش از پیش آماده است و نسبت به سایر تهیه کنندگان اولویت دارد اما یک تهیه کننده دیگر با سال ها تجربه و فعالیت برای رشد و اعتلای سینمای کشور باید مدت ها دوندگی کند تا شاید بتواند مجوز ساخت یک اثر را بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این اتفاقات ورود بی رویه پول های کثیف و شبهه دار است که در ۷-۸ سال گذشته به کرات در سینما سرازیر شد و ویژه خواری و رانت خواری های گسترده ای را به وجود آورد به نحوی که بسیاری بر این باورند که آنقدر سینمای ایران آلوده شده که دیگر هرگز بدون این پول ها نمی توان در هنرهفتم کار کرد.

صباغ زاده با بیان اینکه این پول ها باعث شد تا دستمزدها به شدت بالا برود متذکر شد: دیگر کار به جایی رسیده که نمی شود با بودجه ساده و معمولی فیلم تولید کرد چرا که پول های کثیف به دهان عوامل سینما مزه کرده و آن ها دیگر حاضر نیستند با دستمزد اندک در فیلم های سالم و بدون پول کثیف حضور پیدا کنند و همین مسأله باعث ایجاد معضل جدی برای تهیه کنندگان، سرمایه گذاران و کارگردانان واقعی سینما شده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در این سال ها فیلمسازان قدیمی و پیشکسوت رسماً از سینما محو شدند و هیچ مدیری به فکر آن نبود تا از این افراد که همچنان نامشان باعث اعتبار سینمای ایران است دعوت به کار کند. سینمای ایران روی شانه این افراد شکل گرفته و بی تردید همه ما مدیون این نسل هستیم که متأسفانه سیستم مدیریتی غلطی که در این سال ها وجود داشت همه آن ها را از سینما حذف کرده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به محدود کردن دستگاه های زیرمجموعه سازمان سینمایی اشاره کرد و اظهار داشت: هرچقدر میزان این دستگاه ها و نهادها کمتر شود ما شاهد اتفاقات مثبت بیشتری خواهیم بود چرا که زیرمجموعه های سازمان سینمایی بسیار گسترده شده اند و همین مسأله کنترل آن ها را به شدت سخت و دشوار کرده است و در هر یک از این دستگاه ها و نهادها می تواند باندهای قدرت و رانت خواری و... شکل بگیرد.

صباغ زاده در ادامه اظهارات خود متذکر شد: البته بی تردید باعث و بانی تمامی این رانت ها زیرمجموعه های سازمان سینمایی نیستند؛ اصل سیستم غلط است چرا که این سیستم باعث پرورش افرادی شده که به این گونه رانت خواری ها دامن می زنند. در واقع طرف یک شخص است اما برای خود به دلیل نفوذش بدل به یک نهاد شده و در همه دولت ها هم حضور جدی و چشمگیری در عرصه های مدیریتی مختلف دارد. من امیدوارم دولت سیزدهم دست چنین افرادی را از سینما کوتاه کند.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو افزود: سینمای امروز ایران سینمایی کاملاً دولتی است و برخلاف ادعاهای موجود سینمای مستقل در آن هیچ نقش و جایگاهی ندارد و از این رو بنده امیدوارم در دولت جدید اولین گام در جهت خصوصی سازی کامل سینما برداشته شود و دیگر شاهد دخالت دولت در تولید و سرمایه گذاری و مشارکت فیلم ها نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.