یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم/ تابستان۱۴۰۰

از تأکید بر ۸ سال انحطاط سینما تا انتظارات هنرمندان از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر/ تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون ضروری است

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش دوم/ تابستان۱۴۰۰

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل تابستان سال ۱۴۰۰ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: ۸ سال بی تدبیری در حوزه های سینمای کودک و نوجوان، پویانمایی، هنرهای نمایشی، سینمای مستند، فیلم کوتاه، انحطاط در بنیاد سینمای فارابی و ده ها موضوع مختلف فرهنگی و هنری بود.

همزمان با نوروز ۱۴۰۱ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل تابستان سال ۱۴۰۰ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: ۸ سال بی تدبیری در حوزه های سینمای کودک و نوجوان، پویانمایی، هنرهای نمایشی، سینمای مستند، فیلم کوتاه، ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی، ۸ سال برگزاری جشنواره های خنثی و بودجه بربادده، انتظارات هنرمندان از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر، ۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی، لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون، اولویت های فرهنگی و سینمایی دولت سیزده و مهمچنین گزارش مستقیم سیدرضا منتظری دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس از ۷۸ امین جشنواره بین المللی فیلم ونیز بود.

۱- ۸ سال بی تدبیری در سینمای کودک و نوجوان

تعدادی از فیلمسازان فعال و دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان متذکر شدند: اینکه چند فیلم سفارشی توسط چند سینماگر سطح پایین تولید و در جشنواره به نمایش گذاشته شوند چه دردی از سینمای کودک و نوجوان درمان می کند؟

طی ۸ سال گذشته مدیران دولت تدبیر و امید با بی تدبیری، ناامیدی زیادی را در عرصه های مختلف کشور و به ویژه حوزه فرهنگ و هنر وارد ساختند؛ سینما به عنوان یک رسانه مهم و اثرگذار در این سال ها با معضلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن بود اما برخی از زیرمجموعه های سینما مانند سینمای کودک و نوجوان در این سال ها به دلیل ناکارآمدی مدیران سینمایی و همینطور فقدان سیاست گذاری صحیح و اصولی به نابودی کامل کشیده شدند.

این در حالی است که سینمای کودک و نوجوان از جمله موضوعات زیرشاخه جریان اصلی سینماست که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای نسل های آینده در زمینه های گوناگون فراهم آورد. سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد. هر چند که سال های سال است سینمای کودک در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و از سوی مسئولان و تهیه کننده ها حمایتی از این سینمای رو به زوال نمی شود. مدیران سازمان سینمایی دولت های یازدهم و دوازدهم از ابتدای حضورشان در عرصه مدیریتی سینما تنها به شعارهای گوناگون در حمایت از سینمای کودک پرداخته و رسماً هیچ عملی در راستای تقویت و رشد این سینما نکرده اند.

در این سال ها شوآف برگزاری جشنواره فیلم کودک به خصوص برگزاری این رویداد در بحران کرونا نیز با انتقادات بسیار تند و جدی از سوی سینماگران فعال در این حوزه مواجه شد. در همین راستا با ۶ تن از سینماگران فعال و دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان آقایان: اسماعیل براری، رحیم بهبودی فر، بیژن بیرنگ، عادل بزدوده، محمدرضا حاجی غلامی و امید نیاز گفتگو کردیم. سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰

۲- ۸ سال بی تدبیری در حوزه پویانمایی

تعدادی از فعالان حوزه انیمیشن کشور در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت بنفش در حوزه پویانمایی که باعث خسران بسیار به این عرصه شده است گفتند: تحریم های بین المللی، کرونا و فقدان مدیریت دغدغه مند در سینما باعث افول حوزه پویانمایی طی سال های اخیر شد؛ مدیران شعار حمایت از تولید و عرضه آثار انیمیشن سر می دهند اما در عمل هیچ اقدامی برای بهبود این هنر-صنعت نمی کنند؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: طی سال های اخیر اگر اندک اتفاقات مثبتی به صورت جسته و گریخته در حوزه انیمیشن افتاده باید آن را به حساب تقدیر و شرایط روز گذاشت نه مدیران سینمایی!

متأسفانه دولتمردان به خصوص طی ۸ سال گذشته حتی اندک حمایتی برای رشد و توسعه این هنر-صنعت مهم و ارزنده نداشته اند به نحوی که بی تدبیری و بی دغدغگی آن ها باعث شده تا بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه یا در فکر مهاجرت باشند و یا اینکه به کشورهایی مهاجرت کرده اند که دولت ها در آنجا اهمیت زیادی برای انیمیشن قائل می شوند.

بی تردید توجه به هنر-صنعت انیمیشن بسیار حائز اهمیت است و در دنیای امروز می تواند گفتمان و سیاست های دولت ها و حکومت ها را به راحتی به سراسر دنیا انتقال دهد اما بی تدبیری مدیران سینمایی کشور ما باعث شده تا در این زمینه بسیار عقب بمانیم و نتوانیم گفتمان انقلاب اسلامی را از طریق تولید آثار انیمیشن به مردم دنیا عرضه کنیم. در همین راستا با ۶ تن از فعالان آثار پویانمایی کشور آقایان: مهدی خرمیان، عبدالله علیمراد، عرفان لولاکی، مصطفی حسن آبادی، علی نوری اسکویی و سرکار خانم: مریم کشکولی نیا گفتگو کردیم. سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰

۳- ۸ سال خسارت به هنرهای نمایشی

تعدادی از چهره های برجسته حوزه هنرهای نمایشی در خصوص عملکرد ۸ سال دولت تدبیر و امید در حوزه هنرهای نمایشی و انتظار هنرمندان این حوزه از دولت سیزدهم با بیان اینکه هنر تئاتر انقلاب اسلامی بدترین ایام خود را سپری می کند تأکید کردند: هنر تئاتر هنر استراتژیک هر کشور و ملتی است و برای بهبود اوضاع تئاتر کلام رهبری باید در حوزه هنرهای نمایشی جاری و ساری شود تا ما از این رهگذر بتوانیم شاهد اتفاقات نیک در کشورمان باشیم. این هنرمندان متذکر شدند: دولتمردان جدید باید تئاتر را از این بحران جدی نجات دهند در غیر این صورت ما به زودی شاهد مرگ هنر تئاتر در کشورمان خواهیم بود. در همین رابطه ۵ تن از چهره های برجسته هنر تئاتر آقایان: امیر دژاکام، جواد انصافی، شکرخدا گودرزی و حسین عالم بخش و سرکار خانم: فریده سپاه منصور با سینماپرس گفتگو کردند. شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰

۴- ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند

تعدادی از مستندسازان کشور در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند در دولت تدبیر و امید و انتظارات شان از مدیران سینمایی دولت سیزدهم تأکید کردند: کسانی که طی سال های اخیر بر مسند مراکز مهم مستندسازی نشسته بودند در قواره تصمیم گیری برای سینمای مستند نبودند؛ مدیران سینمای مستند در ۸ سال گذشته نگاه لوکس، جشنواره ای و سیاه و بدبینانه را در آثار مستند ترویج کردند و بالعکس به جای آنکه مستندهای استراتژیک و... تولید کنند دست به ساخت مستندهایی زدند که برخی چهره های برجسته کشور مانند شهید آوینی در آن تخریب شدند!

سینمای مستند کشور ما امروزه سرشار از آثار نازل اجتماعی شده که بیشتر به مذاق غربی ها و جشنواره های ضد مواضع جمهوری اسلامی ایران خوش می آید و تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که افرادی اداره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را در دست گرفته اند که دغدغه ای برای پرداختن به مسائل استراتژیک و ارزشی در قالب سینمای مستند ندارند و تنها از شبه روشنفکران و روشنفکرمآبان برای تولید آثار مستند دعوت می کنند که نتیجه آن جز ویرانی ارزش ها و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی چیز دیگری در پی ندارد و تنها دشمنان ما را خوشحال می کند! در همین رابطه با ۶ تن از مستندسازان مطرح کشور آقایان: وحید چاووش، احمد جان میرزایی، محمدحسین جعفریان، رضا برجی و فرود عوض پور و سرکار خانم: مژگان اینانلو گفتگو کردیم. دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰

۵- ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه

تعدادی از فیلمسازان کوتاه مطرح کشور در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید تأکید کردند: تجهیزات کهنه و قدیمی انجمن سینمای جوانان، عدم اکران فیلم های کوتاه و بی توجهی به فعالان شهرستانی از جمله مهمترین معضلات سینمای کوتاه طی سال های اخیر بودند؛ این دسته از سینماگران با بیان اینکه مدیران انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی ناکارآمد هستند تأکید کردند: امیدواریم مسئولان دولت جدید، سفره های گسترده و بی فایده ای که سال ها است در انجمن سینمای جوانان پهن شده را برای همیشه جمع کنند!

از باندبازی و رفیق بازی در جشنواره های فیلم کوتاه و تخصیص امکانات و بودجه های هنگفت به برخی نزدیکان مدیران سینمایی گرفته تا بی تدبیری در خصوص اکران و عرضه آثار سینمای کوتاه و فقدان آموزش اصولی و به روز از جمله معضلات این حوزه بوده و همین باعث شده تا بسیاری از فیلمسازان کوتاه خواهان برچیده شدن بساط انجمن سینمای جوانان ایران در دولت سیزدهم باشند که حداقل بیش از این بودجه های بیت المال را به هدر ندهد. در همین رابطه ۸ تن از فعالان مطرح حوزه فیلم کوتاه آقایان: مجتبی قاسمی، سعید سلمان روغنی، محمدعلی حسینی، حسن خمسه، محمد ثریا، یوسف کارگر، قربانعلی طاهرفر و سرکار خانم: نیلوفر رفیعی با سینماپرس گفتگو کردند. دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰

۶- ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی

تعدادی از سینماگران کشور در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی با تأکید بر اینکه فامیل بازی و رفیق بازی در بنیاد سینمایی فارابی بیداد می کند متذکر شدند: بنیاد سینمایی فارابی امروزه بدل به نهادی تشریفاتی و بودجه برباده شده و بود و نبودش هیچ فرقی برای سینما و سینماگران ندارد!

بنیاد سینمایی فارابی طی ۸ سال دولت تدبیر و امید ناکارآمدتر از همیشه بود! به زعم بسیاری از اهالی سینما بنیاد سینمایی فارابی تنها محلی برای حمایت از برخی سینماگران که وابسته به جریان فکری و جناحی و سیاسی مدیران فعلی سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی شده و به همین دلیل این افراد معتقدند که بهتر است این نهاد هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود.

سینماگران با انتقاد نسبت به بریزبپاش پول های هنگفتی از بیت المال در بنیاد سینمایی فارابی که یکی از موارد آن صرف هزینه های چندصد میلیون تومانی برای گردش و تفریح چند نفر از نزدیکان فارابی در جشنواره فیلم کن طی سال های اخیر بوده خواستار آن شدند که مسئولان این بنیاد سینمایی به جای این بریز و بپاش های زائد که هیچ نفعی برای سینما ندارد به فکر تولید در سینما و ایجاد عدالت در سینما باشند.

اهالی سینما این روزها یکصدا و در آستانه روی کار آمدن دولت سیزدهم خواستار انحلال فوری و بی قید و شرط و یا نهایتاً ادغام این بنیاد سینمایی بی خاصیت و بودجه بربادده شده اند. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: سیدمحسن وزیری، هارون یشایایی، پیمان سبزعلی، سیدجمال ساداتیان، سیروس تسلیمی، خسرو امیرصادقی، جواد مزدآبادی، حسین شهابی، حمیدرضا صلاحمند و جواد ارشاد با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

۷- ۸ سال برگزاری جشنواره های خنثی و بودجه بربادده

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده متذکر شدند: اغلب جشنواره ها اگر برای سینما آب ندارند برای یک عده خاص نان دارند و به همین علت بودجه های هنگفتی را برای برگزاری این رویدادها صرف می کنند! جشنواره فجر، مقاومت و یک جشنواره در خصوص فیلم های دینی برای ما کافی است و دولت سیزدهم باید سایر جشنواره های بی هویت، غیرمثمر و بودجه بر بادده را برای همیشه منحل کند.

در حالی که سینمای ایران ورشکستگی مطلق را تجربه می کند طی ۸ سال گذشته شاهد رشد قارچ گونه جشنواره های ریز و درشت سینمایی و دوپاره کردن برخی از رویدادها با نگاه غلط و غیرکارشناسی برخی مدیران سینمایی بودیم!

جشنواره هایی بی ارزش و بی هویت که رسماً هیچ دستاوردی برای سینمای ایران محسوب نشده و نمی شوند و فیلمسازان مطرح وطنی نیز آن ها را قبول ندارند! مانند اصغر فرهادی که فریب شوآف و شانتاژ رسانه ای مدیران سینمایی را نخورد و راضی نشد فیلمش را به جای رونمایی در جشنواره فیلم کن در جشنواره جهانی فجر که ادعا می شد عضو فیاپف شده است نمایش دهد!

این جشنواره های ورشکسته و بی هویت اما در این سال ها برای عده ای کاسبکاران که در قامت مدیریت حضور داشتند نان و آب خوبی به همراه داشت و آن ها همواره گریبان چاک می دادند که باید این جشنواره ها برگزار شود در صورتی که قاطبه اهالی سینمای کشور با برگزاری آن به شدت مخالف بودند و هستند! در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور خانم ها و آقایان: آنتونیا شرکا، رقیه توکلی، روح انگیز شمس، امین زندگانی، ادوین خاچیکیان، محمدرضا لطفی و نوید اسماعیلی با ما گفتگو کردند. سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

۸- انتظارات هنرمندان از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر

تعدادی از چهره های مطرح سینمایی با آغاز کار دولت سیزدهم در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر متذکر شدند: امیدواریم با درایت و حساسیت ویژه ای که آیت الله رئیسی دارند فردی را برای پست مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند که در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، پاسداری از خون شهدا و ارزش های اسلام ناب محمدی (ص) گام بردارد.

سینمای ایران طی ۸ سال حضور مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید ضربات مهلک و جبران ناپذیر بسیاری را متحمل شد؛ در این سال ها رانت خواری، باندبازی در سینما بیداد می کرد، ابعاد ابتذال و تولید انبوه فیلم های سخیف و یا سیاه و چرک حال فرهنگ و هنر کشور را دگرگون کرد، تدبیری برای اوضاع اسفبار معیشتی اهالی سینما نشد و تنها گعده ای نزدیکان مدیران سینمایی در این سال ها از مواهب بسیار برخوردار شدند و به نوعی سینما را تاراج کردند! انبوه جشنواره های بودجه بربادده، خنثی و بی خاصیت در این سال برگزار شدند و این در حالی بود که بنا به اظهارات بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران سینما این رویدادها هیچ دستاوردی برای سینمای ایران محسوب نشده و نمی شوند!

اما برگزیده شدن آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم و فردی انقلابی با عملکردی جهادی و قابل تقدیر بار دیگر بارقه های امید را در دل اهالی سینمای کشور روشن کرد؛ آن ها امیدوارند سینما در دوران ریاست جمهوری ایشان مجدداً رونق بگیرد، دست هنرمندان غرب زده و سفارتی از سینما کوتاه شود و توجه ویژه ای به وضعیت بسیار وخیم معیشتی سینماگران صورت گیرد.

در همین رابطه ۳۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: منوچهر مصیری، داریوش ارجمند، مهدی صباغ زاده، رضا سخایی شاهرودی، ساسان سالور، علیرام نورایی، انسیه شاه حسینی، نصرالله مدقالچی، مهدی باقربیگی، زهره صفوی، ایمان کرمیان، امیر سمواتی، شاهد سلطانی آزاد، حماسه پارسا، سیدجواد هاشمی، علیرضا رئیسیان، کوروش تهامی، شاهد احمدلو، محمدتقی پاک سیما، هما خاکپاش، سیروس الوند، سیدناصر هاشم زاده، گیتی معینی، منوچهر اکبرلو، سیامک اطلسی، سیاوش حقیقی، روح الله سهرابی، قدرت الله صلح میرزایی، کاظم معصومی و محسن شایان فر با سینماپرس گفتگو کردند و ضمن انتقاد شدید به عملکرد نادرست مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید، انتظارات و درخواست های خود را از آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور دولت سیزدهم مطرح ساختند. شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

۹- ۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی

تعدادی از سینماگران و فعالان فرهنگی کشور در خصوص ۸ سال ترویج لودگی، ابتذال و سیاه نمایی در شبکه نمایش خانگی تأکید کردند: شبکه نمایش خانگی مصداق بارز ولنگاری فرهنگی است؛ اغلب آثار این حوزه هیچ قرابتی با فرهنگ و هویت ملی ما ندارند و جز اثرات مخرب و منفی هیچ دستاوردی از خود به جا نگذاشته و نمی گذارند؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: هیچ عقل سلیمی هنری که جامعه را به سمت ابتذال و دوری از ارزش ها هدایت کند نمی پذیرد و باید هرچه سریع تر بساط این قبیل مبتذل سازان و مروجان فساد برچیده شود.

اغلب تولیدات شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر صدای انتقاد و اعتراض گسترده سینماگران، منتقدان، اهالی رسانه و حتی اقشار مختلف مردم را درآورده اند. قبح شکنی های مکرر در این آثار که بسیار فاجعه بارتر از سریال های ترکی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است از یک سو و پولشویی و ورود پول های شبهه دار از سوی دیگر باعث شده تا موج انتقادات به حوزه نمایش خانگی بیشتر از گذشته گردد.

برخی کارشناسان فرهنگی بر این باورند که سریال های شبکه نمایش خانگی ازدواج سفید و آزادی بی‌حد و حصر روابط جنسی را ترویج کرده و درست در راستای اهداف دشمنان نظام و انقلاب اسلامی گام بر می دارند. به همین علت بسیاری از فعالان فرهنگی و سینمایی رسماً خواهان رسیدگی به وضعیت بی در و پیکر و رهاشده نمایش خانگی هستند؛ رسانه ای که در دوران «ولنگاری فرهنگی» بی پرواتر و قبح شکن تر از سایر حوزه های دیگر درصدد تخریب فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی است. در همین راستا با ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی برجسته کشور آقایان: محمد نشاط، مصطفی محمودی، حسین سلطان محمدی، غلامرضا منتظری، مهران مهام، محمد محمدی و دکتر مهدی اسماعیلی تبار گفتگو کردیم. یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

۱۰ - لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون

تعدادی از کارشناسان دینی و علوم قرآنی و سینماگران همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون تأکید کردند: متأسفانه سینمای ایران حتی در ظاهر هم از دین فراری است و این اتفاق بسیار تلخ و نگران کننده است؛ این افراد متذکر شدند: شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی جوانان را به بیراهه هدایت و جامعه را به انحطاط می کشانند و قطعاً مسئولان سینما و تلویزیون یکی از مقصران اصلی این اتفاق هستند چرا که دست روی دست گذاشته اند و حوزه فرهنگ و هنر و رسانه را به حال خود رها کرده اند تا دشمن هرآنچه می خواهد بر سر ما بیاورد.

قطعاً در زمانه ای که دشمنان اسلام و ایران توسط تولید کالاهای به اصطلاح فرهنگی و در فضای مجازی قصد دارند جامعه و به ویژه نسل جوان را از راه راست منحرف کنند نیاز است تا با تولید آثار شایسته و انبوه در این حوزه تو دهانی محکمی به دشمنان زده شود. در همین راستا ۷ تن از چهره های برجسته علوم قرآنی و سینماگران آقایان: حاج یدالله بهتاش، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا مستشاری، هادی نائیجی، جواد شمقدری، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد تقی حسین زاده، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن حسن زاده و محمد فیلی با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰

۱۱- اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم

تعدادی از کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم متذکر شدند: اولین گام دولت سیزدهم باید اقدام ملی برای پرهیز از فساد و ابتذال در فضای مجازی باشد؛ همچنین توجه به گفتمان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی باید سرمنشأ تولید تمامی آثار فرهنگی و هنری از جمله در سینما، تئاتر و موسیقی باشد. این دسته از کارشناسان فرهنگی تأکید کردند: تبیین نقشه راه و پرهیز از نگاه های سلیقه ای باید در اولویت دولتمردان سیزدهم باشد چرا که اگر ما بعد از انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر پیشرفت نداشتیم به دلیل فقدان نقشه راه و داشتن نگاه های سلیقه ای و جناحی در دولت های مختلف بوده است.

اهمیت حوزه فرهنگ و هنر و نقش فرهنگ در پیشرفت جوامع مختلف دنیا بر هیچ کس پوشیده نیست! فرهنگ آنقدر دارای اهمیت است که مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند: «اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست. تلاش‌های اقتصادی و اجتماعی زمانی می‌توانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد. ابعاد فرهنگ و تأثیر آن، بر خلاف باور برخی، به احداث مراکز آموزشی خلاصه نمی‌شود. گستره فرهنگ و کار فرهنگی از جزئی‌ترین فعالیت‌های فردی تا جدی ترین مسئولیت‌های اجتماعی کشیده شده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است»

متأسفانه به دلیل اهمال کاری دولت ها به ویژه طی ۸ سال گذشته حوزه فرهنگ و هنر شاهد نقصان های بسیار فراوانی بود که همین مسأله باعث شد مقام معظم رهبری تعبیر «ولنگاری فرهنگی» در کشور را به کار ببرند.

اینک با روی کار آمدن دولت سیزدهم که از پشتوانه مردمی برخوردار است و در رأس آن آیت الله رئیسی به عنوان چهره ای انقلابی قرار دارد این نوید را می دهد که بار دیگر به حوزه فرهنگی و هنری کشور توجه ویژه ای صورت گیرد. در همین راستا با ۸ تن از کارشناسان فرهنگی و فعالان حوزه رسانه خانم ها و آقایان: فرشته روح افزا، طهماسب صلح جو، لاله افتخاری، حجت الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی، زهرا مشتاق، حسین جودوی، زهره سادات لاجوردی و علیرضا مرادی گفتگو کردیم. سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰

۱۲- اولویت های سینمایی دولت سیزدهم

تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص اولویت های سینمایی دولت سیزدهم گفتند: طی ۸ سال گذشته سانسور خرد و اندیشه در سینمای ایران بیداد کرد اما در عوض سینما پر شد از فیلم هایی که در آن ها خبری از اخلاق و منش و اصالت ایرانیان وجود نداشت و سرشار از سیاه نمایی بود.

حال سینمای ایران به واسطه ندانم کاری های مدیران سینمایی دولت های یازدهم و دوازدهم اصلاً خوب نیست؛ شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا نیز مزید بر علت شد تا سینمای ورشکسته ایران رسماً بیش از پیش دچار ویرانی شود. در همین راستا با ۱۶ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها و آقایان: کاوه صباغ زاده، رضا توکلی، کریم امینی، سحر صباغ سرشت، نعیمه نظام دوست، کتایون امیرابراهیمی، داریوش مهرجویی، ابراهیم فروزش، عادل تبریزی، سعید پیردوست، تورج منصوری، اسدالله یکتا، سیدهادی محقق، هادی حاجتمند، عبدالله عبدی نسب و السا فیروزآذر گفتگو کردیم. شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

******************************

سینماپرس در تابستان ۱۴۰۰ سیدرضا منتظری دبیر تحریریه خود را به هفتاد و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز اعزام کرد. منتظری در این ایام گزارش ها و تحلیل های به روز و قابل تأملی از روند برگزاری این رویداد سینمایی داشت.

منتظری در آستانه برگزاری این جشنواره در یادداشتی با عنوان: «هرآنچه از هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز باید بدانید/ از غیبت سینمای ایران تا حضور فیلمساز افغانستانی برای سخنرانی!» نوشت؛ در این یادداشت آمده است: فتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز در حالی آغاز به کار خواهد کرد که غیبت سینمای ایران در این رویداد پرسش های زیادی را به وجود آورده؛ برخی معتقدند آنقدر کیفیت فیلم های ایرانی فاجعه بارند که باعث شده سینمای ایران در معادلات جهانی نادیده گرفته شود و برخی دیگر بر این باورند که در پی اقدامات خصمانه جهانی علیه کشورمان، جشنواره ونیز به سینمای ایران دهن کجی کرده است اما هرچه باشد جشنواره فیلم ونیز یکی از رویدادهای سینمایی جهان است و از همین حالا توجه بسیاری از رسانه ها، هنرمندان و علاقمندان سینما به این رویداد است و همه در حال گمانه زنی هستند که امسال شیر طلای ونیز نصیب کدام فیلمساز خوش شانس خواهد شد. دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰

وی همچنین گزارشی از روزهای ابتدایی این جشنواره بین المللی با عنوان «در روزهای ابتدایی ونیز ۷۸ چه گذشت؟ / از انتقاد شدید حاضران برای بازرسی های سخت گیرانه کرونایی تا ۸ دقیقه تشویق ایستاده برای «تل ماسه» ساخته دنی ویلنوو» نوشت؛ در این یادداشت آمده است: ۷۸ امین جشنواره بین المللی فیلم ونیز در روزهای ابتدایی برگزاری اش تحت تأثیر ویروس مرگبار کرونا بود به نحوی که این رویداد همچون سال گذشته با تعداد اندکی مهمان برگزار شد و از سوی دیگر بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه با انتقاد شدید از بازرسی های سخت گیرانه پلیس ایتالیا در خصوص کرونا خواستار آن شدند که تدبیری عاجل برای رفع این معضل صورت گیرد چرا که میزان سخت گیری ها برای ورود به سالن های سینما آنقدر زیاد است که بسیاری از حاضران از نیمه های فیلم و پس از بازرسی های مکرر کرونایی اعم از چک پس سبز green pass و... می توانند وارد سالن شوند! یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

گزارش منتظری از روزهای میانی جشنواره با عنوان «در روزهای میانی ونیز ۷۸ چه گذشت؟ / از اظهارنظر بی سابقه مدیر جشنواره در حمایت از یک بازیگر تا تأثیر خبر درگذشت ستاره سینمای فرانسه و سوگواری در لیدو!» منتشر شد. در این گزارش آمده است: ونیز ۷۸ در روزهای میانی برگزاری اش شاهد برخی حواشی بود؛ مهمترین دغدغه این روزهای دست اندرکاران برگزاری جشنواره پیشگیری از گسترده تر شدن ویروس کرونا است به نحوی که به وضوح میزان نیروهای اورژانس و صلیب سرخ در محل برگزاری جشنواره افزایش پیدا کرده و باید منتظر ماند و دید نتیجه برگزاری این رویداد سینمایی در پاندمی کرونا چه خواهد شد! چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰

گزارش سیدرضا منتظری از روزهای پایانی جشنواره نیز عنوان بدین شرح داشت: «در روزهای پایانی ونیز ۷۸ چه گذشت؟ / از آمار صفر مبتلایان به کرونا در جشنواره تا تأکید بر برگزاری پرقدرت جشنواره در سال ۲۰۲۲»؛ در این یادداشت آمده است: ونیز ۷۸ در روزهای پایانی برگزاری اش شاهد برخی حواشی بود؛ برخی از رسانه ها با انتقاد از برگزاری فیزیکی این رویداد سینمایی در به در در پی آن بودند تا شاید یک نفر از حاضران در این رویداد به کرونا مبتلا شود اما پروتکل های بسیار سخت گیرانه مدیران این رویداد که حاضران را ملزم می کرد همه روزه قبل از ورود به کاخ جشنواره تست دهند باعث شد تا آمار مبتلایان به کرونا در این رویداد سینمایی که با حضور هزاران نفر از چهره های سینمایی، رسانه ای و علاقمندان سینما برگزار شد صفر باشد. دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰

******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در تابستان۱۴۰۰ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

انفعال دامنه دار سازمان سینمایی در روزهای قرمز کرونایی/ نه از واکسیناسیون سینماگران خبری هست و نه از تعطیلی پروژه های در حال فیلمبرداری!

مدیران سازمان سینمایی که از بدو شیوع و گسترش ویروس کرونا همواره عملکردی منفعلانه داشته و هیچ گام مثبتی برای اهالی سینما برنداشتند و جز مقداری وعده و شعارهای فریبکارانه و توخالی که هیچ یک به سرانجام نرسیدند تلاشی برای رفع بحران فزاینده در زندگی آحاد سینماگران نکردند این روزها منفعلانه تر از همیشه نه تلاشی برای واکسیناسیون سینماگران که مجبور به کار جمعی برای تولید یک اثر هستند کرده اند و نه نظارتی بر روی پروژه های سینمایی دارند که علیرغم هشدارها در این روزهای قرمز کرونایی مشغول فیلمبرداری هستند و جان سینماگران را به خطر انداخته اند. شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰

خدعه، به سبک مدیران سینمایی دولت دوازدهم/ وقتی اغیار از مناصب سیرایی ندارند!

در حالی که تصدی گری دولت دوازدهم قبل از نیمه مرداد به پایان رسیده، دست اندرکاران سینمایی آن با خدعه جوری برنامه ریزی کرده اند که کماکان سایه شوم شان بر سر سینمای نگون بخت کشور پهن باشد از جمله آنکه برای برخی جشنواره های سینمایی از جمله جشنواره فیلم کودک، کوتاه و سینماحقیقت با فضایی بسته در حال برنامه ریزی برای برپایی این رویدادها هستند در صورتی که بی تردید این مدیران فرهنگی دولت سیزدهم هستند که باید برای فرآیند برپایی یا عدم برپایی این رویدادها تصمیم گیری کنند. سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز۱۴۰۰ باشید...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.