دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

مستندسازان از ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند می گویند؛

از تأکید بر ویران شدن سینمای مستند به دست مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید تا انتقاد از عدم توجه به تولید مستندهای بحران و استراتژیک

چاووش-جان میرزایی-جعفریان-برجی-عوض پور-اینانلو

سینماپرس: تعدادی از مستندسازان کشور در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند در دولت تدبیر و امید و انتظارات شان از مدیران سینمایی دولت سیزدهم تأکید کردند: کسانی که طی سال های اخیر بر مسند مراکز مهم مستندسازی نشسته بودند در قواره تصمیم گیری برای سینمای مستند نبودند؛ مدیران سینمای مستند در ۸ سال گذشته نگاه لوکس، جشنواره ای و سیاه و بدبینانه را در آثار مستند ترویج کردند و بالعکس به جای آنکه مستندهای استراتژیک و... تولید کنند دست به ساخت مستندهایی زدند که برخی چهره های برجسته کشور مانند شهید آوینی در آن تخریب شدند!

به گزارش سینماپرس سینمای مستند یکی از مهمترین گونه های سینمایی در سراسر جهان است چرا که این سینما سعی دارد به بازگویی حقایق بپردازد و از این رو می تواند تأثیرات مثبتی را در میان مخاطبان به وجود بیاورد. اهمیت و کاربرد فیلم مستند به عنوان یک رسانه موثر روشن است. سینمای مستند با مناسبات اقتصادی سر و کار ندارد، سینمای مستند بازتاب دهنده توجه و حساسیت شخص هنرمند است به یک پدیده واقعی و عینی؛ انگیزه اصلی ساخت فیلم مستند ایجاد تغییر است و ایجاد این تغییر اکثراً به واسطه عدم رضایت از شرایط حاکم به آن وضع یا موقعیت است.

بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای دستیابی به منافع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و... حکومت های خود مبادرت به تولید فیلم های مستند کرده و از آنجا که فرهنگ تماشای فیلم مستند در کشورهای شان امری جا افتاده است مردم خود را با خواسته های خود در هر زمینه ای همراه و همسو می سازند اما متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران هرگز چنین اتفاقی نتوانسته رخ بدهد که دلایل آن بسیار متعدد و پیچیده است.

متأسفانه به نظر می رسد طی سال های اخیر روند مستندسازی در سینمای کشور با مدیریت و هدایت مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان متولیان اصلی سینمای مستند، به گونه ای شده است که کمتر رضایت عمومی در آن دیده می شود؛ باند بازی، جناح گرایی و ایجاد حلقه ای معدود از سینماگران به عنوان مشاوران این مرکز باعث شده تا عموم سینماگران در آن جایی نداشته باشند.

سینمای مستند کشور ما امروزه سرشار از آثار نازل اجتماعی شده که بیشتر به مذاق غربی ها و جشنواره های ضد مواضع جمهوری اسلامی ایران خوش می آید و تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که افرادی اداره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را در دست گرفته اند که دغدغه ای برای پرداختن به مسائل استراتژیک و ارزشی در قالب سینمای مستند ندارند و تنها از شبه روشنفکران و روشنفکرمآبان برای تولید آثار مستند دعوت می کنند که نتیجه آن جز ویرانی ارزش ها و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی چیز دیگری در پی ندارد و تنها دشمنان ما را خوشحال می کند!

در همین رابطه با ۶ تن از مستندسازان مطرح کشور آقایان: وحید چاووش، احمد جان میرزایی، محمدحسین جعفریان، رضا برجی و فرود عوض پور و سرکار خانم: مژگان اینانلو گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

وحید چاووش مستندساز مطرح سینما در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند در دولت تدبیر و امید گفت: کسانی که طی سال های اخیر بر مسند مراکز مهم مستندسازی نشسته بودند در قواره تصمیم گیری برای سینمای مستند نبودند؛ ما در این سال ها مدیرانی را شاهد بودیم که معلوم نبود از کجا سر و کله شان پیدا شده و مدیریت سینمای مهم و استراتژیک مستند را در دست گرفته اند! این افراد به لحاظ حرفه ای جایگاه فرهنگی نداشتند و صرفاً به دلیل برخی ارتباطات خانوادگی و... توانستند در این پست های کلیدی و حساس به کار گرفته شوند. من امیدوارم یک نفر پاسخگو باشد که این افراد از کجا آمده اند و به چه حقی رئیس فلان نهاد مستندسازی شده اند؟ این ها افرادی هستند که به لحاظ حقوقی و کاری در اندازه تصمیم گیری برای سینمای مستند نیستند و ماحصل کارشان فاجعه ای است که امروزه در سینمای مستند اتفاق افتاده!

احمد جان میرزایی مستندساز نیز با انتقاد شدید از وضعیت آشفته سینمای مستند اظهار داشت: مدیران سینمای مستند در ۸ سال گذشته نگاه لوکس، جشنواره ای و سیاه و بدبینانه را در آثار مستند ترویج کردند؛ عملکرد آن ها تنها در حد دادن یک گزارش کار به مقام های بالادستی شان بود و دغدغه ای برای تولید آثار ارزشمند و اثرگذار نداشتند. باعث تأسف است که طی سال های اخیر برخی مدیران بیشتر توجه شان در حوزه تولید آثار مستند به برخی مسائل حزبی بوده و مروج افکار خاصی بوده اند که دغدغه مردم در آن ها لحاظ نشده است و تنها دغدغه طیف خاصی در آن وجود داشته؛ این نوع روش مدیریت و این نوع نگاه بسیار غلط است و من امیدوارم دیگر هرگز شاهد حضور چنین مدیرانی در عرصه سینمای مستند نباشیم.

از تأکید بر ویران شدن سینمای مستند به دست مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید تا انتقاد از عدم توجه به تولید مستندهای بحران و استراتژیک

محمدحسین جعفریان مستندساز جنگ و روزنامه‌ نگار نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: امیدوارم در دولت سیزدهم به مستندهای بحران و استراتژیک توجه ویژه شود چرا که این ۲ زیرشاخه مستندسازی بسیار برای پیشبرد اهداف کشور حیاتی هستند و متأسفانه مدیران سینمای مستند در این سال ها با بی تدبیری آن ها را نادیده گرفتند؛ سینمای مستند بحران و استراتژیک، شاخه ای از مستندسازی است که امروز در جهان از اهمیت بی بدیلی برخوردار است و حکومت ها و دولت ها توجه ویژه ای به آن دارند. مدیران سینمای مستند طی سال های اخیر ما را در چاه تاریک و تحقیرکننده جشنواره های غربی انداختند که جز تصاویر ناامیدکننده، سیاه و زشت از کشورمان چیز دیگری در آن ها ارائه نمی شد.

رضا برجی مستندساز برجسته کشور در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند در دولت تدبیر و امید گفت: باعث تأسف است که در این ۸ سال هیچ مستند ارزشمندی در خصوص شهدای مدافع حرم، دستاوردهای نظام اسلامی، زندگی سردار سلیمانی و... تولید نشد و بالعکس آقایان تا توانستند مستندهایی تولید کردند که هیچ دستاوردی برای کشور نداشتند و سینمای مستند را از ریل اصلی اش خارج کردند. متأسفانه مدیران سینمایی به جای آنکه مستندهای استراتژیک و... تولید کنند دست به ساخت مستندهایی زدند که برخی چهره های برجسته کشور مانند شهید آوینی در آن تخریب شدند و بنده شخصاً در جریان هستم که حال خانواده این شهید بزرگوار بعد از تماشای این مستند بسیار بد شده است.

از تأکید بر ویران شدن سینمای مستند به دست مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید تا انتقاد از عدم توجه به تولید مستندهای بحران و استراتژیک

فرود عوض پور مستندساز نیز خاطرنشان کرد: بنده امیدوارم مدیران جدید سینمایی باید شخصیت را به سینمای مستند برگردانند چرا که متأسفانه سال ها است سینمای مستند به واسطه بسیاری اتفاقات جایگاه و شخصیت واقعی خود را از دست داده و با توجه به اهمیتی که این گونه مهم سینمایی دارد بایستی همه دست در دست هم بدهند و مجدداً شخصیت و وجهه واقعی این سینما را بازگردانند. پرسش بنده از مدیران سینمایی این است که چرا برای فیلم های برگزیده سینمای مستند در جشنواره های متعدد سینمایی اکران عمومی گذاشته نشد تا همه ببینیم که فیدبک اکران آن ها چگونه است؟ من امیدوارم مدیرانی که به زودی اداره امور فرهنگی و سینمایی کشور را در دست می گیرند حداقل در شهرهای بزرگ کشور سالن هایی را تنها به اکران آثار مستند اختصاص دهند تا ان شاالله از این رهگذر بتوانیم شاهد افزایش چشمگیر میزان مخاطبان این گونه مهم سینمایی باشیم.

مژگان اینانلو مستندساز گفت: بنده معتقدم آفت هنرمندکشی در جامعه باید از بین برود؛ ما نه حمایت مدیران سینمایی را نیاز داریم نه اینکه مرتباً در کارمان مانع ایجاد کنند و با اعمال نظرهای سلیقه ای و شخصی شان برای مان خط مشی و چارچوب تعیین نمایند. اینکه هرچند سال یک بار مدیران سینمایی عوض می شوند و هریک بعد از رسیدن به پست و مقام شان می خواهند سلیقه های شخصی شان را در سینما پیاده سازی کنند اصلاً پذیرفتنی نیست؛ مدیران سینمایی باید دست از اعمال سلیقه شخصی بردارند و خلاقیت هنرمند را به زنجیر نکشند. مدیران سینمایی باید آگاه باشند که نمی توانند هنرمندان و سینماگران را شابلون بزنند و همه را شبیه به یکدیگر کنند تا تنها بر اساس خواسته و تفکرات آن ها مبادرت به تولید اثر نمایند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.