چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

سینماگران و کارشناسان دینی و لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون؛

انتقاد از ولنگاری فضای مجازی و انحطاط فرهنگی جامعه/ تولید آثار دینی و مذهبی باید در اولویت مدیران سینمایی باشد

بهتاش-مستشاری-نائیجی-شمقدری-حسین زاده-حسن زاده-فیلی

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان دینی و علوم قرآنی و سینماگران همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون تأکید کردند: متأسفانه سینمای ایران حتی در ظاهر هم از دین فراری است و این اتفاق بسیار تلخ و نگران کننده است؛ این افراد متذکر شدند: شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی جوانان را به بیراهه هدایت و جامعه را به انحطاط می کشانند و قطعاً مسئولان سینما و تلویزیون یکی از مقصران اصلی این اتفاق هستند چرا که دست روی دست گذاشته اند و حوزه فرهنگ و هنر و رسانه را به حال خود رها کرده اند تا دشمن هرآنچه می خواهد بر سر ما بیاورد.

به گزارش سینماپرس بی تردید در مورد حادثه عاشورا و واقعه کربلا، ما با حماسه‌ ای کاملاً دراماتیک و کم‌ نظیر در تاریخ مواجه هستیم که از قابلیت روایی و نمایشی پررنگی برخوردار است و می تواند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی شود اما متأسفانه بی تدبیری مدیران سینما و تلویزیون طی تمامی این سال ها باعث شده آنچنان که شایسته است به این موضوع بسیار مهم توجه چندانی صورت نگیرد و به جز تعدادی انگشت شمار از سریال ها و فیلم هایی که ده ها بار پخش شده اند و جذابیت شان را برای مخاطب از دست داده اند، دیگر اثری وجود نداشته باشد.

نه تنها واقعه مهم کربلای حسینی (ع) که سایر وقایع و اتفاقات دینی و مذهبی، زندگی ائمه اطهار (ع) و... جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و ندارند و این در حالی است که کمترین انتظار از مسئولان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه به این قبیل مسائل است!

قطعاً در زمانه ای که دشمنان اسلام و ایران توسط تولید کالاهای به اصطلاح فرهنگی و در فضای مجازی قصد دارند جامعه و به ویژه نسل جوان را از راه راست منحرف کنند نیاز است تا با تولید آثار شایسته و انبوه در این حوزه تو دهانی محکمی به دشمنان زده شود.

در همین راستا ۷ تن از چهره های برجسته علوم قرآنی و سینماگران آقایان: حاج یدالله بهتاش، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا مستشاری، هادی نائیجی، جواد شمقدری، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد تقی حسین زاده، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن حسن زاده و محمد فیلی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حاج یدالله بهتاش کارشناس علوم قرآنی و یکی از مداحان و پیرغلامان اهل بیت (ع) همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: سینما، تلویزیون، فضای مجازی و تمامی وسایل مدرنی که امروزه در سطح جامعه استفاده می شود تنها باید در اختیار ترویج دین و سیره اهل بیت (ع) باشد و ما باید از هر روشی برای تبلیغ دین استفاده نموده تا اسلام ناب محمدی (ص) و شیعه را به تمامی دنیا معرفی کنیم. باعث تأسف است که تاکنون آنچنان که شایسته است کاری در این حوزه صورت نگرفته و دست سینما و تلویزیون همواره در این خصوص خالی بوده است.

انتقاد از ولنگاری فضای مجازی و انحطاط فرهنگی جامعه/ تولید آثار دینی و مذهبی باید در اولویت مدیران سینمایی باشد

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا مستشاری معاون و مشاور عالی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: در لزوم تولید انبوه آثار دینی و مذهبی هیچ تردیدی نیست اما این برنامه ها به یک آفتی دچار شده اند و آن آفت پیام های مستقیم و شعاری است؛ این پیام های مستقیم و شعاری در برنامه ها، سریال ها و فیلم های دینی و مذهبی ذوق مخاطب را کور می کند و بی تردید باید از استمرار آن پرهیز شود. هیچ گاه پیام های مستقیم، شعاری و کلیشه ای نمی تواند روی مخاطب اثر خوب داشته باشد. پیام اگر در لفافه بیان شود به صورت ناخودآگاه می تواند اثرگذاری بیشتر و موثرتری داشته باشد که خوب قطعاً این کار برای نویسندگان و برنامه سازان سخت تر است.

هادی نائیجی کارگردان سینما همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: تولید فیلم ها و سریال های دینی و مذهبی امری ضروری است اما آنچه مهم است اینکه با روایت های کلیشه ای و تکراری از وقایع دینی و مذهبی نمی توان انتظار جذب مخاطبان جدید به ویژه نسل جوان را داشت و ما اگر می خواهیم تولید این قبیل آثار را رونق بدهیم بایستی با تمام قوا تلاش کنیم تا با خلاقیت و نوآوری بتوانیم مخاطبان بیشتری را به سمت تماشای این قبیل آثار سوق دهیم. متأسفانه آنچه سال های متمادی است در تلویزیون و سینمای ایران حاکم است یک سری ساختارهای کلیشه ای و تکراری است که سیاست گذاران همچنان به آن ساختارهای کهنه چسبیده اند و اجازه تغییر آن ها را نمی دهند! این اتفاق در حالی است که برای جذب مخاطب جدید سیاست گذاران سینما باید ساختارها را دچار تحول کنند.

جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی و کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: عنوان سینمای دینی بسیار مطلوب است اما خود این تعریف و شاخص گذاری نباید باعث شود که بقیه تولیدات سینمای ما بی توجه به دین و یا حتی در لایه های پنهانی شان ضد دینی باشند؛ بی شک همه آثار سینمایی ما هم در ظاهر که توجه به آیین ها و مناسک دینی را شامل می شود و هم در باطن که حوزه محتوایی است باید نگاه دینی داشته باشند اما متأسفانه سینمای ایران حتی در ظاهر هم از دین فراری است و این اتفاق بسیار تلخ و نگران کننده است. ما امروزه نیازمند آن هستیم که با روش های منطقی و خلاقانه و هنری سکانس هایی از مساجد، تکایا، امامزاده ها، حرم های مطهر ائمه اطهار (ع)، دسته جات عزاداری و امثالهم را در آثار سینمایی مان داشته باشیم چرا که دین بخش بزرگی از فرهنگ است که با فرهنگ ایرانی ممزوج شده و مردم آن را دوست دارند.

انتقاد از ولنگاری فضای مجازی و انحطاط فرهنگی جامعه/ تولید آثار دینی و مذهبی باید در اولویت مدیران سینمایی باشد

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد تقی حسین زاده کارشناس علوم قرآنی همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: اکثریت انبیاء و اولیاء برای هدایت بشر، دین را متناسب با روح هنری عرضه می کردند چرا که هنر برای توجه مردم بسیار اثرگذار است و می تواند جاذبه خوبی برای عموم افراد داشته باشد از این رو مسئولان و سیاست گذاران کلان حوزه های فرهنگی و هنری کشور باید به این مسأله بسیار مهم توجه ویژه داشته و تمام تلاش شان را به کار گیرند تا با تولید آثار ارزشمند دینی و مذهبی مردم را به سمت ارزش ها هدایت کنند. همانطور که به حول و قوه الهی وحدت بین حوزه و دانشگاه محقق شد ما باید درصدد ایجاد وحدت میان حوزه و سینما و تئاتر باشیم. در واقع طلبه های ما باید هنر بیاموزند و هنرمندان ما باید با مقوله های دینی و مذهبی آشنایی پیدا کنند. اگر این اتفاق بیفتد آنچنان دستاوردهای شگفتی خواهد داشت که در وصف نمی گنجد!

انتقاد از ولنگاری فضای مجازی و انحطاط فرهنگی جامعه/ تولید آثار دینی و مذهبی باید در اولویت مدیران سینمایی باشد

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن حسن زاده کارشناس علوم قرآنی همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: مدیران فرهنگی باید توجه به تولید آثار دینی و مذهبی را در اولویت اصلی کارهای شان قرار دهند چرا که سینما، تلویزیون، فضای مجازی و امثالهم همگی ابزارهای بسیار مهمی هستند که امروزه آحاد افراد جامعه از آن ها استفاده می کنند و ما باید تمام تلاش مان را به کار بگیریم تا این ابزارها تنها برای انتقال معارف اسلامی مورد استفاده قرار بگیرند و همه بتوانیم از مواهب آن بهره مند شویم. برای انتقال معارف دینی و قرآنی و سنت و سیره رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) باید از این فرصت بسیار خوب با شیوه هایی که امروز رایج است استفاده کنیم. همانطور که خدای متعال معارفی را که می خواست به بشر ارائه دهد در قالب آیه های قرآن با فصاحت و شیوایی بسیاری عنوان کرده که با کلام معمولی تفاوت داشته و در واقع روشی هنرمندانه است ما نیز باید در قالب آثار هنری معارف اسلامی را به مردم ارائه کنیم.

انتقاد از ولنگاری فضای مجازی و انحطاط فرهنگی جامعه/ تولید آثار دینی و مذهبی باید در اولویت مدیران سینمایی باشد

محمد فیلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی جوانان را به بیراهه هدایت و جامعه را به انحطاط می کشانند؛ خوب مقصر این اتفاقات کیست؟ قطعاً مسئولان سینما و تلویزیون یکی از مقصران اصلی این اتفاق هستند چرا که دست روی دست گذاشته اند و حوزه فرهنگ و هنر و رسانه را به حال خود رها کرده اند تا دشمن هرآنچه می خواهد بر سر ما بیاورد، ما در این شرایط نیازمند تولید آثار دینی و مذهبی هستیم تا جامعه و به ویژه نسل جوان را با ارزش های دینی و انسانی آشنا سازیم. ما باید تا می توانیم آثار این چنینی تولید کنیم؛ تا کی ما باید تنها شاهد پخش یکی دو سریال قدیمی مانند «مختارنامه» باشیم؟ چرا نباید هر سال یک اثر ارزشمند و جدید در ماه محرم داشته باشیم؟ تا کی سینمای ما باید به دور از دین و مذهب بماند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.