سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

فعالان انیمیشن از ۸ سال بی تدبیری مدیران دولت بنفش در حوزه پویانمایی می گویند؛

فقدان حضور مدیران کارآمد در سینمای کشور و سیاست های غلط و سلیقه ای باعث افول هنر-صنعت انیمیشن شده است/ از طریق انیمیشن، گفتمان انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم!

خرمیان-علیمراد-لولاکی-حسن آبادی-نوری اسکویی-کشکولی نیا

سینماپرس: تعدادی از فعالان حوزه انیمیشن کشور در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت بنفش در حوزه پویانمایی که باعث خسران بسیار به این عرصه شده است گفتند: تحریم های بین المللی، کرونا و فقدان مدیریت دغدغه مند در سینما باعث افول حوزه پویانمایی طی سال های اخیر شد؛ مدیران شعار حمایت از تولید و عرضه آثار انیمیشن سر می دهند اما در عمل هیچ اقدامی برای بهبود این هنر-صنعت نمی کنند؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: طی سال های اخیر اگر اندک اتفاقات مثبتی به صورت جسته و گریخته در حوزه انیمیشن افتاده باید آن را به حساب تقدیر و شرایط روز گذاشت نه مدیران سینمایی!

به گزارش سینماپرس انیمیشن‌ ها روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند و جایگاه مهمتری را در صنعت سینما به خود اختصاص می‌دهند؛ از والت دیزنی، پیکسار و دریم وورکس در آمریکا که آثار درخشانی را خلق کرده‌ اند تا انیمه‌ های ژاپنی که در سایه تلاش‌ های هایائارو میازاکی به اوج خود رسیده و مخاطبان زیادی را مجذوب خود کرده‌اند، انیمیشن‌ ها همیشه به عنوان یک راه خوب برای انتقال پیام به مخاطبین خود که معمولاً کودکان هستند شناخته می‌شوند.

این صنعت در ایران روز به روز در حال پیشرفت است و با توجه به اهمیت روزافزون تاثیر آن، داستان‌های بزرگ دینی مذهبی و حتی داستان‌های شاهنامه، با آثاری فاخر در این صنعت برای مخاطبان کودک و نوجوان روایت شده و پیام‌های خود را به این نسل انتقال می‌دهد.

اما متأسفانه دولتمردان به خصوص طی ۸ سال گذشته حتی اندک حمایتی برای رشد و توسعه این هنر-صنعت مهم و ارزنده نداشته اند به نحوی که بی تدبیری و بی دغدغگی آن ها باعث شده تا بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه یا در فکر مهاجرت باشند و یا اینکه به کشورهایی مهاجرت کرده اند که دولت ها در آنجا اهمیت زیادی برای انیمیشن قائل می شوند.

بی تردید توجه به هنر-صنعت انیمیشن بسیار حائز اهمیت است و در دنیای امروز می تواند گفتمان و سیاست های دولت ها و حکومت ها را به راحتی به سراسر دنیا انتقال دهد اما بی تدبیری مدیران سینمایی کشور ما باعث شده تا در این زمینه بسیار عقب بمانیم و نتوانیم گفتمان انقلاب اسلامی را از طریق تولید آثار انیمیشن به مردم دنیا عرضه کنیم.

در همین راستا با ۶ تن از فعالان آثار پویانمایی کشور آقایان: مهدی خرمیان، عبدالله علیمراد، عرفان لولاکی، مصطفی حسن آبادی، علی نوری اسکویی و سرکار خانم: مریم کشکولی نیا گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

فقدان حضور مدیران کارآمد در سینمای کشور و سیاست های غلط و سلیقه ای باعث افول هنر-صنعت انیمیشن شده است/ از طریق انیمیشن، گفتمان انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم!

مهدی خرمیان عضو هیأت‌ مدیره انجمن سینمایی فیلم‌سازان انیمیشن ایران (آسیفا) در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه پویانمایی گفت: تحریم های بین المللی، کرونا و فقدان مدیریت دغدغه مند در سینما باعث افول حوزه پویانمایی طی سال های اخیر شد؛ این اتفاقات نه تنها به حوزه انیمیشن که به طور کل به تمامی عرصه های مختلف فرهنگی و هنری کشور ضربه زد، از این رو در این شرایط بحرانی ما نیازمند حضور مدیرانی کارآمد هستیم تا بتوانند با درایت و خرد ما را از این ورطه مهلک نجات دهند. کسی که قرار است مدیریت مرکز مهمی مانند سازمان سینمایی را بر عهده بگیرد بایستی شناخت کافی به تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و تمام ارکان و بخش های سینمایی داشته باشد. متأسفانه بسیاری افراد بر این باورند که به همه چیز آشنایی کامل دارند اما در عمل هیچ نمی دانند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است. من امیدوارم شخصی که به زودی با تغییر دولت ریاست سازمان سینمایی را بر عهده می گیرد اگر خودش نسبت به حوزه انیمیشن آگاهی کافی ندارد از مشاوران و متخصصان زبده حوزه انیمیشن برای پیشرفت این هنر-صنعت بهره ببرد تا ان شاالله بتوانیم شاهد رونق حوزه انیمیشن در سال های آتی باشیم.

مریم کشکولی نیا کارگردان انیمیشن و مدرس گروه انیمیشن دانشگاه سوره و دانشکده هنرهای زیبا نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: نیروهای متخصص در حوزه تولید آثار پویانمایی در کشور ما بسیار اندک هستند به همین علت ما برای تولید انیمیشن های سینمایی با مشکل روبرو هستیم؛ یکی از عمده دلایل این اتفاق آن است که اغلب نیروهای متخصص حوزه انیمیشن یا مهاجرت کرده اند و یا تصمیم به مهاجرت دارند و این روند اگر همچنان ادامه داشته باشد این حوزه با خسارت های جدی مواجه خواهد شد. مدیران فرهنگی و سینمایی باید تدبیری اندیشه کنند تا از جوانان و دانشجویان این حوزه حمایت شود. ما هرچه بیشتر از فعالان حوزه انیمیشن حمایت کنیم با آثار باکیفیت تری مواجه خواهیم شد که مردم برای تماشای آن سرودست می شکنند و در بازارهای بین المللی نیز مورد توجه بسیار قرار خواهند گرفت.

عبدالله علیمراد پیشکسوت حوزه انیمیشن در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه پویانمایی گفت: مدیران شعار حمایت از تولید و عرضه آثار انیمیشن سر می دهند اما در عمل هیچ اقدامی برای بهبود این هنر-صنعت نمی کنند چرا که شعار دادن آسان ترین کار است و برای مدیران هیچ زحمت و هزینه ای در بر ندارد اما امروزه هنر-صنعت انیمیشن سازی نیاز به مدیرانی کارآمد دارد که دغدغه رشد و اعتلای این حوزه مهم را داشته باشند و تمام تلاش شان را به کار گیرند تا آثار پویانمایی تولید شده در ایران بتواند در عرصه بین المللی خوش بدرخشد. فعالان این حوزه امروزه به حمایت های مادی نیاز دارند و این وظیفه دولت است که منابع مشخصی را برای حمایت از فعالان این حوزه و تولید آثار ارزشمند انیمیشن اختصاص دهد.

عرفان لولاکی تهیه کننده آثار انیمیشن با انتقاد شدید از وضعیت فعلی حوزه پویانمایی در سینمای کشور اظهار داشت: متأسفانه طی سال های اخیر با سیاست های غلط، سلیقه ای و ضد انیمیشن مدیران سینمایی روبرو بودیم؛ یک اتفاق قابل تأملی که بنده شخصاً در این سال ها تجربه کردم این بود که به من گفتند چون شما علیه هیأت داوران جشنواره فیلم کودک مصاحبه کرده اید نمی گذاریم اثرتان اکران شود و بهانه شان این بود که کار ما ضعیف است! در صورتی که خودشان فیلم ما را وارد جشنواره کرده بودند؛ این نوع رفتارها قطعاً در شأن هنرمندان و مسئولان فرهنگی و سینمایی نیست و امیدوارم در دولت جدید دیگر شاهد چنین رفتارهایی نباشیم. متأسفانه طی سال های اخیر ما مرتباً شاهد شنیدن وعده های متعدد از سوی مدیران سینمایی بودیم، وعده هایی که در عمل تحقق پیدا نکردند و تنها در حد حرف و شعار باقی ماندند.

فقدان حضور مدیران کارآمد در سینمای کشور و سیاست های غلط و سلیقه ای باعث افول هنر-صنعت انیمیشن شده است/ از طریق انیمیشن، گفتمان انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم!

مصطفی حسن آبادی تهیه کننده آثار انیمیشن در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه پویانمایی گفت: طی سال های اخیر با کج سلیقگی های زیادی توسط مدیران دولتی و حتی نهادهای غیردولتی روبرو بودیم؛ در این سال ها هیچ مسیر شفافی برای تولید آثار پویانمایی مشخص نشد، سیاست گذاری جامع و اصولی در این حوزه وجود نداشت، حتی در جشنواره هایی که برگزار شد و جوایزی که بعضاً به برخی آثار پویانمایی اهدا شد نیز هدف مشخصی وجود نداشت و همه این اتفاقات دست در دست هم داد تا این هنر-صنعت آنطور که شایسته بود نتواند پیشرفت کند. ما باید از طریق تولیدات انیمیشن، گفتمان انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم؛ یکی از اتفاقات مهم «بنیامین» این بود که توانستیم در بسیاری از کشورها آن را به اکران رسانده و حتی در برخی جشنواره های خارجی از تولید این اثر رتبه کسب کنیم. «بنیامین» برشی از زندگی مردم قوم بنی اسرائیل در مصر باستان است و برای ما بسیار مهم بود که در برخی کشورهای دنیا از جمله تانزانیا توانستیم پیام مهم این فیلم را به گوش جهانیان برسانیم.

فقدان حضور مدیران کارآمد در سینمای کشور و سیاست های غلط و سلیقه ای باعث افول هنر-صنعت انیمیشن شده است/ از طریق انیمیشن، گفتمان انقلاب اسلامی را به دنیا صادر کنیم!

علی نوری اسکویی تهیه‌ کننده و کارگردان فعال در حوزه پویانمایی نیز در این باره اظهار داشت: طی سال های اخیر اگر اندک اتفاقات مثبتی به صورت جسته و گریخته در حوزه انیمیشن افتاده باید آن را به حساب تقدیر و شرایط روز گذاشت نه مدیران سینمایی! متأسفانه مدیران سینمایی ما همواره بزرگترین و مهمترین معضل برای فرهنگ و هنر و سینمای کشور بوده اند و نتوانسته اند هیچ اتفاق مثبت و نیکویی را در سینما رقم بزنند! مدیران دولتی که قرار بود مهندسی فرهنگی و سیاست گذاری کنند نتوانستند درست جلو بروند و روش و منش شان با شکست همراه شده است. برای همین حوزه پویانمایی ما بارها شاهد بودیم که آمدند با شوآف و تشریفات بسیار، ساختمان های آنچنانی بنا کردند، نهاد و ارگان ساختند و عناوین پرطمطراق به آن ها اطلاق کردند اما این شوآف و هزینه کردها و تشریفات هیچ کدام نتوانستند برای رشد و پویایی آثار انیمیشن دستاوردی داشته باشند و تنها بودجه های هنگفتی برای این کارها به هدر رفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.