سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳

۸ سال برگزاری جشنواره های خنثی و بودجه بربادده از منظر اهالی سینما؛

از درخواست برای برچیده شدن جشنواره های خنثی و بیهوده در دولت سیزدهم تا تأکید بر ورشکستگی هنر-صنعت سینما!

شرکا- توکلی-شمس-زندگانی-خاچیکیان-لطفی-اسماعیلی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده متذکر شدند: اغلب جشنواره ها اگر برای سینما آب ندارند برای یک عده خاص نان دارند و به همین علت بودجه های هنگفتی را برای برگزاری این رویدادها صرف می کنند! جشنواره فجر، مقاومت و یک جشنواره در خصوص فیلم های دینی برای ما کافی است و دولت سیزدهم باید سایر جشنواره های بی هویت، غیرمثمر و بودجه بر بادده را برای همیشه منحل کند.

به گزارش سینماپرس در حالی که سینمای ایران ورشکستگی مطلق را تجربه می کند طی ۸ سال گذشته شاهد رشد قارچ گونه جشنواره های ریز و درشت سینمایی و دوپاره کردن برخی از رویدادها با نگاه غلط و غیرکارشناسی برخی مدیران سینمایی بودیم!

جشنواره هایی بی ارزش و بی هویت که رسماً هیچ دستاوردی برای سینمای ایران محسوب نشده و نمی شوند و فیلمسازان مطرح وطنی نیز آن ها را قبول ندارند! مانند اصغر فرهادی که فریب شوآف و شانتاژ رسانه ای مدیران سینمایی را نخورد و راضی نشد فیلمش را به جای رونمایی در جشنواره فیلم کن در جشنواره جهانی فجر که ادعا می شد عضو فیاپف شده است نمایش دهد!

این جشنواره های ورشکسته و بی هویت اما در این سال ها برای عده ای کاسبکاران که در قامت مدیریت حضور داشتند نان و آب خوبی به همراه داشت و آن ها همواره گریبان چاک می دادند که باید این جشنواره ها برگزار شود در صورتی که قاطبه اهالی سینمای کشور با برگزاری آن به شدت مخالف بودند و هستند!

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور خانم ها و آقایان: آنتونیا شرکا، رقیه توکلی، روح انگیز شمس، امین زندگانی، ادوین خاچیکیان، محمدرضا لطفی و نوید اسماعیلی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از درخواست برای برچیده شدن جشنواره های خنثی و بیهوده در دولت سیزدهم تا تأکید بر ورشکستگی هنر-صنعت سینما!

آنتونیا شرکا منتقد سینما و مدرس دانشگاه در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: برگزاری برخی جشنواره ها مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان با توجه به تولید بسیار اندک در این حوزه دلیل منطقی ندارند و باید به صورت ۲ سالانه و یا به صورت ادغام با جشنواره های دیگر برگزار شوند تا به این ترتیب هم هزینه کمتری برای برگزاری جشنواره ها صورت گیرد و هم جشنواره های مان پربار و تأثیرگذار تر باشند. آیا وجود این همه جشنواره فرعی توجیه اقتصادی دارد؟ بنده اصولاً انبوه جشنواره های فرعی و نوپایی که در سینمای کشور به وجود آمده اند را نمی شناسم و معتقدم کارشناسان باید بررسی کنند در کشوری مثل ما که دچار کمبود شدید بودجه فرهنگی است آیا برگزاری چنین رویدادهایی ضروری است؟

از درخواست برای برچیده شدن جشنواره های خنثی و بیهوده در دولت سیزدهم تا تأکید بر ورشکستگی هنر-صنعت سینما!

رقیه توکلی کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: من نمی دانم کدام جشنواره مد نظر شما هست اما در مورد جشنواره فجر من هم مانند بسیاری از همکارانم بهتر می دانم جشنواره های ملی و جهانی فجر با یکدیگر ادغام شوند و این دو رویداد در یک بازه زمانی مشخص برگزار شوند به این صورت هم بودجه برگزاری این جشنواره ها نصف می شود و هم شمایل استانداردی از یک جشنواره واقعی ارائه خواهد شد. اعتبار جشنواره ها در بین فیلمسازان مشخص است؛ همانطور که پیش تر هم اشاره کردم این حضور فیلم ها و فیلمسازان مهم و بزرگ است که به یک جشنواره اعتبار می دهد یا آن را بی اعتبار می کند، پس اگر جشنواره ای عاری از فیلم ها و فیلمسازان بزرگ بود می توان بر این امر صحه گذاشت که آن رویداد بی اعتبار است.

از درخواست برای برچیده شدن جشنواره های خنثی و بیهوده در دولت سیزدهم تا تأکید بر ورشکستگی هنر-صنعت سینما!

روح انگیز شمس کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از برگزاری جشنواره های پوچ و بی هویت سینمایی متذکر شد: در این سال ها ما شاهد رشد قارچ گونه بسیاری از جشنواره های ریز و درشت و یا ایجاد شقه و شکاف در جشنواره ها و دوپاره کردن آن ها بودیم که امری بسیار ناپسند بود و بنده امیدوارم دولت سیزدهم باید جشنواره های بی هویت، غیرمثمر و بودجه بر بادده را برای همیشه منحل کند و دیگر بودجه های بیت المال برای برگزاری این رویدادهای بی خاصیت صرف نشود. جشنواره فیلم فجر هویت سینمای ایران است و نباید با ندانم کاری از ارزش و اعتبار آن کم کرد؛ متأسفانه دوپاره کردن این رویداد به نوعی باعث خنثی و بی اعتبار شدن آن شده و امیدوارم مسئولان دولت جدید در ابتدای کارشان دستور به ادغام بخش های ملی و جهانی این جشنواره بدهند.

از درخواست برای برچیده شدن جشنواره های خنثی و بیهوده در دولت سیزدهم تا تأکید بر ورشکستگی هنر-صنعت سینما!

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: متأسفانه ما سال ها است با آفت جشنواره زدگی در سینمای کشورمان روبرو هستیم و با اینکه بنده چندان تمایلی برای حضور در جشنواره های متعدد ندارم اما به خوبی آگاه هستم که میزان جشنواره های سینمایی ما بسیار زیاد است که می تواند به نصف یا کمتر از نصف کاهش پیدا کند و معتقدم این آفت جشنواره زدگی در سینما باید با تدبیر درست مدیران جدید سینمایی از بین برود. در زمانه ای که سینمای ایران عاری از تولیدات فاخر و ارزشمند شده و از سوی دیگر بخش اعظمی از سینماگران در بیکاری و استیصال به سر می برند و همچنین بسیاری از شهرها فاقد سالن سینما و... هستند دلیلی ندارد که بودجه های هنگفت چندین میلیاردی صرف برگزاری جشنواره هایی شود که در عمل هیچ دستاورد و عایدی برای سینمای کشورمان در پی ندارند.

ادوین خاچیکیان تدوین گر و کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ارائه بیلان کاری توسط مدیران سینمایی آن ها را به سمت «شوآف» در برگزاری جشنواره ها سوق داده، این در حالی است که برگزاری هر رویدادی باید بر اساس اندیشه و منطق باشد و قطعاً بخش اعظمی از جشنواره های سینمایی ما با منطق و اندیشه برگزار نمی شوند. در این اوضاع اسفبار اقتصادی چرا سالانه ده ها میلیارد هزینه برگزاری این همه جشنواره بی خاصیت می شود؟؛ بی تردید وقتش رسیده که این بودجه ها در جهت بهبود زندگی اهالی سینما هزینه شود. مدیران سینمایی باید بدانند و آگاه باشند این اهالی سینما اگر نباشند فیلمی ساخته نمی شود پس در وهله اول باید به آن ها رسیدگی کنند.

از درخواست برای برچیده شدن جشنواره های خنثی و بیهوده در دولت سیزدهم تا تأکید بر ورشکستگی هنر-صنعت سینما!

محمدرضا لطفی کارگردان سینما در خصوص لزوم ادغام و یا انحلال جشنواره های خنثی و بودجه بربادده گفت: اغلب جشنواره ها اگر برای سینما آب ندارند برای یک عده خاص نان دارند و به همین علت بودجه های هنگفتی را برای برگزاری این رویدادها صرف می کنند، با هنرمندان حاضر در جشنواره ها عکس یادگاری می گیرند، به مدیران بالادستی خود بیلان کاری می دهند و در نهایت بدون توجه به هزینه های هدرشده با افتخار و تکیه بر کمیت گرایی، توجه به کمیت ها را برای خود دستاورد قلمداد می کنند! متأسفانه اصل برگزاری جشنواره ها در کشور ما به این صورت است که یک بودجه ای وجود دارد و این بودجه باید حتماً در جایی به اسم جشنواره خرج شود که خوب قطعاً این اتفاق هیچ گام رو به جلویی برای سینمای ما محسوب نمی شود و بدتر سینما را به عقب می راند.

از درخواست برای برچیده شدن جشنواره های خنثی و بیهوده در دولت سیزدهم تا تأکید بر ورشکستگی هنر-صنعت سینما!

نوید اسماعیلی کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: اغلب جشنواره های سینمایی هویت و ثبات ندارند و باید برای همیشه تعطیل شوند؛ مسئولان سینمایی در این سال ها بودجه های بیت المال را برای برگزاری جشنواره های بی هویت و بی بازده هدر دادند و سعی داشتند برای این رویدادها هویت پوشالی درست کنند که کاری بسیار اشتباه و نادرست است. جشنواره فجر، مقاومت و یک جشنواره در خصوص فیلم های دینی برای ما کافی است؛ این بخور بخورهای عده ای خاص که به اسم برگزاری جشنواره ها سال ها است انجام می دهند باید در دولت جدید جمع شود. امیدوارم دولت سیزدهم هرگز دیگر بهانه ای برای برگزاری جشنواره های ریز و درشت اما بی خاصیت را قبول نکند و اجازه ندهد بودجه های بیت المال این چنین هدر شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.