دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

رهاشدگی شبکه نمایش خانگی در دوران ولنگاری فرهنگی/۱۱

شهرزاد: آثار شبکه نمایش خانگی عمدتاً دُمل‌ های بیرون‌ زده‌ پول‌های ناسالم اند/ سریال های خانگی در خدمت ترویج بی‌ قیدی و خانواده‌ گریزی هستند

شهاب شهرزاد

سینماپرس: شهاب شهرزاد منتقد سینما با انتقاد شدید از وضعیت شبکه نمایش خانگی گفت: سریال‌ های شبکه‌ نمایش خانگی که عمدتاً در این سال‌ها، دُمل‌ های بیرون‌ زده‌ پول‌ های ناسالم بوده‌ اند، به رهگذری برای حیازدایی، هنجارشکنی و ترویج باورهای بی‌ ریشه در جامعه‌ مخاطب تبدیل شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سریال‌ های مطرح در همین روزها، حتی برخی از پرآوازه‌ترین و پر سر و صداترین سریال‌ های شبکه‌ نمایش خانگی در خدمت ترویج بی‌ قیدی، خانواده‌ گریزی، آشتی با مواد مخدر و روان‌ گردان‌ ها درآمده‌ اند و در مجموع حتی از نظر طرز سخن گفتن و پوشش و رفتار، به نوعی، زندگی به سبک غیر ایرانی را طبیعی‌سازی می‌کنند.

مجری و کارشناس برنامه «کافه هنر» رادیو ایران خاطرنشان کرد: بی‌اعتنایی به زبان مادری و گویش‌های ایرانی و بد سخن‌ گفتن و نادرست سخن‌ گفتن، یکی دیگر از آفات سهل‌انگاری در حوزه‌ نظارت بر نمایش عمومی آثار سینمایی و نمایشی‌ است. برای نخستین‌ بار و بر اساس درک این ضرورت، برنامه‌ کافه هنر رادیو ایران، پیشنهاد اعطای جایزه برای پاسداشت زبان فارسی در آثار سینمایی و نمایشی را مطرح کرد که از امسال، گام های نخست را برمی‌دارد.

وی افزود: اما این، کافی نیست. نباید به بی‌ قیدی در قبال زبان و فرهنگ مادری دامن بزنیم. الآن برای نمایش آثار سینمایی و ویدیویی، ده‌ ها شرط و صافی برای دریافت پروانه نمایش مطرح می‌ شود. این که فیلم مثلاً مغایرتی با اقتضائات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی جامعه نداشته باشد. یا این‌که در فیلم به برخی شخصیت ها توهینی صورت نگرفته باشد و موارد دیگر. اما اگر شما در یک سریال، پیوسته از واژه‌های غیر فارسی و بدون ضرورت استفاده کنی یا به غلط‌ پراکنیِ زبانی بپردازی و از گزاره‌ ها و واژه‌ ها و ترکیب‌ های غلط استفاده کنی و عملاً به تخریب ساختارهای  زبان مادری بپردازی، شوراهای نظارتی کاری به کار شما نخواهند داشت! زبان، شجره‌نامه‌ این ملت است، اما می‌بینید در اثر کاهلیِ نظارت، به سادگی مورد توهین و تخفیف قرار می‌گیرد.

شهرزاد با بیان اینکه صیانت از زبان فارسی، یکی از وظایف قانونی نهادهای موثر فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ است متذکر شد: اما مثلاً کدامیک از نمایندگان مجلس از فرنشینان فرهنگی ما پرسید چرا در محصولات و آثار هنری و شبه‌ هنری که با مجوز وزارت ارشاد منتشر می‌شوند، زبان فارسی را تخریب می‌کنند؟ این مسأله فقط مختص سریال‌های شبکه‌ نمایش خانگی نیست بلکه دامنگیر حوزه‌ ترانه و کتاب و سینما و تئاتر هم هست.

وی تأکید کرد: در یک نگاه کلی به برخی از سریال‌ های شبکه‌ نمایش خانگی به سادگی می‌شود دریافت که نوعی جلوه‌فروشی و اعیون‌باشی در این سریال‌ها ترویج و مایه‌ تفاخر شمرده می‌ شود. خودروهای گران‌قیمت و جلوه‌های زندگی اعیونی به جاذبه‌ هایی برای دستیابی به سلیقه‌ متفنن و رویاپرداز مخاطب بدل شده اند. اما از خودمان بپرسیم چرا به سمتِ سلیقه‌ ممتاز مخاطب پُلی نمی‌زنیم؟

این کارشناس فرهنگی افزود: از چیزهایی در این سریال‌ها ارزش ساخته‌اند که تا دیروز و نزد پدران و مادران ارزشی نداشتند. عملاً انگار تصمیمی گرفته شده تا ارزش‌ها را در بین مخاطب کم‌ سن و سال، وارونه نشان بدهند و یک سبک زندگی کاملاً مغایر با سبک زندگی ایرانی و اسلامی را جایگزین کنند. اما این که چرا نهاد نظارت کننده به این شعله‌ دامنگیر، می‌دمد، سوال‌برانگیز است.

شهرزاد در خاتمه اظهاراتش افزود: به نظر می‌رسد لازم است نهادهای نظارت‌ کننده و صادر کننده‌ مجوز دستکم تا روزی که چیزی به اسم مجوز برای آثار صادر می‌شود، اولویت‌های خود را به امور فرهنگی بسپارند نه مسائل و دغدغه‌های صرفاً سیاسی. نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سنت‌ها و آیین‌ها و باورهای ایرانی و اسلامی و نیز به زبان فارسی و تمام زبان‌های ایرانی باید نگاه مسئولانه‌تری باشد. اما در حالِ حاضر این نهاد فرهنگی در عمل، به حرکت در مسیر  مغایر با وظایف قانونی و نقض غرضی آشکار در حوزه‌ صیانت از فرهنگ و زبان و آیین‌ های ایرانی و اصولاً سبک زندگی ایرانی - اسلامی رسیده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.