«سید مسعود اطیابی» تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با انتقاد از برگزاری مستقل بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: سینمای ما ظرفیت بالایی دارد، اگر کمی واقعبینانه به آن نگاه کنیم. اینکه برخی دوستان علاقه دارند همیشه سینما را تخریب کنند و دیگری را مورد هجمه قرار دهند یا از نقد آثار سینمای ایران پرهیز کنند و بهجای آن به اظهار نظرهای سخیف بپردازند، اینها به انتخاب خودمان برمیگردد. اما در مجموع، چرا! سینمای ما ظرفیتش بیش از اینها است و میشود کارهای بزرگتری انجام داد. با این حال، جشنواره فیلم فجر بهتر است مانند گذشته برگزار شود و من با جدا شدن بخش ملی و بین الملل فجر موافق نیستم.
کارگردان فیلم های سینمایی «تگزاس» و «دینامیت» با اشاره به اینکه بخش عمدهای از فیلمهای ما که در فجر حضور داشتند طی ده–یازده ماه تا رسیدن به جشنواره جهانی فجر اکران شدهاند، عملاً تعداد فیلمهایی که «پریمیر» خود را برای جشنواره نگه دارند بسیار محدود میشود؛ تصریح نمود: این یکی از دلایلی است که میگوییم ای کاش جشنواره جدا نمیشد. نمایش فیلمهای تکراری و اکرانشده در هر جشنواره، طبیعتاً از جذابیت آن برای مخاطب کم میکند. به همین دلیل، معمولاً فیلمساز ترجیح میدهد اولین نمایش فیلمش در جشنواره فجر باشد. از این منظر، سیاست جدایی دو جشنواره ملی و بین الملل فجر سیاست اشتباهی بود.
وی افزود: البته این به معنای لزوم تعطیلی جشنواره جهانی نیست. هر رویدادی که در کشور برگزار میشود باید به شکلی اجرا شود که موفق باشد ولو اگر تصمیم اولیه اشتباه بوده باشد. اما اگر نظر من را بخواهید، جشنواره فجر باید هم بهصورت بینالمللی و هم داخلی، و به شکل یکپارچه و همزمان برگزار شود.
اطیابی با بیان این مطلب که فیلمهای سینمای ما، با همهٔ گونههایی که دارند، برآیند سینمای ملی ما هستند؛ برآیند جامعه ما و نگاه کلان فیلمسازی ما که نگاه ملی، دینی و آیینی را بازتاب میدهد؛ متذکر شد: این مسئله برای جهانیان میتواند بسیار مثبت و معرف سینمای ایران باشد. اما از نظر اجرایی، وقتی جشنواره فجر قبل از جشنواره جهانی فیلمها را به نمایش گذاشته، کار سخت میشود؛ چون در جشنواره جهانی فیلم فجر یا باید فیلمهای جدید معرفی شوند یا نمایشهای تکراری داشته باشیم، و این چالشبرانگیز است.
کارگردان فیلم های سینمایی «هتل» و «دایناسور» درباره حضور آثار زیرزمینی در جشنواره بین المللی فجر اظهار داشت: همانطور که فیلمهای تولیدشده طبق قانون نقاط ضعف و قوت خود را دارند، فیلمهای زیرزمینی هم همینطورند. باید بررسی کنیم چرا یک اثر زیرزمینی تولید میشود؛ زیرزمینی شدن الزاماً به دلیل مسائل سیاسی نیست.
او ادامه داد: بسیاری مواقع محدودیتهای قانونی یا محدودیتهایی که بیدلیل برای فیلمساز ایجاد میشود، باعث میشود او برای دور زدن این موانع یا ادامه کار، مجبور شود فیلمش را بهصورت مخفیانه تولید کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با حضور این فیلمها در جشنواره فجر موافقید؛ بیان کرد: اگر یک فیلم زیرزمینی اثر مناسبی باشد، من مشکلی با حضورش ندارم. هر کسی در هر شرایطی فیلمی ساخته باشد، ابتدا باید خود فیلم دیده شود و سپس درباره نیت فیلمساز قضاوت کنیم.
«سید مسعود اطیابی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: ممکن است فیلمسازی در موقعیتی قرار گرفته باشد که چارهای جز ساخت زیرزمینی برایش نمانده باشد. اگر فیلم از کیفیت لازم برخوردار باشد، بهنظر من میتواند در جشنواره حضور داشته باشد. اتفاقاً معتقدم نباید آزادی افراد در این زمینه سلب شود. در برخورد با فیلمهای زیرزمینی، رویکرد بهتر این است که ابتدا فیلمها دیده شوند و بعد قضاوت کنیم.
ارسال نظر