یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

سینماگران از رهاشدگی شبکه نمایش خانگی می گویند؛

انتقاد به مفاهیم ضداخلاقی و ضدفرهنگی در تولیدات شبکه نمایش خانگی/ برخی آثار فرهنگ را به انحطاط می کشاند

شریفی-فارسیجانی-سیدزاده-مهام-بهمنی-زندگانی-حر-قرایی مقدم-یثربی-شهرزاد

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی کشور با انتقاد از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی با تأکید بر ضداخلاقی و ضدفرهنگی بودن تولیدات این حوزه متذکر شدند: شبکه نمایش خانگی رها شده به مثابه یک «بلا» در فضای فرهنگی و هنری کشور محسوب می شود و اثرات مخرب برخی آثار شبکه نمایش خانگی از شبکه های ماهواره ای غربی گسترده تر است.

به گزارش سینماپرس برخی سریال های شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر صدای انتقاد و اعتراض گسترده سینماگران، منتقدان، اهالی رسانه و اقشار مختلف مردم را درآورده اند. قبح شکنی های مکرر در این آثار که بسیار فاجعه بارتر از سریال های ترکی در ماهواره ها است از یک سو و پولشویی و ورود پول های شبهه دار از سوی دیگر باعث شده تا موج انتقادات به حوزه نمایش خانگی بیشتر از گذشته گردد.

برخی کارشناسان فرهنگی بر این باورند که سریال های شبکه نمایش خانگی ازدواج سفید و آزادی بی‌حد و حصر روابط جنسی را ترویج کرده و درست در راستای اهداف دشمنان نظام و انقلاب اسلامی گام بر می دارند. به همین علت بسیاری از فعالان فرهنگی و سینمایی رسماً خواهان رسیدگی به وضعیت بی در و پیکر و رهاشده نمایش خانگی هستند؛ شبکه ای که در دوران «ولنگاری فرهنگی» بی پرواتر و قبح شکن تر از سایر حوزه های دیگر درصدد تخریب فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی است.

در همین راستا ۱۱ تن از سینماگران، کارشناسان فرهنگی و اجتماعی کشور آقایان: امیرحسین شریفی، دکتر پرویز فارسیجانی، سیدامیر سیدزاده، مهران مهام، حمید بهمنی، علی مهام، امین زندگانی، اکبر حر، شهاب شهرزاد و دکتر امان الله قرایی مقدم و سرکار خانم: دکتر چیستا یثربی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شریفی: محتوای نازل، ضد ارزش و ضدخانواده در آثار شبکه نمایش خانگی بیداد می کند

 امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی گفت: شبکه نمایش خانگی بدل به مرکزی برای پولشویی شده است؛ این مسأله ای است که اغلب اهالی سینما از آن باخبرند. کسانی که سرمایه های مشکوکی دارند آن سرمایه ها را وارد شبکه نمایش خانگی کرده اند و اگر دقت کنید در بسیاری مواقع تنها تعداد معدودی از افراد در این حوزه فعالند و هنوز کار قبلی شان تمام نشده یک کار جدید تولید می کنند. این ها اتفاقات تلخی است که با نظارتی جدی و دقیق باید جلوی استمرار آن گرفته شود. شبکه نمایش خانگی این روزها به شدت نیازمند یک برخورد شدید و قهری است. لطمه ای که شبکه نمایش خانگی به بدنه سینمای ملی می زند بسیار واضح و روشن است. شبکه نمایش خانگی با تولیدات بسیار پیش پاافتاده و نازلش سطح سلیقه مخاطب را دچار تنزل کرده و ذائقه مخاطب را به سمت فیلم های سطحی گرایش داده است.

فارسیجانی: سریال های مبتذل و سخیف شبکه نمایش خانگی، ولنگاری فرهنگی را در جامعه توسعه می دهد/ ترویج فرهنگ منحط غرب هدف اصلی این آثار است!

دکتر پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی نیز در این باره اظهار داشت: سریال های مبتذل و سخیف شبکه نمایش خانگی، ولنگاری فرهنگی را در جامعه توسعه می دهد و متأسفانه کسی هم مانع تولید و عرضه این آثار نمی شود و این استمرار این اتفاق برای جامعه بسیار خطرناک خواهد بود. مسئولان و مدیران فرهنگی و سینمایی به جای اینکه برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به آن تأکید ویژه داشتند توجه کنند، بالعکس رفتار می کنند و این نوع رفتار مسئولان سینمایی به شدت دغدغه مندان و دلسوزان عرصه فرهنگی کشور را دچار نگرانی کرده است.

سیدزاده: شبکه نمایش خانگی یکی از گلوگاه های اصلی تهاجم فرهنگی بیگانگان شده است/ محصولات این حوزه در حال نابودی اخلاق و انسانیت در نسل جوان و نوجوان کشورند

 سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی یکی از گلوگاه های اصلی تهاجم فرهنگی بیگانگان شده و این میزان از تهاجم فرهنگی در دنیا بی سابقه است. باعث شرمساری است که این حوزه مهم سرشار از آثار بی هویت، مشمئزکننده و از درون تهی شده و هیچ یک از مسئولان هم فکری اساسی برای برون رفت از این شرایط دهشتناک و ناهنجار نمی کنند. بزرگترین مسأله حوزه شبکه نمایش خانگی صدمه به فرهنگ و ارکان اساسی اخلاق و داشته های معنوی، مذهبی و انسانی است. حال چرا مسئولان فرهنگی این اتفاقات را مورد توجه نمی دهند جای سوأل است! آیا این تولیدات را می بینند؟ و اگر می بینند جای تأسف ندارد که عکس العمل نشان نمی دهند؟ چطور مجوز ساخت محصولاتی را که کپی هم هستند و سعی دارند جامعه را انحطاط بکشانند صادر می کنند؟ این درد را باید به چه کسی گفت؟

مهام: شبکه نمایش خانگی نیازمند هدایت و نظارت جدی است/ ورود بی رویه سرمایه های مشکوک در شبکه نمایش خانگی تولید آثار در سینما و تلویزیون را به نابودی می کشاند

مهران مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این خصوص به سینماپرس اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی نیازمند هدایت و نظارت جدی است چه در بحث محتوایی و چه در حوزه سرمایه گذاری؛ به عنوان مثال ما سال ها در خصوص پولشویی در این حوزه تذکر می دادیم اما کسی به حرف های مان توجهی نمی کرد و در نهایت همین اواخر مشخص شد که حرف های ما صحت داشته است. کسانی که سرمایه های مشکوک وارد شبکه نمایش خانگی کردند نه از محتوا چیزی می دانند و نه نیازهای روز جامعه را می شناسند و به همین دلیل با تولید آثار نازل سطح سلیقه مخاطب را به شدت دچار تنزل می کنند و باعث تولید و عرضه آثاری می شوند که از جامعه فاصله فراوان دارد و مردم را دچار سرگشتگی می کند.

یثربی: اثرات مخرب آثار شبکه نمایش خانگی به مراتب از شبکه های ماهواره ای غربی گسترده تر است/ مسئولان فکری به حال نمایش خانگی کنند!

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان تئاتر با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی گفت: اثرات مخرب آثار شبکه نمایش خانگی به مراتب از شبکه های ماهواره ای غربی گسترده تر است. ما شاهد سخیف ترین متون، نازل ترین تعریف از زن و سطحی ترین نگرش به زندگی در این آثار هستیم و من نمی دانم چرا دکان نمایش خانگی یک بار برای همیشه تخته نمی شود؟ باعث شرمساری است که اغلب آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی جز بدآموزی به جامعه و به ویژه نسل جوان چیز دیگری در چنته ندارند و فقط باعث خالی کردن جیب مردم می شوند و بس!؛ هیچ نشانی از یک اثر هنری کامل و قابل تأمل در این آثار وجود ندارد، نه داستان ها جذابند و درست به اتمام می رسند، نه سوژه ها جدیدند و نه اینکه هیچ اتفاق نویی در این آثار رخ می دهد و اغلب مضامین این سریال ها عیناً کپی شده از سریال های ترکی هستند که در ماهواره نمایش داده می شوند.

مهام: شبکه نمایش خانگی به مثابه یک «بلا» در فضای فرهنگی و هنری کشور است/ از تخریب بنیان خانواده تا هم راستایی با شبکه های ماهواره ای!

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز همانند سایر هنرمندان موج انتقادات خود را به سمت شبکه نمایش خانگی روانه کرد و در این خصوص اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی به مثابه یک «بلا» در فضای فرهنگی و هنری کشور است؛ بنده معتقدم با توجه به وضعیت کنونی و آثاری که در آن تولید و عرضه می شوند می توان بر این امر صحه گذاشت که شبکه نمایش خانگی یک فرزند نامشروع و ناخوانده است که فرهنگ و هنر ارزشمند کشور را به سمت انحطاط می برد. بنده شدیداً با شبکه نمایش خانگی و آثاری که در آن تولید می شود مخالفم؛ این شبکه بلای جان هنر کشور شده است و من نمی دانم چرا مسئولان این حوزه را به حال خود رها کرده اند و اجازه می دهند هر اثری در آن تولید شود؟ محتوای برخی آثار در شبکه نمایش خانگی بسیار بد و زننده است به نحوی که ما وقتی برخی سریال های آن را می بینیم فکر می کنیم که شخصیت های آن مربوط به کشورهای دیگری هستند که برخی اصول و ارزش های اخلاقی و انسانی و دینی را قبول ندارند.

بهمنی: عدم نگاه تخصصی، ورود پول های کثیف و فقدان نظارت جدی باعث ولنگاری شدید در حوزه شبکه نمایش خانگی شده است/ نظارت باعث اعتلای آثار فرهنگی می شود

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی گفت: عدم نگاه تخصصی، ورود پول های کثیف و نامشروع و فقدان نظارت جدی باعث ولنگاری شدید در حوزه شبکه نمایش خانگی شده است به نحوی که گاهی اوقات آثاری در این حوزه تولید و عرضه می گردند که دیدن برخی صحنه ها و شنیدن برخی دیالوگ های شان باعث شرمساری و خجالت شدید میان اعضای خانواده ها می شود. تعجب اینجا است که چطور اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش آثار سینمای خانگی هیچ نظارت جدی و اصولی بر محتوای این اثار ندارند و کار خودشان را به درستی انجام نمی دهند؟ چرا باید ما امروزه شاهد ولنگاری شدید در حوزه آثار نمایش خانگی باشیم؟ چرا نشانی از فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی در این آثار وجود ندارد اما در عوض دیالوگ های رکیک، بدحجابی های زننده، موضوعات سخیف، ضدفرهنگی و ضد بنیان خانواده به کرات در این آثار دیده می شوند؟

زندگانی: شبکه نمایش خانگی نیازمند تبیین اصول و چارچوب مشخص است/ مدیران فرهنگی در این سال ها الکن عمل کرده اند!

امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: شبکه نمایش خانگی نیازمند تبیین اصول و چارچوب مشخص در تمامی ارکان است؛ به عنوان مثال ورود سرمایه به این حوزه باید به صورت کانالیزه و قانون مند باشد و مدیریت فرهنگی، نظارت جدی روی این موضوع داشته باشد، یا راجع به مسأله کیفی و محتوایی آثار، ارزیابان فرهنگی و منتقدان سینمایی باید دغدغه مندانه وارد میدان شوند و با رصد به موقع آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی و اعطای رتبه کیفی به آن ها مخاطبان را از کیفیت این آثار مطلع کنند.

حر: شبکه نمایش خانگی حیات خلوت دشمنان است/ نفوذ فرهنگی از طریق آثار شبکه نمایش خانگی وارد خانه ها می شود

 اکبر حر کارگردان سینما با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی گفت: ما همانطور که در عرصه های سیاسی و اجتماعی حیات خلوت داریم در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی هم دارای حیات خلوت هستیم و شبکه نمایش خانگی حیات خلوت دشمنان نظام و انقلاب اسلامی است چرا که دشمن با نفوذ در این حوزه دست به تخریب گسترده فرهنگ و هنر کشور می زند و ما را به سمت فضای کاملاً مبتذل پیش از انقلاب برده است. تأسیس شبکه نمایش خانگی در ابتدا بد نبود اما رفته رفته جایگاهی برای نفوذ دشمنان قسم خورده ما شد به نحوی که امروزه آن ها به بدترین شکل و شیوه ممکن عرصه فرهنگ و هنر را تخریب کرده اند. بنده معتقدم نفوذ فرهنگی از طریق آثار شبکه نمایش خانگی که در راستای سند ۲۰۳۰ گام بر می دارد وارد خانه ها می شود. مباحث ضداخلاقی که در اثار شبکه نمایش خانگی جلوه گری می کند برای جامعه ما خطرناک است و فرهنگ اصیل و ارزشمند انقلاب اسلامی را به انحطاط می کشاند.

قرایی مقدم: ارتباطات کلامی و رفتاری، پوشش بازیگران و هر آنچه در تولیدات آثار تصویری شاهد آن هستیم با فرهنگ ملی مان بیگانه است/ این بیگانگی از کودکستان‌ها آغاز می‌شود!

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این باره گفت: ارتباطات کلامی و رفتاری، پوشش و لباس بازیگران، دکوراسیون منازل و هر آنچه در تولیدات آثار تصویری شاهد آن هستیم با فرهنگ ملی مان بیگانه است؛ این اتفاق از سینما گرفته تا تلویزیون و شبکه نمایش خانگی قابل مشاهده است و استمرار آن می تواند تأثیرات به شدت مخربانه ای بر فرهنگ و هویت ملی مان داشته باشد. ما امروزه در مقابل بمباران فرهنگی غرب قرار داریم، هجوم فرهنگ و تمدن غربی به جامعه ما بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می کنیم و اگر این هجوم ادامه پیدا کند تا چند سال آینده هیچ اثری از هویت ملی برای ما باقی نخواهد ماند.

شهرزاد: آثار شبکه نمایش خانگی عمدتاً دُمل‌ های بیرون‌ زده‌ پول‌های ناسالم اند/ سریال های خانگی در خدمت ترویج بی‌ قیدی و خانواده‌ گریزی هستند

شهاب شهرزاد منتقد سینما با انتقاد شدید از وضعیت شبکه نمایش خانگی گفت: سریال‌ های شبکه‌ نمایش خانگی که عمدتاً در این سال‌ها، دُمل‌ های بیرون‌ زده‌ پول‌ های ناسالم بوده‌ اند، به رهگذری برای حیازدایی، هنجارشکنی و ترویج باورهای بی‌ ریشه در جامعه‌ مخاطب تبدیل شده است. از مجموعه‌ هایی همچون «ساخت ایران» و «ممنوعه» تا سریال‌ های مطرح در همین روزها، حتی برخی از پرآوازه‌ترین و پر سر و صداترین سریال‌ های شبکه‌ نمایش خانگی در خدمت ترویج بی‌ قیدی، خانواده‌ گریزی، آشتی با مواد مخدر و روان‌ گردان‌ ها درآمده‌ اند و در مجموع حتی از نظر طرز سخن گفتن و پوشش و رفتار، به نوعی، زندگی به سبک غیر ایرانی را طبیعی‌سازی می‌کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.