سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲

رهاشدگی شبکه نمایش خانگی در دوران ولنگاری فرهنگی/۹

قرایی مقدم: ارتباطات کلامی و رفتاری، پوشش بازیگران و هر آنچه در تولیدات آثار تصویری شاهد آن هستیم با فرهنگ ملی مان بیگانه است/ این بیگانگی از کودکستان‌ها آغاز می‌شود!

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: ارتباطات کلامی و رفتاری، پوشش و لباس بازیگران، دکوراسیون منازل و هر آنچه در تولیدات آثار تصویری شاهد آن هستیم با فرهنگ ملی مان بیگانه است؛ این اتفاق از سینما گرفته تا تلویزیون و شبکه نمایش خانگی قابل مشاهده است و استمرار آن می تواند تأثیرات به شدت مخربانه ای داشته باشد.

این استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما امروزه در مقابل بمباران فرهنگی غرب قرار داریم، هجوم فرهنگ و تمدن غربی به جامعه ما بسیار فراتر از آن چیزی است که تصور می کنیم و اگر این هجوم ادامه پیدا کند تا چند سال آینده هیچ اثری از هویت ملی برای ما باقی نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه آثار فرهنگی که برای اوقات فراغت خانواده ها تولید می شوند باید سرشار از نشانه ها و هویت ملی باشند اظهار داشت: متأسفانه آنچه امروز ما در آثار تصویری نمایشی شاهد آن هستیم هیچ ارتباطی با سبک زندگی جامعه ایرانی ندارد و معلوم نیست چه کسانی و با چه تصوری به این آثار اجازه تولید و عرضه گسترده می دهند. شاید علت اصلی این اتفاق عدم شناخت کافی مسئولان فرهنگی از هویت و فرهنگ ملی باشد!

قرایی مقدم ادامه داد: متأسفانه هنر در کشور ما به نوعی در اسارت سیاست گرفتار شده و سیاست گذاران هستند که برای هنر تعیین تکلیف می کنند و گویا سیاست شان این است که جامعه را از معنویات فرهنگی دور کنند، اتفاقی که بسیار خطرناک است و هنرمندان باید در مقابل آن ایستادگی کنند.

وی با تأکید بر اینکه ما جوانان مان را از درون تهی کردیم و هویت ملی و میهنی را از آن ها گرفته ایم تصریح کرد: این مایه شرمساری و تأسف است که به واسطه برخی تولیدات فرهنگی و هنری جوانان ما از فرهنگ و هویت خود دور شده و به سمت فرهنگ غربی پناه برده اند.

قرایی مقدم تأکید کرد: بنده  معتقدم بیگانگی با فرهنگ ملی امروزه از کودکستان هاآغاز می شود، از دوران دبستان آغاز می شود چرا که سیستم آموزشی ما هم بیمار است. متأسفانه خانه از پای بست ویران است و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد ما نمی توانیم هیچ امیدی به بهبود اوضاع و شرایط در عرصه تولیدات سینمایی و شبکه نمایش خانگی و امثالهم داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.