دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

رهاشدگی شبکه نمایش خانگی در دوران ولنگاری فرهنگی/۵

زندگانی: شبکه نمایش خانگی نیازمند تبیین اصول و چارچوب مشخص است/ مدیران فرهنگی در این سال ها الکن عمل کرده اند!

امین زندگانی*

سینماپرس: امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: شبکه نمایش خانگی نیازمند تبیین اصول و چارچوب مشخص در تمامی ارکان است؛ به عنوان مثال ورود سرمایه به این حوزه باید به صورت کانالیزه و قانون مند باشد و مدیریت فرهنگی، نظارت جدی روی این موضوع داشته باشد، یا راجع به مسأله کیفی و محتوایی آثار، ارزیابان فرهنگی و منتقدان سینمایی باید دغدغه مندانه وارد میدان شوند و با رصد به موقع آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی و اعطای رتبه کیفی به آن ها مخاطبان را از کیفیت این آثار مطلع کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «ملک سلیمان» و «شهابی از جنس نور» در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه به عقیده شما ورود پول های کثیف به شبکه نمایش خانگی چه مخاطراتی به همراه خواهد داشت، گفت: من اصولاً چندان با واژه پول های کثیف موافق نیستم چرا که ما در کشور سیستم بانکی و نظارتی داریم. درست است که برخی افراد پول های کثیف و شبهه دار به شبکه نمایش خانگی وارد کردند که توسط قوه قضائیه به آن رسیدگی شد اما اینکه بخواهیم این مسأله را به همه افراد تعمیم بدهیم کار خوبی نیست.

زندگانی در این راستا ادامه داد: برخی بنگاه های بزرگ اقتصادی به دلیل نوسانات قیمت دلار طی سال های اخیر سودهای هنگفتی کرده و از آنجا که حوزه فرهنگ و هنر معافیت مالیاتی دارد پول های شان را سرازیر شبکه نمایش خانگی کردند. این افراد اصولاً از مردم نیستند و زیرمجموعه مسئولان هستند و از آنجا که دیدند پول های شان اگر در بانک باشد ضرر می کند و یا در حوزه های ملک و خودرو و... جوابگو نیست سرریز سودهای شان را به سمت عرصه فرهنگ و تولید آثار تصویری کشاندند، این اتفاق در حالی است که عدم مدیریت اقتصادی دولت در این سال ها باعث ضرر بسیاری افراد شده است.

این سینماگر با بیان اینکه مدیران فرهنگی در این سال ها الکن عمل کرده اند تصریح کرد: یکی از معضلات شبکه نمایش خانگی ورود بی رویه برخی افراد است که جلوی دوربین ظاهر می شوند و برخی آن ها را به عنوان «هنرمند» می شناسند. این در حالی است که به این راحتی نمی توان واژه هنرمند را به کسی اطلاق کرد. من آرزو دارم شرایطی در عرصه تولیدات فرهنگی و هنری فراهم شود که ما معنای واقعی هنر بازیگری را بفهمیم و به دورانی برگردیم که بزرگانی مانند زنده یادان جمشید مشایخی و عزت الله انتظامی در آن تبلور پیدا کردند.

بازیگر سریال های تلویزیونی «مختارنامه» و «روزگار جوانی» خاطرنشان کرد: بنده معتقدم همه ما، از هنرمندان گرفته تا اصحاب قلم و رسانه های خبری باید به یک اتحاد برسیم و از مدیران فرهنگی این مطالبه را داشته باشیم که هر حوزه ای که مخاطب را به سمت خود جذب می کند اصول و چارچوبی داشته باشد. از سوی دیگر نیاز است منتقدان بزرگ محتوا و کیفیت آثار را رصد کنند و در نقدهای شان به نقد «اشخاص» نپردازند تا مردم بتوانند راحت تر تماشا کردن یا تماشانکردن یک اثر در شبکه نمایش خانگی را انتخاب کنند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: متأسفانه مسأله دسته بندی و گنگ و گروه بندی در سینما سال ها است وجود دارد و شبکه نمایش خانگی هم از این مسأله بی نصیب نمانده است. ما همواره شاهد آن هستیم که اسامی برخی افراد در تولید یک اثر خانگی به کرات تکرار می شود و فکر نمی کنم راهکاری برای جلوگیری از بروز و ظهور این پدیده وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.