به گزارش سینماپرس، فرهاد توحیدی مشاور فرهنگی خانه سینما گفت: درست است که مهمترین ماموریت خانه سینما فعالیت صنفی است اما نمیتوانیم خانه سینما را به اعتبار ماهیت کاری که اصناف و اعضا دارند از حوزه فرهنگ جدا کنیم. در اساسنامه خانه سینما هم ذیل ماده ۳ کمک به فعالیتهای فرهنگی، پژوهشی و آموزشی برای ارتقای دانش معنوی و حرفهای اعضا از جمله اهداف خانه سینما ذکر شده است.
امید به برگزاری جشن خانه سینما
توحیدی با بیان اینکه از مهمترین فعالیتهای خانه سینما برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران است، اظهار کرد: متاسفانه این جشن به دلایل مختلفی چندسالی برگزار نشده و امیدواریم سال آینده بعد از ۵ دوره وقفه (با داوری) برگزار شود.
مشاور فرهنگی خانه سینما با بیان اینکه برگزاری انتخاب کتاب سال سینمایی هم که چند دوره توقف داشته، قرار است دوباره احیا شود، ادامه داد: درحال حاضر در حال تدوین برنامه بلند مدت فرهنگی هستیم و به موازات آن برنامههای کوتاه مدتی داریم که به زودی آنها را آغاز میکنیم.
وی با اشاره به برنامههای کوتاه مدت در خانه سینما، بیان کرد: برنامه کوتاهمدت مهم خانه سینما، برگزاری نهمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی است که برگزاری آن چند سال به تعویق افتاده است. این جایزه در هر دوره در ۲ رشته تالیف و ترجمه اهدا میشد و افزون بر آن معرفی ناشر برگزیده و نکوداشت چهره فرهنگی برگزیده نیز در این مراسم صورت میگرفت.
توحیدی تاکید کرد: فراخوان نهمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی به زودی منتشر میشود و مراسم پایانی نیز در اردیبهشت ۱۴۰۵ برگزار خواهد شد. در نهمین دوره کتابهایی که از آغاز سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۳ منتشر شدند، مورد داوری قرار می گیرند.
مشاور فرهنگی خانه سینما با بیان اینکه آئیننامه مشخصی برای انتخاب کتاب سال نوشته خواهد شد، بیان کرد: امیدوارم بتوانیم به شکل خوبی از ناشران، مولفان و نویسندگانی که در این ۴ سال کتاب داشتند، قدردانی کنیم. به زودی فراخوان این رویداد منتشر خواهد شد. امیدواریم با آغاز به کار هیئت داوران بتوانیم در اردیبهشت ۱۴۰۵ عناوین را اعلام و جوایز را اهدا کنیم.
توحیدی با بیان اینکه ماهیت کار خانه سینما فرهنگی است، افزود: در خانه سینما گروهی از اصناف که حرفهشان صد در صد فنی است، میبایست در قالب کار گروهی و با در نظر داشت معیارهای زیباییشناختی تخصص خود را عرضه کنند. بستر مشترک تولید فیلم، بستر فرهنگی است. خانه سینما تنها در حوزه تامین بیمه و مسائل معیشتی فعالیت نمیکند و گمان ما این است که این ماموریت اگر کمتر از ماموریت اول نباشد همپا و هم عرض ماموریت اول است.
وی با بیان اینکه اعضای صنوف نیازمند بازآموزی همیشگی هستند، گفت: قطعاً کسی که از دانشکده و مدرسه سینمایی فارغ التحصیل میشود و یا به شکل تجربی سینما را میآموزد و فیلم میسازد، نباید گمان کند کارش تمام شده است، زیرا ما همواره درحال فراگیری هستیم. به ویژه آنکه شکل فعالیتهایی که انجام میدادیم امروز در سایه تحولات فناورانه دگرگون شده است و اگر نتوانیم تحولات را فهم کنیم و با آن ارتباط برقرار کنیم در ساخت محصولات جدید مشکل خواهیم داشت.
برگزاری همایش هوش مصنوعی
مشاور فرهنگی خانه سینما اظهار کرد: امروز در همه دنیا و در همه حوزهها از هوش مصنوعی استفاده میشود؛ در حوزههای فنیتر سینما و در حوزه نرم افزاری یعنی دخالت هوش مصنوعی در نوشتن فیلمنامه هم این مساله مرسوم شده است. به کمک هوش مصنوعی به عنوان دستیار فیلمنامهنویس کار هنری نوشته میشود البته در این زمینه بحث اخلاق حرفهای و چگونگی بهرهبرداری از هوش مصنوعی و حد و مرزهای استفاده از آن در تمام دنیا مطرح است که ما نیز باید به طور مشروح به آن بپردازیم. به همین دلیل درصدد هستیم تا همایشی در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی در تولیدات سینمایی با کمک متخصصانی که در این زمینه دستاوردهای بزرگی نصیبشان شده است، برگزار کنیم. از آنها درخواست کردهایم تا تجربیات خود در زمینه تاثیر این دانش را با اعضای خانه سینما در میان بگذارند.
توحیدی با بیان اینکه اساساً سینما یکی از حوزههایی است که مطالعات بین رشتهای در آن جذاب است، گفت: پیش بینی شده نمایش فیلمهایی با کمک انجمنهای مختلفی مثل انجمن جامعه شناسی ایران داشته باشیم تا فیلمها از زاویه نگاه بین رشتهای و … تحلیل شود که با نقد فیلم قطعاً متفاوت خواهد بود. در مجموع تصور می کنیم لازم است به دیدگاههایمان وسعت ببخشیم و با مطالعات بین رشتهای بیشتر آشنا شویم و از مختصصانی که در این حوزه کار میکنند، استفاده کنیم.
فیلمنامه؛ بحران اصلی سینمای ایران
این فیلمنامهنویس سینما همچنین بیان کرد: از نکات دیگری که در دست بررسی قرار گرفته چالشهای فیلمنامه نویسی است. فیلمنامه به عنوان سندی که سینما از آن آغاز میشود همواره محل مناقشه بوده و بسیاری معتقدند که یکی از بحرانهای سینمای ایران فیلمنامه است به همین دلیل این ادعا باید موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه از دیگر برنامههای خانه سینما تاسیس کتابفروشی تخصصی سینما است، بیان کرد: همانطور که میدانید در تهران متاسفانه کتابفروشی که بتواند همه عناوین را زیر یک سقف بیاورد کمتر سراغ داریم. البته چند کتابفروشی وجود داشتند که کتابهای سینمایی را عرضه میکردند اما امروز این فعالیت را ترک کردند و به کار فرهنگی دیگری مشغول شدهاند و متاسفانه امروز سینماگران و دانشجویان سینما با چنین خلایی روبهرو هستند که وقتی برخی کتابها تمام میشوند نسخههایی از آنها در دست نیست به همین دلیل اگر بتوانیم مرکز تخصصی برای اینکار فراهم کنیم که با کتابخانه خانه سینما هم در ارتباط باشد این فعالیت به نفع سینماگران و دانشجویان سینما خواهد بود.
توحیدی با بیان اینکه سینما درحال دگرگونی است، اظهار کرد: در دو سه سال اخیر شکل تولید فیلم تغییر کرده و افزون بر تحولات فناورانه، تحولات اجتماعی نیز مناسبات تولید فیلم را در ایران دگرگون کرده است. در نتیجه ساز و کارهای گذشته تولید فیلم در ایران پاسخگوی وضعیت جدید نیست و میبایست قواعد تازهای برای دوران تازه وضع کرد.
وی ادامه داد: تحولات اجتماعی بسیاری از فیلمسازان را بدین نتیجه رسانده که بدون پروانه ساخت کار کنند و به همین دلیل تعدادی فیلم زیرزمینی ساخته شده است. در چنین شرایطی وزارت ارشاد و خانه سینما ناگزیر هستند برای این وضعیت فکری کنند. سوال این است که آیا هنوز می شود مانند قبل فیلم ساخت؟ تصور من این است که در چنین زمانه ای شاید دولت باید با تصدیگری خداحافظی کند و این کار را به نهادهای صنفی بسپارد.
توحیدی با بیان اینکه نهاد صنفی امروز با دولت رابطه متوازنی دارد، بیان کرد: طبیعی است که بر سر آینده فیلمسازی در ایران باید به تفاهماتی برسند و این تفاهمات باید برمبنای تحولات اجتماعی و فناورانه باشد و باید به شکلی برنامه ریزی کرد که جایگاه سینمای ایران که در طول ۴۰ سال به سختی به دست آمده حفظ شود چون فیلمسازان ایرانی با خلاقیت و به سختی توانستند این جایگاه را حفظ کنند و صندلی سینمای ایران را که در جشنوارهها، مجامع و به شکل محدودی در اکرانهای بینالمللی به دست آمده توسعه بدهد.
سینما صنعت ارزآوری است
مشاور فرهنگی خانه سینما با بیان اینکه سینما صنعت ارزآوری است، گفت: سینما میتواند چهره کشور را به دنیا معرفی کند. در دنیایی که همه با تصویر صحبت می کنند، نمیتوانیم جای سینمای ایران را خالی بگذاریم؛ باید از ابزارها در جهت معرفی هرچه بیشتر مردم و فرهنگ کشور به همه جهانیان استفاده کنیم و با زبان سینما توهمات علیه ایران را از بین ببریم. دنیا باید از طریق سینما با فرهنگ غنی ایران آشنا شود و این امر مستلزم بازاندیشی در ساخت فیلمها و یافتن تعریفهای تازه برای اموری است که تا دیروز تابو شمرده میشدند.
توحیدی در پایان بیان کرد: در مجموع میتوان گفت ماموریت خانه سینما این است که سازوکار ساخت و نمایش فیلم را با توجه به تحولات فناورانه و اجتماعی بازتعریف و تسهیل کند.
ارسال نظر