شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

رهاشدگی شبکه نمایش خانگی در دوران ولنگاری فرهنگی/۱۰

فارسیجانی: سریال های مبتذل و سخیف شبکه نمایش خانگی، ولنگاری فرهنگی را در جامعه توسعه می دهد/ ترویج فرهنگ منحط غرب هدف اصلی این آثار است!

پرویز فارسیجانی در نشست تخصصی پژوهش در فیلمنامه نویسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی با انتقاد از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی گفت: سریال های مبتذل و سخیف شبکه نمایش خانگی، ولنگاری فرهنگی را در جامعه توسعه می دهد و متأسفانه کسی هم مانع تولید و عرضه این آثار نمی شود و این استمرار این اتفاق برای جامعه بسیار خطرناک خواهد بود.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شبکه نمایش خانگی یکی از مهمترین حوزه هایی است که به شدت اثرگذار و نافذ است چرا که به راحتی درون خانه ها است و خانواده ها این امکان را دارند تا به دفعات و به صورت نامحدود این آثار را تماشا کنند. بی تردید اثربخشی آثار نمایش خانگی از فیلم های سینمایی که اکران می شوند بیشتر است و متأسفانه حتی اگر این آثار درجه بندی سنی هم شده باشند به دلیل عدم فرهنگ سازی هیچ محدودیتی در خانواده ها اعمال نمی شود و بخش عمده ای از کودکان و نوجوانان به تماشای این آثار می نشینند.

وی با بیان اینکه شبکه نمایش خانگی را می توان همزمان یک فرصت و از سوی دیگر یک تهدید به حساب آور اظهار داشت: اگر از محمل سینمای خانگی استفاده مطلوب صورت نگیرد و کنترل و نظارت جدی از سوی دستگاه های ناظر وجود نداشته باشد شبکه نمایش خانگی بدل به یک تهدید اساسی می شود. متأسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که ما شاهد تولید و عرضه انبوه فیلم ها و سریال های بسیار مبتذلی هستیم که برای فروش بیشتر فرهنگ غربی را ترویج می کنند و نمونه بارز ترویج ولنگاری فرهنگی محسوب می شوند، در یک جمله می توان گفت ترویج فرهنگ منحط غرب هدف اصلی این آثار است!

فارسیجانی خاطرنشان کرد: اصلی ترین مخاطب آثار نمایش خانگی جوانان و نوجوانان هستند و این بسیار خطرناک است که ما توجهی بر محتوای آثار تولید شده در این حوزه نداشته باشیم. بنده متأسفم که سازمان سینمایی در خصوص آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی دچار غفلت شده، غفلتی که می تواند تعمدی محسوب شود و یا از روی اغماض و تسامح رخ داده باشد که در هر صورت کار پسندیده ای نیست.

این سینماگر تأکید کرد: مسئولان و مدیران فرهنگی و سینمایی به جای اینکه برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به آن تأکید ویژه داشتند توجه کنند، بالعکس رفتار می کنند و این نوع رفتار مسئولان سینمایی به شدت دغدغه مندان و دلسوزان عرصه فرهنگی کشور را دچار نگرانی کرده است.

وی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه امید است سینماگران انقلابی و متعهد برای تولید آثار سالم و ارزشمند از شبکه نمایش خانگی بهره ببرند گفت: ما باید در دوران ولنگاری فرهنگی در پی آن باشیم تا راه درست و خوراک دهی خوبی را در همه حوزه ها به وجود آوریم. ما باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم و سعی داشته باشیم تا استفاده بهینه ای از داشته های مان بکنیم. بنده معتقدم دستگاه ها و ارگان هایی مانند سازمان اوج، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و... که هدف اصلی شان اشاعه ارزش های انقلابی است باید در این زمینه تدبیری جدی اندیشه کنند و سعی نمایند روی سریال های جذاب، اثرگذار و ارزشی و مثبت سرمایه گذاری کرده و این آثار را در شبکه نمایش خانگی پخش کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.