چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

رهاشدگی شبکه نمایش خانگی در دوران ولنگاری فرهنگی/۱

یثربی: اثرات مخرب آثار شبکه نمایش خانگی به مراتب از شبکه های ماهواره ای غربی گسترده تر است/ مسئولان فکری به حال نمایش خانگی کنند!

چیستا یثربی

سینماپرس: چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان تئاتر با انتقاد شدید از وضعیت این روزهای شبکه نمایش خانگی گفت: اثرات مخرب آثار شبکه نمایش خانگی به مراتب از شبکه های ماهواره ای غربی گسترده تر است. ما شاهد سخیف ترین متون، نازل ترین تعریف از زن و سطحی ترین نگرش به زندگی در این آثار هستیم!

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «دعوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شبکه نمایش خانگی باید بسته شود؛ این حوزه محلی برای پولشویی و گریز مالیاتی برخی افراد خاص شده که سابقه روشنی در وادی فرهنگ و هنر ندارند و برای کارهای دیگر به این حوزه ورود می کنند.

وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی زمانی می تواند مثمرثمر باشد که فردی کاربلد در رأس آن حضور داشته باشد و اجازه تولید به هر سریال و فیلم سطحی و مبتذلی را ندهد. این حوزه زمانی می تواند مورد توجه قرار بگیرد که همه چیز در آن شفاف سازی شده و پاسخ سوألات متعددی نظیر اینکه این حجم گسترده از پول چطور وارد آن شده داده شود.

یثربی با بیان اینکه شبکه نمایش خانگی رسماً مانع تولید فیلم های خوب در سینما و سریال های ارزشمند در تلویزیون شده اظهار داشت: آثار تولید شده در این حوزه به واسطه داشتن پول بسیار مثل قارچ زایش پیدا می کنند؛ این در حالی است که سینما در آستانه ورشکستگی قرار دارد و تلویزیون هم رمقی برای جان گرفتن ندارد اما به واسطه پول هایی که منشأ آن نامشخص است، شبکه نمایش خانگی به راهش ادامه می دهد.

این دارنده مدرک دکترای روانشناسی تربیتی از کانادا خاطرنشان کرد: باعث شرمساری است که اغلب آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی جز بدآموزی به جامعه و به ویژه نسل جوان چیز دیگری در چنته ندارند و فقط باعث خالی کردن جیب مردم می شوند و بس!؛ نشانی از یک اثر هنری کامل و قابل تأمل در این آثار وجود ندارد، نه داستان ها جذابند و درست به اتمام می رسند، نه سوژه ها جدیدند و نه اینکه هیچ اتفاق نویی در این آثار رخ می دهد و اغلب مضامین این سریال ها عیناً کپی شده از سریال های ترکی هستند که در ماهواره نمایش داده می شوند.

وی سپس شبکه نمایش خانگی را محلی برای عرضه هنر به نازل ترین شکل ممکن خطاب کرد و گفت: معلوم نیست برخی آقایان از کجا سود می برند و چه رانت ها و سودآوری هایی در کار است که مانع ادامه حیات این حوزه نمی شوند و آن را تعطیل نمی کنند!

یثربی تصریح کرد: شبکه نمایش خانگی سبک زندگی لاکچری را به مردم القا می کند و بدآموزی های بسیار بدی دارد. به عنوان مثال چندی پیش یک سریال در این حوزه تولید شده بود که سرشار از بدآموزی بود و ما همچنان مدت ها پس از اتمام عرضه آن در حال کفاره پس دادن برای این سریال هستیم.

این کارشناس فرهنگی در این خصوص متذکر شد: بنده امیدوارم مسئولان فکری هم به حال شبکه نمایش خانگی کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: من واقعاً دلم می سوزد چرا بازیگران خوب سینمای مان می روند و در این آثار سخیف بازی می کنند. چرا آن ها باید هنر خود را به پول های نجومی در شبکه نمایش خانگی بفروشند؟ آیا اگر امکان حضور مناسب آن ها در سینما و تلویزیون فراهم بود باز هم این اتفاق رخ می داد؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.