سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

در گفتگو با سینماگران و منتقدان مطرح شد:

سینما با گفتمان مردم و انقلاب اسلامی فاصله گرفته است/ روشنفکرنماها و دشمنی با ماهیت انقلاب/ وقتی دست سینما در جشن چهل سالگی خالی است!

شاه حسینی-الماسی-سربخش-سلیمی-شفق-اسلاملو-فارسیجانی-توکلی-شاهمرادی زاده-عظیمی میرآبادی-شورجه-مستغاثی-بهمنی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر با انتقاد از مسئولان و برنامه ریزان سینمای کشور تأکید کردند: هنرهفتم به صورت عامدانه توسط مدیران فشل شده است؛ این سینماگران خاطرنشان کردند: سینمای ما امروزه دارای ابتذال است به نحوی که در بسیاری از فیلم ها جز دیالوگ های بی ادبانه، حرکات رکیک و مشمئزکننده، روابط غیراخلاقی، خیانت زوجین و... چیزی نمی بینیم!

به گزارش سینماپرس چهل سالگی سن بلوغ انقلاب اسلامی است؛ این وظیفه نخبگان و فرهیختگان وهنرمندان جامعه است که کشور را در همه زمینه ها به پیشرفت برسانند؛ پیشرفتی که سال ها است حداقل در حوزه فرهنگی کشور متوقف شده و به همین علت است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به این مقوله اشاره کرده و تأکید داشته اند که ما در حال عقبگرد هستیم.

رهبری زمانی از «ولنگاری فرهنگی» یاد کرده اند و زمانی دیگر از نفوذ فرهنگی دشمنان!؛ ایشان همچنین با فرمان «آتش به اختیار» به نیروهای متعهد انقلابی خواستار آن شده اند که تمام وفاداران به نظام و انقلاب اسلامی هرآنچه در توان دارند انجام دهند و جلوی پسرفت ها را بگیرند. مقام معظم رهبری همچنین چند سال قبل تأکید کرده بودند: پیشرفت کشور تنها بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی امکان پذیر است.

اما متأسفانه امروزه سینمای کشور به زعم بسیاری از منتقدان، اهالی رسانه، کارشناسان و سینماگران در اوج ابتذال و پسرفت است! هیچ نشانی از پیشرفت دیده نمی شود و سیاست گذاران و مدیران سینمایی هیچ توجهی به ارزش ها، آرمان ها و دغدغه مندی های انقلاب اسلامی ندارند و غرب زدگی، لودگی و قبح زدایی و پرده دری به شدت در سینمای کشور به چشم می خورد.

در همین رابطه با ۱۳ تن از چهره های سینمای کشور گفتگویی انجام دادیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است؛ خانم: انسیه شاه حسینی و آقایان: جهانگیر الماسی، علیرضا سربخش، سهیل سلیمی، ناصر شفق، محمدرضا اسلاملو، پرویز فارسیجانی، هوشنگ توکلی، ماشاالله شاهمرادی زاده، مهدی عظیمی میرآبادی، جمال شورجه، سعید مستغاثی و حمید بهمنی در این مجموعه گفتگوها انتقادات شان از عملکرد غلط مدیران سینمای کشور را بیان کردند.

الماسی: سینمای اخته و تکنیک زده در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست/ مدیران و سیاست گذاران عامدانه سینما را فشل کرده اند!

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: ما پس از انقلاب اسلامی هیچ گاه به دنبال سینمای خنثی و اخته نبودیم اما متأسفانه مدت ها است سینمای ما اخته و به شدت درگیر تکنیک شده و مضامین و تبیین ارزش ها اخلاقی و معنوی در آن از بین رفته است. سینمای ما از زمانی دچار بحران شد که توجه به آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی در آن از بین رفت؛ بنده صریحاً می گویم که مدیران و سیاست گذاران عامدانه سینما را فشل کرده اند!؛ متأسفانه سیستم مدیریت اجتماعی ما در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... به خاطر مطامع و نفس اماره و مهمتر از همه به خاطر هجومی که به انقلاب اسلامی از طریق گروهک های سیاسی شد دچار بحران شده است.

سربخش: مدیران فرهنگی زمینه سازی لازم برای توجه سینما به آثار استراتژیک را فراهم نیاورده اند

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: ما زمانی که نگاهی به آثار به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر طی سال های برگزاری اش می کنیم متوجه می شویم بیش از ۸۰ درصد آثار جشنواره فیلم فجر انقلاب و نظام را زیر سوأل می برد؛ این اتفاق دردناک و ناراحت کننده است. نمی توان منکر شد که در ۴۰ سال اخیر فعالیت ها و تلاش هایی در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله سینما و تئاتر صورت گرفت تا آثار خوب و قابل تأملی تولید شوند؛ به خصوص در دهه های ۶۰ و ۷۰ این اتفاق بیشتر نمود عینی داشت اما در رابطه با انقلاب اسلامی ما کم کاری های زیادی داشته ایم و آثار اندک ساخته شده نتوانستند جواب نیازهای جوانان و جامعه را بدهند.

سلیمی: سینمای ما بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دچار ابتذال شده است

سهیل سلیمی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: متأسفانه سینمای ما بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره دچار ابتذال دوران طاغوت شده است و ما به همان ۴۰ سال قبل بازگشتیم. وجود ابتذال در سینمای کشور مسأله ای بسیار واضح است و تنها فرم ابتذال نسبت به پیش از انقلاب عوض شده که آن هم به خاطر برخی از محدودیت ها است.

شاه حسینی: سینمای ما امروزه در اوج ابتذال است/ مسئولان فرهنگی دغدغه ای برای احیای سینمای ارزشی ندارند

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: باعث شرم و تأسف و تأثر است که اینک همزمان با پیروزی چهلمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی باید بگوییم که سینمای ما امروزه در اوج ابتذال است! الآن در بسیاری از فیلم ها جز دیالوگ های بی ادبانه، حرکات رکیک و مشمئزکننده، روابط غیراخلاقی، خیانت زوجین و... چیزی نمی بینیم! اخلاق در سینمای ایران به طور کل از بین رفته و این در حالی است که سینمای آمریکا امروزه یکی از اخلاقی ترین سینماهای دنیا را دارد؛ ما اگر نیم نگاهی به آثار خانوادگی، کودکانه و... سینمای آمریکا بیندازیم متوجه می شویم که آن ها در فیلم های شان به مردم شان پیام های درست انسانی می دهند و درصدد هستند تا جامعه شان را به راه راست هدایت کنند اما ما بالعکس عمل می کنیم. 

شفق: وقتی تنها نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا می کند یعنی این حوزه دغدغه مسئولان نیست/ اخلاق و حرمت در سینما از بین رفته است

ناصر شفق تهیه کننده سینما نیز در این باره اظهار داشت: وقتی تنها نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگ و ورزش اختصاص پیدا می کند یعنی توجه به این حوزه ها دغدغه مسئولان نیست و همین باعث شده ما نه تنها در سینما بلکه در سایر حوزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی با مشکلات و نقصان های فراوان روبرو شویم. مروزه سینما به ارزش های ملی و بومی تکیه نمی کند و با سیاه نمایی زنده مانده است. ما باید به قهرمانان واقعی دینی و ملی مان در سینما پرداخت کنیم، ما باید آگاه باشیم که نیاز به قهرمانان سازی پوشالی مثل آمریکایی ها را نداریم چرا که دین و ملیت مان سرشار از قهرمانان واقعی است اما نسبت به آن ها بی توجه هستیم.

اسلاملو: مسئولان سینمای ما را با سینمای دنیا که مبنایش لیبرال سرمایه داری است مقایسه می کنند/ رسانه ها همه را از خواب بیدار کنند!

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود اما متأسفانه مسئولان و مدیرانی که امروز اداره امور فرهنگی و هنری کشور را در دست دارند به این باور نرسیده اند که انقلاب ما فرهنگی بود؛ فرهنگ جوهره بسیاری حوزه ها از جمله سینما است اما  مسئولان سینمای ما را با سینمای دنیا که مبنایش لیبرال سرمایه داری است مقایسه می کنند و به همین علت ما پیروی آن ها شده به شدت در این عرصه عقب مانده شده ایم. مسئولان وقتی سینمای دنیا را رصد می کنند می گویند فرهنگ آن ها کجاست؟ متأسفانه نمی دانند که مبنای سینمای دنیا فرهنگی نیست. آن ها وابسته به لیبرالسیم و پادشاهی و... هستند. آن ها به فرهنگ باور و اعتقادی ندارند و متأسفانه مسئولان ما هم علیرغم هشدارهای دغدغه مندانه و متعدد مقام معظم رهبری در خصوص مسائلی از قبیل نفوذ فرهنگی، ولنگاری فرهنگی و... و همچنین سینماگران دلسوزی که مرتب ناله می کنند و از وضعیت فلاکت بار و بغرنج سینمایی به ستوه آمده اند، کار خودشان را انجام می دهند.

فارسیجانی: سینما نیازمند تربیت و آموزش سینماگرانی مستعد، خلاق، انقلابی و ولایتمدار است/ اغلب آثار جشنواره هیچ قرابتی با آرمان ها و اهداف انقلاب نداشتند

پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سینمای ایران امروزه نیازمند تربیت و آموزش سینماگرانی مستعد، خلاق، انقلابی و ولایتمدار است و از سوی دیگر این وظیفه مدیران سینمایی است که از تولید فیلم های استراتژیک حمایت کنند. الآن وقتی جشنواره را ارزیابی می کنیم جز ۵ فیلمی که نزدیک به انقلاب بودند مابقی هیچ قرابتی با معارف و مقاصد انقلاب نداشتند و بالعکس برخی از آن ها برخلاف جهت آرمان ها و اهداف انقلاب بودند. مدیریت سینما باید تکلیف این موضوع را روشن کند که چرا اینگونه آثار در سینمای جمهوری اسلامی ایران تولید می شوند؟ چه کسانی مجوز ساخت این آثار را می دهند؟ این فیلم ها به وضعیت فرهنگ و هنر کشور ضربات جبران ناپذیر و مهلکی را وارد می سازد و باید جلوی آن گرفته شود.

توکلی: مدیران و سیاست گذاران به عمد ذهن سینماگران را منحرف کرده اند/ سینمای ما از نظر محتوا بسیار عقب افتاده است

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز گفت: ما نباید فراموش کنیم که هر فیلمی که در کشورمان ساخته می شود توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن مجوز صادر می گردد، از این رو به واسطه وفور فیلم های کم ارزش می توانیم بگوییم که مدیران و سیاست گذاران به عمد ذهن سینماگران را منحرف کرده اند! اگر فیلم های نازل در سینمای کشور ما تولید می شود مسبب اصلی آن مدیرانی هستند که به این فیلم ها مجوز می دهند، شوراهایی که فیلمنامه های این فیلم ها را تصویب می کنند و یکایک سیاست گذاران سینمایی نیز در این میان مقصرند. ما فقط نمی توانیم گناه تولید این فیلم ها را به گردن سینماگران بیندازیم چرا که آن ها امکان دارد بر اساس سلیقه شان هر فیلمی را بخواهند تولید کنند اما این مدیران سینمایی هستند که باید جلوی تولید آثار غیر فرهنگی و کم ارزش را بگیرند.

شاهمرادی زاده: سینمای ما مقابل دشمنان دچار وادادگی شده است/ کدامیک از سینماگران حاضرند پرچم آمریکا را آتش بزنند؟

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مسئولان ضعیف و عقیم از سینماگران انقلابی برای تولید آثار ارزشی حمایت نمی کنند؛ بنده صراحتاً عنوان می کنم که سینمای ما طی ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد نه تنها در مقابل دشمنان ایستادگی نکرده که دچار وادادگی هم شده است و این اتفاق برای ما مایه شرمساری است. شاید طی سال های پس از انقلاب اسلامی همیشه مسئولان دولت ها جواب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی را داده باشند و جلوی آن ها به صورت کلامی کوتاه نیامده باشند؛ شاید همه روسای جمهور ما طی ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته در مقابل آمریکا سرخم نکرده باشند اما ما در سینمای مان حتی یک فیلم برای مقابله با سینمای کثیف و ضد ایرانی، آمریکایی ها تولید نکرده ایم.

عظیمی میرآبادی: برخی گلوگاه های اصلی سینما و تلویزیون در اختیار کسانی است که اعتقادی به انقلاب و نظام اسلامی ندارند/ به افرادی که سنخیتی با انقلاب ندارند اجازه کار داده می شود

مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: گلوگاه های اصلی سینما و تلویزیون در اختیار کسانی است که اعتقادی به انقلاب و نظام اسلامی ندارند و به همین دلیل ما شاهد تولید فیلم های انقلابی و رشد کیفی آثار سینمایی نیستیم! اگر نیم نگاهی به سایر حوزه ها و بخش های دیگر کشور اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی طی ۴۰ سال گذشته بیندازیم متوجه می شویم که در همه زمینه ها رشد بسیار خوبی داشتیم و تنها حوزه سینما است که عملکردی منفعلانه، رو به عقب و بد داشته است.

شورجه: فقدان سیاست گذاری باعث شد ۴۰ سالگی انقلاب در سینما جایی نداشته باشد/ سینمای ایران نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت فراوانی داشته است

جمال شورجه کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه ما در حال حاضر سکس پنهان در فیلم های سینمایی مان داریم، هجوگویی های فراوانی را شاهد هستیم و این اتفاقات مخاطبان جدی سینما را به سمت بی اخلاقی سوق می دهد؛ هرچند که شاید این نوع آثار در سینمای کشور غالب نباشند اما همین تعدادی هم که وجود دارند باعث شرم است و این آلودگی ها شایسته سینمای جمهوری اسلامی ایران نیست. من نمی دانم چرا ما اجازه می دهیم فیلمسازان مان هرچه را که می خواهند بنا به سلیقه و نگاه و سطح سواد خودشان بسازند و در جشنواره انقلاب نمایش دهند؟ آیا در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نباید نظارتی جدی و دقیق تر وجود داشت؟ علاوه بر همه این ها ما در افتتاحیه این رویداد سینمایی هم شاهد برخی اتفاقات و حرکات و حرف های ناشایستی بودیم که در شأن نظام و انقلاب اسلامی نبود. 

مستغاثی: جریان سینما با گفتمان مردم و انقلاب اسلامی فاصله دارد/ تبلیغ سبک زندگی غربی و نشان دادن خانواده های از هم پاشیده در شأن سینما و تلویزیون نیست

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه ما در بسیاری از حوزه ها به نقطه آرمانی و اهداف انقلابی مان نرسیده ایم که حضرت آقا هم در بیانیه گام دوم انقلاب به این مسأله اشاره فرمودند؛ سینما اما یکی از بخش هایی است که ماصلاً در آن نتوانستیم به اهداف و آرمان های انقلابی مان برسیم و متأسفانه بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب باید بگوییم که جریان اصلی سینما به شدت با گفتمان مردم و انقلاب اسلامی فاصله دارد. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که همزمان با جشن ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد ثابت کرد که جریان اصلی سینما با گفتمان انقلاب فاصله دارد و متأسفانه این جشنواره در شأن ۴۰ سالگی انقلاب نبود.

بهمنی: انتلکتوئل ها ماهیت انقلاب اسلامی در سینما را از بین بردند/ چرا سینما از فیلم های قبح شکن و ضد خانواده پر شده است؟!

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انتلکتوئل ها ماهیت انقلاب اسلامی در سینما را از بین بردند و سینمای ایران را بدل به سینمایی خنثی، بی هویت و سرشار از حرف های رکیک، ترویج بی حجابی و بی عفتی، قبح شکنی در روابط زناشویی و... کردند. ما نسبت به انقلاب در سینما کم کاری کردیم؛ سوأل بنده از مسئولان و مدیران و سیاست گذاران سینمایی این است که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز یک فیلم فاخر در مورد این واقعه عظیم تولید نشده است؟؛ چرا سینمای ایران از فیلم های قبح شکن و ضد خانواده پر شده اما از فیلم های ارزشی خبر چندانی نیست و کلیت سینما را فیلم هایی با رویکرد و اهداف انقلاب اسلامی در بر نگرفته است؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.