چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴

سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی/۱۳

شورجه: فقدان سیاست گذاری باعث شد ۴۰ سالگی انقلاب در سینما جایی نداشته باشد/ سینمای ایران نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت فراوانی داشته است

جمال شورجه

سینماپرس: جمال شورجه کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه ما در حال حاضر سکس پنهان در فیلم های سینمایی مان داریم، هجوگویی های فراوانی را شاهد هستیم؛ هرچند که شاید این نوع آثار در سینمای کشور غالب نباشند اما این آلودگی ها شایسته سینمای جمهوری اسلامی ایران نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما اگر منصفانه به وضعیت سینمای ایران طی ۴۰ سال گذشته نگاه کنیم متوجه می شویم که کلیت سینما تحولات خوبی نسبت به دوران پیش از انقلاب داشته است. ما به خصوص در مباحث ساختاری و فنی سینما، جلوه های ویژه و تروکاژ و خلاصه هرآنچه به صورت بصری به مخاطب منتقل می شود پیشرفت های چشمگیری و غیرقابل کتمانی داشته ایم.

وی ادامه داد: هرچند هنوز در این زمینه ها هم فاصله زیادی میان سینمای ما با سینماهای کشورهای پیشرفته جهان در اروپا و آمریکا وجود دارد اما ما در قیاس با سینمای قبل از انقلاب دستاوردهای خوبی را شاهد بوده ایم؛ علاوه بر این در حوزه مباحث اخلاقی و پرداختن به مضامین تربیتی هم نسبت به دوران پیش از انقلاب پیشرفت کرده ایم و خوشبختانه با فساد و فحشایی که در سینمای پیش از انقلاب به وفور وجود داشت فاصله گرفته ایم.

شورجه خاطرنشان کرد: امروز ما موضوعات متنوعی در سینمای مان داریم که با سینمای کاباره ای قبل از انقلاب اسلامی بسیار متفاوت است؛ ما امروزه در سینمای مان گونه های مختلف سیاسی، مذهبی، تاریخی و... را شاهد هستیم که در سینمای قبل از انقلاب وجود نداشت. از سوی دیگر بخش عمده تولیدات سینمایی ما به حوزه های اجتماعی متنوع مانند خانواده، کودکان و... می پردازد که در نوع خود اتفاق بی نظیری است و ما در پیش از انقلاب نمونه آن را شاهد نبوده ایم.

این سینماگر در همین راستا با تأکید بر اینکه با همه این اتفاقات خوب نباید از مبحث مدیریت در سینما غافل شویم اظهار داشت: یکی از مهمترین اشکالات سینمای ایران طی تمامی این سال ها فقدان سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب بوده است. به نوعی می توان بر این امر صحه گذاشت که سینما یله رها شده است! ما در هیچ یک از کشورهای دنیا شاهد چنین اتفاقی نیستیم و در تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما به خصوص سینمای هالیوود کنترل های جدی روی این مقوله صورت می گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «حماسه مجنون» تأکید کرد: اغلب کشورهای دنیا کاستی های سیاسی، اخلاقی، نظامی و... خودشان را از طریق سینما تغذیه و ترویج می کنند. اهداف حکومت شان در اولویت قرار می گیرد و برای رسیدن به هدف ها و آرمان های مختلف شان از ابزار سینما به صورت برنامه ریزی شده استفاده می کنند اما ما در سینمای کشورمان به این بالندگی نرسیده ایم و هنوز نتوانسته ایم که بر اساس سیاست گذاری های اصولی و کلان فیلم های مان را به صورت هدایت شده تولید کنیم.

وی تصریح کرد: سیاست گذاری کلان در سینمای ما وجود نداشته و ندارد اما به جای آن آنارشیسم موضوعی و مضمونی و ساختاری در کل سینمای ما وجود دارد چرا که مدیریت سینمای ما بدون برنامه است، نظام مند نیست، سیاست گذاری ندارد! این در حالی است که اندام و پیکره مدیریت فرهنگ و هنر باید بر اساس سیاست خاص حرکت کنند و در برنامه های درازمدت به سمت دستیابی به اهداف نظام برود.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: من فیلم های جشنواره را ندیدم اما آنچه در رسانه ها خواندم و از طریق رسانه ملی برنامه ها را دیدم نشان از آن داشت که ما جشنواره خوبی را شاهد نبوده ایم. البته بنده باید این توضیح را بدهم که به دلیل حضورم در شورای پروانه ساخت از قصه های فیلم ها خبر داشتم.

شورجه ادامه داد: من نمی دانم چرا ما اجازه می دهیم فیلمسازان مان هرچه را که می خواهند بنا به سلیقه و نگاه و سطح سواد خودشان بسازند و در جشنواره انقلاب نمایش دهند؟ آیا در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نباید نظارتی جدی و دقیق تر وجود داشت؟ علاوه بر همه این ها ما در افتتاحیه این رویداد سینمایی هم شاهد برخی اتفاقات و حرکات و حرف های ناشایستی بودیم که در شأن نظام و انقلاب اسلامی نبود.

کارگردان فیلم سینمایی «خلبان» متذکر شد: در یک جمله باید بگویم که در ۴۰ سالگی انقلاب هم در به همان روال سابق چرخید! هیچ اتفاق نو و خاصی در جشنواره فیلم فجر نیفتاد. مسئولان حتی این تدبیر را نداشتند تا بخش ویژه ای برای ۴۰ سالگی انقلاب به جشنواره اضافه کنند و فقدان سیاست گذاری باعث شد ۴۰ سالگی انقلاب در سینما جایی نداشته باشد.

وی  تأکید کرد: اساساً باید از چند سال قبل برای امسال برنامه ریزی می شد و حداقل ۴۰ فیلم انقلابی و استراتژیک تولید می شد تا در ۴۰ سالگی انقلاب نمایش داده شود. باید برای انقلاب اسلامی در سینما سرمایه گذاری می شد اما خوب این اتفاق به دلیل عدم سیاست گذاری و نان به نرخ روز خوردن برخی افراد رخ نداد!

شورجه خاطرنشان کرد: امیدوارم که مسئولان ما از خواب غفلت بیدار شوند و از همین حالا به فکر ۵۰ سالگی انقلاب اسلامی باشند. ما از همین حالا باید برای جشن نیم قرن انقلاب اسلامی برنامه ریزی داشته باشیم.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو با انتقاد از عملکرد دستگاه های نظارتی اظهار داشت: این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که نظارت ویژه و دقیقی بر وضعیت سینمای کشور داشته باشند؛ امروزه نه تنها سینمای کشور نشان کمتری از انقلاب اسلامی دارد که در بسیاری از بخش های هنری دیگر نظیر تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و... هم اوضاع همینطور است. سوأل بنده این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کار می کند؟ چه سیاست گذاری دارند و چرا در قبال این اتفاقات سکوت می کنند. ما نیازمند آن هستیم که با تدبیر و درایت ویژه کاری کنیم که فرهنگ و هنر این مرز و بوم خاری در چشم دشمنان و بدخواهان نظام و انقلاب شود نه اینکه با برخی تولیدات مان آن ها را شادمان کنیم. َ

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.