سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶

فیلمبردار «توفان شن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مسئولان وزارت ارشاد باید پاسخ بدهند که سیاست‌ها را به کدام سمت‌وسو بردند که دیگر هنرمندی برای تولید فیلمی مانند «توفان شن» از خود رغبت نشان نمی‌دهد!

محمد تقی پاکسیما

سینماپرس: محمدتقی پاک سیما فیلمبردار پیشکسوت سینما و تلویزیون که حدود ۳ دهه قبل فیلمبرداری فیلم سینمایی «توفان شن» به کارگردانی جواد شمقدری را بر عهده داشته در آستانه سالروز شکست تاریخی آمریکا در طبس با سینماپرس گفتگوی کوتاهی داشت.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «سجاده آتش» در پاسخ به پرسش خبرنگار سینماپرس مبنی بر اینکه به عقیده شما چرا پس از گذشت سال ها از ساخت «توفان شن» دیگر هنرمندی به سمت این سوژه جذاب و یا سایر سوژه های جذاب مشابه نرفته و اثری در این زمینه تولید نشده است اظهار داشت: این سوألی است که بنده نباید پاسخ آن را بدهم. مسئولان وزارت ارشاد باید پاسخ بدهند که سیاست ها را به کدام سمت و سو بردند که دیگر هنرمندی برای تولید فیلمی مانند «توفان شن» از خود رغبت نشان نمی دهد!

وی یادآور شد: آن زمان که «توفان شن» ساخته شد امکانات ما بسیار اندک محدود بود. در واقع دل شیر می خواست که کسی بیاید و سراغ این کار برود. اما دوستان با همه عشق و علاقه و ارادتی که به انقلاب اسلامی داشتند گرد هم جمع شدند و این اثر ماندگار با تمام دشواری هایش خلق شد.

مسئولان وزارت ارشاد باید پاسخ بدهند که سیاست‌ها را به کدام سمت‌وسو بردند که دیگر هنرمندی برای تولید فیلمی مانند «توفان شن» از خود رغبت نشان نمی‌دهد!

این سینماگر پیشکسوت تأکید کرد: حادثه «توفان شن» به نوعی با حوادث انقلاب اسلامی گره خورده است؛ در واقع این حادثه عظیم در پی انقلاب دوم که تسخیر لانه جاسوسی بود شکل گرفت. آمریکایی ها که اسم این عملیات شان را «پنجه عقاب» گذاشته بودند می خواستند برای آزادسازی گروگان های شان که توسط ملت انقلابی ایران در سفارت دستگیر شده بودند ایران را به هرج و مرج بکشانند که با مدد الهی توطئه آن ها شکست خورد.

پاک سیما در بخش دیگری از این گفتگو کیفیت فیلم سینمایی «توفان شن» را با توجه به کمبود امکانات در آن روزگار عالی برشمرد و در این باره اظهار داشت: ما در آن روزگار کار سختی را انجام دادیم که اگر عشق و انگیزه انقلاب اسلامی در درون ما وجود نداشت هرگز چنین اثری به منصه ظهور نمی رسید.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «شور شیرین» و «به کبودی یاس» در پاسخ به این پرسش که آیا به عقیده شما فقدان عشق و انگیزه توسط هنرمندان می تواند یکی از عوامل بی توجهی به این وقایع در سینما و عدم تولید این قبیل آثار ماندگار باشد تصریح کرد: حتماً همینطور است! به هر حال امروزه شرایط تغییر کرده و شاید خیلی از هنرمندان مانند ما نه انگیزه ای دارند و نه می خواهند برای تولید یک فیلم چنین سختی و مرارت هایی را متحمل شوند.

مسئولان وزارت ارشاد باید پاسخ بدهند که سیاست‌ها را به کدام سمت‌وسو بردند که دیگر هنرمندی برای تولید فیلمی مانند «توفان شن» از خود رغبت نشان نمی‌دهد!

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: البته تولید این قبیل فیلم ها در شرایط امروز سینما می تواند بسیار قابل تأمل باشد. چرا که امروز امکانات سینمایی به روز شده و به ویژه با سیستم دیجیتال در فیلمبرداری می توان فیلم هایی بسی با کیفیت تر تولید کرد که به ماندگاری برسند و حتی بتوانند تأثیرات قابل تأملی در سینمای جهان داشته باشند. به هر صورت شرایط تولید این قبیل فیلم ها در هر زمانه ای سخت و دشوار است و علاوه بر انگیزه و عشق از سوی هنرمندان، استمداد و یاری مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی و سینمایی را نیز طلب می‌کند تا هنرمندان را برای تولید این گونه فیلم های مهم و استراتژیک تشویق و ترغیب نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.