دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶

سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی/۴

اسلاملو: مسئولان سینمای ما را با سینمای دنیا که مبنایش لیبرال سرمایه داری است مقایسه می کنند/ رسانه ها همه را از خواب بیدار کنند!

محمد رضا اسلاملو

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود اما متأسفانه مسئولان و مدیرانی که امروز اداره امور فرهنگی و هنری کشور را در دست دارند به این باور نرسیده اند که انقلاب ما فرهنگی بود؛ فرهنگ جوهره بسیاری حوزه ها از جمله سینماست.

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان وقتی سینمای دنیا را رصد می کنند می گویند فرهنگ آن ها کجاست؟ متأسفانه نمی دانند که مبنای سینمای دنیا فرهنگی نیست. آن ها وابسته به لیبرالسیم و پادشاهی و... هستند. آن ها به فرهنگ باور و اعتقادی ندارند و متأسفانه مسئولان ما هم علیرغم هشدارهای دغدغه مندانه و متعدد مقام معظم رهبری در خصوص مسائلی از قبیل نفوذ فرهنگی، ولنگاری فرهنگی و... و همچنین سینماگران دلسوزی که مرتب ناله می کنند و از وضعیت فلاکت بار و بغرنج سینمایی به ستوه آمده اند، کار خودشان را انجام می دهند.

وی ادامه داد: یک مسئول فرهنگی باید به ساختار انقلاب باور داشته باشد؛ اگر ما یک مدیر دغدغه مند، دلسوز و باورمند داشتیم آن وقت می توانست با طراحی و مهندسی، سمت و سوی ملی، دینی و اعتقادی به سینمای بی هویت امروز ما بدهد و ما را از این ورطه خطرناکی که در آن افتاده ایم نجات بخشد.

این فارغ التحصیل فیلم و تلویزیون از کالج ارتباطات دانشگاه تگزاس آمریکا خاطرنشان کرد: بنده باز هم تأکید می کنم که همه مسئولان ما باید به این باور برسند که انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود؛ انقلاب ما حتی انقلابی اقتصادی نبود حتی سیاسی هم نبود چون سیاست هم زیرمجموعه ای از فرهنگ است. ماهیت انقلاب فرهنگ است. این انقلاب ارزش های انسانی را می خواست بالا ببرد، اما آیا در حال حاضر ذره ای از آن ارزش ها را در آثار سینمایی شاهد هستیم؟

اسلاملو تأکید کرد: در حال حاضر دغدغه یکایک مسئولان کشور شده مبحث اقتصاد و این مبحث به سینما هم کشیده شده؛ سوأل بنده این است که چرا ما همه چیزمان بر مبنا و پایه اقتصاد بنا شده؟ چرا ما به این باور نرسیده ایم که اقتصاد همه چیز نیست؟ ما انسان هستیم، فرق ما با حیوانات این است که فرهنگ داریم؛ انسان یعنی فرهنگ و پرچمدار هر ویترین فرهنگی در دنیای امروز سینمایش است. چرا باید سینمای ما به جای فرهنگی بودن امروزه به سمت کمدی های نازل و بسیار سخیف و بی ارزش سوق داده شود؟

این سینماگر در همین راستا متذکر شد: بنده با سینمای کمدی مخالفتی نداریم؛ سینمای کمدی سینمای شریفی است، سینمای کمدی اصیل که در آن امثال چارلی چاپلین ها فعالیت می کردند بسیار هم شریف و انسانی بود اما این خزعبلاتی که امروزه به اسم سینمای کمدی تولید و روانه اکران می شوند و ذائقه مخاطب را روز به روز بیشتر خراب می کنند کمدی نیستند، به آن ها می توان واژه سینمای ابتذال داد. این درد همه ما است که چرا باید سینمای ما بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی یک انقلاب ارزشمند فرهنگی کارش به اینجا برسد؟

وی افزود: امروزه دیگر وضعیت سینمای ما از مرحله نگرانی گذشته و دچار بیماری مهلکی شده است که اگر اقدامی عاجل برای مقابله با این بیماری نکنیم همه جامعه را آلوده خواهد کرد و این وظیفه یکایک ما است که دغدغه مندانه هرآنچه در توان داریم به کار گیریم تا از این ورطه مهلک عبور کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «باغ سید» در پاسخ به این سوأل که چه راهکارهایی برای مقابله با این بیماری می توان پیشنهاد داد و شما فکر می کنید به چه دلیل مسئولان فرهنگی و حتی دستگاه های ناظر بر عملکرد حوزه فرهنگ علیرغم هشدارهای رهبری اقدامی جدی برای احیاء و اعتلای مجدد حوزه فرهنگی انجام نمی دهند اظهار داشت: آقایان مسئول اگر کمی باور به ماهیت فرهنگی انقلاب داشتند می توانستند طی همه این سال ها با تولید آثار با ارزش فرهنگی در سینما تماشاگران را جذب کنند؛ باید برای عرضه متاع فرهنگی هزینه و برنامه ریزی کرد. باید ذائقه شکل بگیرد. در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که پول و آبرو را انقلاب می دهد اما ذائقه مردم شده کمدی سخیف یا فیلم های جشنواره پسند غربی!

اسلاملو تأکید کرد: این آدم ها به اسم مسئول و مدیر امروزه تبدیل به باند و مافیا شده اند. آن ها فقط ظاهرسازی می کنند، تیپ می زنند، ادوکلن های آنچنانی می زنند و در سینما جولان می دهند و مرتب هم جای شان با یکدیگر عوض می شود؛ در واقع مرتب در آب نمک خوابانده می شوند تا هیچ مدیر دغدغه مند دیگری به جز آن ها نتواند اداره امور سینمایی را در دست بگیرد که مبادا سینما فرهنگی شود! آقایان اصلاً می گویند مردم چرا باید فیلم های فرهنگی و دینی و عرفانی و امثال این ها را ببینند و هرچه توان دارند به کار گرفته اند تا این اتفاق رخ ندهد.

وی در خاتمه این گفتگو وظیفه رسانه ها و مطبوعات در این برهه حساس تاریخی را بسیار مهم دانست و تأکید کرد:  رسانه ها باید همه را از خواب بیدار کنند! اینجور موقع ها رسالت رسانه ها و مطبوعات این است که فریاد بزنند و همه را از خواب بیدار کنند؛   ما نیاز به مردی در عرصه فرهنگ کشور داریم که مردانه بایستد ووضعیت بغرنج فعلی را تغییر دهد و با تکیه به این اعتقاد که انقلاب پاسخگوی همه چیز از جمله سینما است وضعیت فرهنگی کشور را بهبود بخشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.