سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی/۱۲

بهمنی: انتلکتوئل ها ماهیت انقلاب اسلامی در سینما را از بین بردند/ چرا سینما از فیلم های قبح شکن و ضد خانواده پر شده است؟!

حمید بهمنی در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انتلکتوئل ها ماهیت انقلاب اسلامی در سینما را از بین بردند و سینمای ایران را بدل به سینمایی خنثی، بی هویت و سرشار از حرف های رکیک، ترویج بی حجابی و بی عفتی، قبح شکنی در روابط زناشویی و... کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود و با تکیه بر باورهای فرهنگی شکل گرفت. کسانی که انقلاب کردند می خواستند فرهنگ حکومت قبل که منتج به عقب ماندگی جامعه شده بود را کنار بگذارند و فرهنگی انسانی و اسلامی را به جامعه هدیه دهند.

وی یادآور شد: قبل از انقلاب اسلامی عصاره سینما «فحشا» بود و به همین دلیل هم حضرت امام خمینی (ره) روز ۱۲ بهمن ۵۷ در بدو ورودشان به ایران فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم»؛ این فرمان حضرت امام (ره) مشخص کرد که انقلاب اسلامی می خواهد به سینما با نگاهی انقلابی و با انگیزه معرفتی و دینی نگاه کند.

بهمنی خاطرنشان کرد: از همین رو بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سینما با آرمان ها و اهداف عالیه انقلابی فعالیت خود را آغاز کرد و ما در دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ شاهد تولید آثار ارزشمند زیادی در سینمای کشور بودیم اما متأسفانه از سال ۷۶ و همزمان با روی کار آمدن دولت اصلاحات، در این آرمان خواهی ها تجدید نظر شد و مسئولان آن دولت تعریف جدیدی از سینما ارائه کردند که باعث به وجود آمدن نگاه انحرافی در سینما شد و یک مسیر غلط در سینمای ایران شکل گرفت.

این سینماگر با بیان اینکه ترویج بی حجابی، گسترش واژگان رکیک در فیلم ها، نشان دادن روابط آزاد و بی پروای جنسی و... از آن دوران آرام آرام وارد سینما شد تصریح کرد: این اتفاق در زمانه ای که بسیاری آثار ارزشی در سینمای دفاع مقدس تولید می شدند و در ژانرهای مختلف از سینمای کودک گرفته تا سینمای سیاسی از آثار انیمیشن گرفته تا آثار مستند مورد استقبال قرار می گرفتند بسیار عجیب بود.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» تأکید کرد: این جریان با توقع کسانی که در پی آن بودند تا ماهیت انقلاب اسلامی در کلیت سینمای کشور تنیده شود در تضاد بود و باعث شد تا بنده نوعی امروزه به ضرس قاطع بگویم که هیچ نشانی از انقلاب اسلامی در سینمای ایران نیست.

وی متذکر شد: ما نسبت به انقلاب در سینما کم کاری کردیم؛ سوأل بنده از مسئولان و مدیران و سیاست گذاران سینمایی این است که چرا بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز یک فیلم فاخر در مورد این واقعه عظیم تولید نشده است؟؛ چرا سینمای ایران از فیلم های قبح شکن و ضد خانواده پر شده اما از فیلم های ارزشی خبر چندانی نیست و کلیت سینما را فیلم هایی با رویکرد و اهداف انقلاب اسلامی در بر نگرفته است؟

بهمنی در پایان این گفتگو افزود: همه این اتفاقات به گردن کسانی است که با شعار دین از سیاست جداست و با نگاه های اصلاحاتی سینمای امروز کشور را به اینجا رساندند و حال هم باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.