یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

سینمای ایران در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی/۵

شاه حسینی: سینمای ما امروزه در اوج ابتذال است/ مسئولان فرهنگی دغدغه ای برای احیای سینمای ارزشی ندارند

انسیه شاه حسینی

سینماپرس: انسیه شاه حسینی کارگردان سینما همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: باعث شرم و تأسف و تأثر است که اینک همزمان با پیروزی چهلمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی در بسیاری از فیلم ها جز دیالوگ های بی ادبانه، حرکات رکیک و مشمئزکننده، روابط غیراخلاقی، خیانت زوجین و... چیزی نمی بینیم!

کارگردان فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اخلاق در سینمای ایران به طور کل از بین رفته و این در حالی است که سینمای آمریکا امروزه یکی از اخلاقی ترین سینماهای دنیا را دارد؛ ما اگر نیم نگاهی به آثار خانوادگی، کودکانه و... سینمای آمریکا بیندازیم متوجه می شویم که آن ها در فیلم های شان به مردم شان پیام های درست انسانی می دهند و درصدد هستند تا جامعه شان را به راه راست هدایت کنند اما ما بالعکس عمل می کنیم.

وی ادامه داد: دیالوگ های زننده و مشمئزکننده و برخی حرکات سخیف در فیلم های ما باعث ترویج بی اخلاقی در میان خانواده ها، نسل جوان و حتی کودکان شده و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: من شخصاً سینمای دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ ایران را دوست دارم به دلیل اینکه سینما در آن دوران هدایت شده حرکت می کرد و هیچ نشانی از سینمای جاهل و کاباره ای قبل از انقلاب نداشت. اما از زمانی که سینمای بدنه به وجود آمد ما دچار بحران شدیم؛ قبل از آن تکلیف سینما روشن بود، سینما به دنبال اهداف انقلاب و پیاده سازی نظرات امام (ره) و رهبری بود.

شاه حسینی تأکید کرد: سینما در آن روزگار مردم را هدایت می کرد و فضایی سالم داشت و مانند یک دانشگاه بود و مخاطب به آن اعتقاد و اعتماد داشت؛ به وجود آمدن سینمای بدنه برای توجه به گیشه و رونق اقتصادی سینما به خودی خود مسأله بدی نبود چرا که فیلم های خوبی هم در این سینما ساخته شدند و فیلمسازانی وجود داشتند که جامعه را در راستای اخلاق مداری جلو می بردند اما رفته رفته شکافی به وجود آمد و جریانی انحرافی وارد سیاست و اقتصاد کشور شد و بخش فرهنگی به دلیل ضعفی که داشت دچار بیماری شد و انحراف در حوزه فرهنگ آگاهانه شد.

کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» خاطرنشان کرد: شدت انحراف آنقدر زیاد شد که به فاصله چند سال سینمای ایران تبدیل به سینمای زننده قبل از انقلاب اسلامی شد. من یادم می آید قبل از انقلاب بخش عمده ای از خانواده های معتقد، متدین و مومن برای تماشای فیلم هایی که برخی بازیگران معلوم الحال در آن بازی می کردند نمی رفتند چرا که مشخص بود که فیلم های آن ها سرشار از بی اخلاقی است و نکته قابل تأمل آنجا است اینک بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی باز هم وضعیت در جامعه ما به همین گونه شده، یعنی وقتی اسم کارگردان و یا بازیگر فیلم می آید مردم متوجه می شوند با چه اثری طرف هستند و به همین علت باز هم خانواده های متعهد به تماشای این فیلم ها نمی روند.

این کارگردان سپس با بیان اینکه فاصله بین حرف و عمل مسئولان فرهنگی دهشتناک شده و هیچ یک از آن ها دغدغه ای برای احیای سینمای ارزشی ندارند تصریح کرد: چند وقت قبل بنده به عنوان بسیجی نمونه از دست شخص وزیر ارشاد جایزه ای گرفتم و ایشان روی سن به من گفتند که من فیلم های شما را می بینم و آن ها را دوست دارم اما بنده حرف های ایشان را باور نکردم چرا که به این یقین رسیدم که اگر آقای وزیر به حرف هایی که می زد باور داشت از خودش سوأل می کرد این فیلمسازی که من آثار او را دوست دارم الآن کجاست وچرا بیش از ۵ سال است که در بیکاری به سر می برد؟

وی افزود: حرف های وزیر نشان داد که او در ذهنش دوست دارد آرمان های انقلابی در سینما وجود داشته باشد اما در عمل هیچ اقدامی نمی کند. این فاصله میان حرف تا عمل مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور باید از بین برود.

شاه حسینی یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به وضعیت بغرنج حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرده و تأکید کرده اند که ما دچار ولنگاری فرهنگی شده ایم و این وظیفه مسئولان است که پیروی فرمایشات ایشان شرایطی را فراهم آورند تا ما از این مشکلات جان سالم به در ببریم و بتوانیم اوضاع فرهنگی کشور را بهبود بخشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.