سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

ضرورت توجه مدیران فرهنگی به سیاست‌های «برنامه هفتم» /۷

میرعلایی: مهمترین مشکل کشور مسأله فرهنگ سازی است/ باید جهادگونه کار کنیم تا بتوانیم به همبستگی و اعتماد به نفس ملی برسیم

سیداحمد میرعلایی در شب «جمال شورجه»

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی تهیه کننده سینما و مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه مدیران فرهنگی نسبت به سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» از جمله اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت گفت: فرهنگ در قلب سیاست های برنامه هفتم توسعه قرار دارد و رهبر معظم انقلاب هوشمندانه و دغدغه مندانه نکات بسیار مهمی را در این باره مطرح فرمودند که یکایک مسئولان کشور در هر رده و پست و جایگاهی باید توجه ویژه به این فرمایشات داشته باشند و آن ها را به مرحله عمل برسانند.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کلیت این برنامه ۲۶ بند دارد و حضرت آقا به موارد مختلف پرداختند. رهبری این۲۶ بند را مثل همه موارد دیگر مطرح فرمودند و وظیفه اجرایی و عملیاتی شدن آن بر عهده مسئولین است. هر ۲۶ بند دنیایی از حرف و اطلاعات و برنامه و طرح و پیشنهاد برای ساختن جامعه قدرتمند و دور از نگرانی و ناراحتی است. اگر به این سیاست ها درست توجه شود در همان سال اول باعث می شود ایران اسلامی جزو کشورهای نمونه منطقه شود.

وی سپس با بیان اینکه متأسفانه مسئولان طی تمامی این سال ها مغفول ماندند ادامه داد: باید کارشناسان در مجلس شورای اسلامی و تمامی وزارتخانه ها و حتی ارگان های نظامی و قوه قضائیه و سایر نهادها کارشناسی کنند و شورای مرکزی تشکیل دهند تا این بندها را پیگیری کنند و از سوی دیگر مردم باید از مسئولان برای پیشرفت و اجرایی شدن این بندها مهم مطالبه گری داشته باشند. سازمان های مردم نهاد باید جلو بیایند و مشترکاً با دلسوزی و دغدغه مندی این سیاست ها را پیگیری کنند؛ همه سینه سوختگان انقلاب باید جلو بیایند و با تمام توان سعی در اجرایی شدن این برنامه ها داشته باشند.

میرعلایی متذکر شد: قلب این سیاست ها بحث فرهنگ سازی است؛ بندی در این سیاست ها وجود دارد که نشان می دهد ایشان دقیق به همه مسائل توجه می کنند. آن بند تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی است که مهمترین مسأله در هر کشوری است. ما باید از خودمان پرسش کنیم این اعتماد از کجا به دست می آید؟ ما باید جهادگونه کار کنیم تا بتوانیم به این تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی برسیم. این اتفاق نیازمند فرهنگ سازی است. هر مسأله ای در کشور به حوزه فرهنگ و هنر مربوط است مثلاً حتی مسأله امنیت نیز که این روزها بسیار مسأله مهمی است و عده ای می خواهند امنیت کشور را دچار اختلال کنند نیاز به فرهنگ سازی دارد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب واقعه» سپس با اشاره به بند ۱۳ این سیاست ها اظهار داشت: حضرت آقا جمله ای در بند ۱۳ مطرح کردند که باید بگویم وای به حال مسئولین مملکت که اینقدر بی فکر هستند و این فرمایشات را پیش از این عملیاتی نکردند. این ها باید در دوره قبلی عملیاتی می شد. واقعاً ما چرا به فرمایشات گوهربار رهبر انقلاب بی توجهی می کنیم و به نوعی با دشمن همکاری می کنیم؟ اگر برنامه ششم و هفتم را با هم مقایسه کنیم متوجه می شویم نقاط اشتراک زیادی دارد و هرچه رهبری دوباره مطالبه کردند به دلیل کم کاری مسئولان است و آن ها باید جواب بدهند چرا این سیاست ها را در دور قبل عملیاتی نکردند؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: رهبری می فرمایند با بسیج تمام امکانات و ظرفیت های کشور، دستگاه ها و نهادهای دولتی و مردمی باید حوزه فرهنگ را تقویت کرد؛ این فرمایش خیلی عظمت دارد چرا که تنها در حوزه فرهنگ به آن اشاره شده است. این فرمایش مسئولیت هنرمندان این کشور و اهل فرهنگ این کشور را خیلی بالا می برد. این قلب همه بندهای این سیاست ها است. اگر این اعتماد به نفس نباشد هیچ کدام از مسائل دیگر هم انجام نمی شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید پاسخگو باشد که تاکنون برای مصوب شدن کدامیک از لوایح مجلس تأثیر مثبت داشته اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی باید در همه امور دخالت کند نه نظارت. اگر هر کاری می خواهد انجام شود باید کمیسیون فرهنگی قدرتمند جلو برود. فرهنگ باید در همه امور دخالت و نظارت داشته باشد و این نکته ای است که بنده از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درک کرده ام.

میرعلایی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که قول تحول داده کجاست؟ آموزش و پرورش چه کاری در این سال ها انجام داده؟ آقایان بدانید انجام این کارها فقط به پول وابسته نیست و کمی فکر و درایت می خواهد. ما باید علم و تخصص را بالا ببریم و از همه بچه های متعهد به نظام و انقلاب که احساس می کنند وظیفه ای در قبال ولایت فقیه دارند استفاده کنیم تا ان شاالله کشورمان آماده ظهور حضرت حجت (عج) شود.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون تأکید کرد: وقتی رهبر انقلاب می فرمایند همه دستگاه باید بسیج شوند مسئولان باید متوجه شوند منظور از این بسیج چیست! ما باید اتحاد را در بین همه دستگاه ها افزایش دهیم و با برخوردهای سلیقه ای مقابله کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید نسبت به تولیدات سینمای کشور تصریح کرد: این جشنواره فجر انقلاب اسلامی مان واقعاً کجایش به عنوان فجر انقلاب ارتباط دارد؟ چرا ما در راهپیمایی هایی که در همین میدان و خیابان انقلاب شرکت می کنیم وقتی از جلوی سردر سینماها مانند سینما سپیده رد می شویم باید شرمنده شویم و سرمان را پایین بیندازیم؟

میرعلایی متذکر شد: ما در راهپیمایی ها شعار مرگ بر آمریکا می دهیم اما سردر سینماهای مان ابتذال مفرط است؛ این ابتذال یعنی تهاجم فرهنگی و نفوذ شیطان! آمریکا و اسرائیل همان ابتذالی هستند که ما در فیلم های سینمایی مان شاهدش هستیم. چرا مسئولان سینمایی ما فقط دنبال آمار فروش فیلم ها هستند؟ این آمار چه نفعی برای جامعه داشته و دارد؟

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: مهمترین مشکل کشور مسأله فرهنگ سازی است. اگر این روزها گناه در جامعه زیاد شده و ما با پدیده شومی مانند طلاق روبرو هستیم به دلیل آن است که فرهنگ سازی مناسبی انجام نداده ایم. ما مدیریت و برنامه ریزی و فرهنگ سازی نداریم. اگر هر وعده ای از سوی مسئولان عملیاتی نمی شود آن ها باید بیایند و دلایل عملیاتی نشدن وعده های شان را در رسانه ملی بگویند و از مردم عذرخواهی کنند. مدیران نباید از مشاوران ضعیف در کنار خود بهره ببرند و موجبات پخمه پروری در نظام اسلامی را افزایش بدهند چرا که ما باید در جمهوری اسلامی ایران فقط نخبه پروری کنیم؛ مدیران کج اندیش و کم فهم نباید بگذارند جوانان جامعه اسلامی از آینده شان ناامید شوند؛ این ها نکاتی است که همه ما در قبال آن مسئولیت داریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.