سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴

ضرورت توجه مدیران فرهنگی به سیاست‌های «برنامه هفتم»/۳

شمقدری: مفاد سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه یک نگاه راهبردی برای آینده نظام و انقلاب است/ صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد باید از وضعیت موجود به خود بلرزند!

جواد شمقدری در نشست تخصصی واکاوی اندیشه‌های مرحوم نادر طالب‌زاده

سینماپرس: جواد شمقدری کارگردان سینما و تلویزیون گفت: مفاد سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه یک نگاه راهبردی برای آینده نظام و انقلاب است. به خصوص بخش فرهنگی اجتماعی آن که من نگرانم در میان مأموریت های ابلاغی خدای ناکرده جدی گرفته نشود به دلیل آنکه نتایج اجرایی برخی از مفاد این برنامه ابلاغی خیلی زود قابل احصا و دیده شدن است اما نتایج فرهنگی اجتماعی نیاز به زمان دارد و می بایست هر بار مسئولان مورد نقد و کم کاری و بازخواست قرار بگیرند.

رئیس پیشین سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه برخی می توانند به بهانه دیر بازدهی نتایج اقدامات در عرصه فرهنگ از پاسخگویی بگریزند و یک نوع حالت خوف و رجا ایجاد کنند. اگر خوب دقت کنید عمده محورهای ابلاغی در حوزه فرهنگی اجتماعی همان مواردی است که دشمن از سالها قبل در غفلت مسئولان روی آن برنامه ریزی کرده و امروز ما با برخی نتایج تخریبی این برنامه ریزی های روبرو هستیم.

وی ادامه داد: مهمترینش که در فرهنگ عمومی جامعه و همه آحاد اجتماعی و در همه زوایای زندگی ما نمود دارد سبک زندگی است. متأسفانه بخشی از جامعه ما با سرعت وحشتناکی نه تنها از سبک زندگی اسلامی که حتی زندگی سنتی و قومی و ملی فاصله می گیرند و هنرمندان و سلبریتی ها و بعضی خواص جامعه در این سوگیری نقش جدی دارند. امروز خیلی از تولیدات سریالی و سینمایی ما در این فرهنگ سازی غلط، نقش پیشگام را پیدا کرده اند.

این سینماگر تأکید کرد: به نظر من اگر فقط در همین یک بخش خوب کار شود دیگر محورهای ابلاغی بخش فرهنگی اجتماعی خود به خود اصلاح و ترمیم خواهد شد؛ مانند تحکیم خانواده و اهتمام به امر ازدواج و فرزند آوری و کاهش آسیب های اجتماعی مثل طلاق و فحشا و امثالهم هست.

شمقدری سپس با بیان اینکه امروز همه ما موظفیم در این راستا با استخراج محورهای مهمی که منجر به سبک زندگی اسلامی ملی می شود اقدام کنیم اظهار داشت: سپس با یک عمل جهادی در همه سطوح و به خصوص عرصه کار فرهنگی و تولیدات هنری سینمایی و تلویزیونی این ارزش ها و نمادها را تثبیت کنیم. امروز چرا سگ بازی و داشتن سگ خانگی نه تنها عار نیست که در نزد برخی یک افتخار و نشانه مدنیت و متجدد بودن شده؟ عدم ازدواج و زندگی های نابسامان مجردی و آسیب های آن یک نوع نشانه برتری و آسایش و لذت جویی شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» خاطرنشان کرد: اعتماد به نفس ملی و همبستگی اجتماعی و باور به هویت متعالی خود و داشته های ملی میهنی امر مهم دیگری است که امروز در هجمه بی امان دشمن در فضای مجازی و رسانه های آنها به تاراج رفته است. اگر خود باوری و اعتماد به نفس ملی جا بیفتد دیگر هجمه تخریبی و القائات دشمن روی ذهن جامعه و جوان و خانواده های ما کارگر نخواهد افتاد.

این کارشناس فرهنگی در ادامه این گفتگو با انتقاد شدید نسبت به انفعال مدیران فرهنگی تصریح کرد: به نظر من صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد باید از وضعیت موجود به خود بلرزند و هرچه زودتر با برنامه ریزی های هوشمندانه و به کارگیری نیروهای مومن و کارکشته در جهت تولید فیلم و سریال و آثار هنری دیگر با هدف خودباوری و تقویت اعتماد به نفس ملی و سوابق درخشان تاریخی و به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی بکوشند و راه را بر فرهنگ مفسده انگیز غربی و سبک زندگی جاهلانه تمدن منحرف غربی ببندند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من معتقدم اگر درک درستی از این ابلاغیه در نزد مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی اجتماعی وجود داشته باشد نمی توانند خواب راحت داشته باشند مگر آنکه در این راستا طرح و برنامه راهبردی تنظیم و به مرحله اجرا برسانند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.