دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

ضرورت توجه مدیران فرهنگی به سیاست‌های «برنامه هفتم»/۶

قهرمانی: به لحاظ مضمون و محتوا با مشکلات جدی و اساسی در سینما و شبکه نمایش خانگی روبرو هستیم/ مجوز ساخت آثار باید بر اساس سیاست های کلی برنامه هفتم صادر شود

محمد قهرمانی

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی ابلاغیه سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» از جمله اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت گفت: تولیدات ما در سینما و شبکه نمایش خانگی از نظر کمی تا حدودی قابل قبول است اما به لحاظ مضمون و محتوا با مشکلات جدی و اساسی در سینما و شبکه نمایش خانگی روبرو هستیم و دلیل اصلی آن هم عدم نظارت جدی حین ساخت و تولید آثار سینمایی و سریال های خانگی است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خاک و آتش» و «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مقام معظم رهبری چند روز قبل در حکمی اعضای دوره‌ی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب فرمودند. نکته بسیار مهمی که در متن منتشر شده از سوی معظم له وجود داشت این بود که ایشان از اعضای قبلی به نوعی گله مند بودند و تذکر داده بودند که اعضای قبلی وظایف شان را به خوبی انجام نداده اند.

وی در همین راستا ادامه داد: معظم له در متن انتصاب اعضای جدید نوشته بودند: «در بیانیه‌ آغاز دوره‌ قبل خواسته‌هایی مطرح شده که اکنون نیز به علّت برآورده نشدن کامل، باید تکرار شود. از جمله: سامان بخشیدن به مسأله نظارت بر اجرای سیاست‌ها و نیز پیشنهاد سازوکار برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها.»

قهرمانی ادامه داد: بنده این مقدمه را عرض کردم تا به این نتیجه برسم که یکی از راه هایی که می تواند منجر به اجرایی شدن سیاست ها شود نظارت بر حسن اجرای آن ها است؛ تمامی دستگاه ها و نهادهای دولتی و حکومتی باید دقت نظر ویژه روی این امر داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: مجمع به لحاظ قانونی باید ببیند این سیاست ها مدنظر قرار گرفته یا نه؟ سپس در برنامه سالانه که مبعث از برنامه هفتم است باید دید دولت برنامه را بر اساس آن تنظیم کرده یا خیر؟ ما باید بدانیم تمامی این سیاست ها بر اساس سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ نوشته می شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گیرنده» و «فرشتگان قصاب» با بیان اینکه دلیل اینکه سیاست ها درست نهادینه نمی شود عدم نظارت بر اجرای آن ها است و مسئولان توجهی به سیاست ها ندارند یا کم توجهند و کار خود را می کنند تصریح کرد: برای اجرای سیاست ها باید از دولت مطالبه گری جدی صورت گیرد. مسئولان دولت باید تدبیری داشته باشند تا فرهنگ عمومی ارتقا و اعتلا پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید از ظرفیت هنر هفتم برای اجرایی شدن سیاست های فرهنگی برنامه هفتم استفاده کنیم. متأسفانه امروزه ضعف های زیادی در این حوزه داریم که باید اصلاح شوند. مدیران فرهنگی باید بدانند با یک گل بهار نمی شود و نمی توان با یکی دو فیلم یا چند فیلم معدود این مفاهیم مهم را در جامعه تسری داد و این اتفاق نیازمند تولید ده ها اثر سینمایی است.

قهرمانی در همین راستا متذکر شد: بی شک برای اجرایی شدن خواسته های مقام معظم رهبری باید مجوز ساخت آثار بر اساس سیاست های کلی برنامه هفتم صادر شود؛ دستگاه های دولتی و متولیان فرهنگی کشور از سازمان تبلیغات اسلامی تا حوزه هنری، سازمان سینمایی، سازمان اوج، سازمان صدا و سیما، بنیاد سینمایی فارابی و... باید نظارت جدی داشته روی آثار داشته باشند و آثاری تولید کنند که مبتنی بر فرمایشات رهبری و سیاست های فرهنگی برنامه هفتم باشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: مدیران فرهنگی و سینمایی باید به همه سینماگران بگویند بر اساس این سیاست به شما پروانه ساخت و نمایش می دهیم و اگر این سیاست ها در فیلم های تان نهفته نباشد به شما پروانه ای نخواهیم داد. مسئولان باید آگاه باشند مراقبت این نیست که فیلمنامه ای تصویب شود و نظارتی روی اجرای آن نباشد و فیلم دیگری با تغیرات اساسی در فیلمنامه بسازند و سپس مدعی اکران باشند؛ مدیران سینمایی بایستی نظارت جدی از زمان قبل تولید تا پروانه نمایش داشته باشند و در زمان تولید باید نظارت جدی بر روند تولید فیلم ها وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.