شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸

ضرورت توجه مدیران فرهنگی به سیاست‌های «برنامه هفتم»/۸

آقامحمدیان: مسئولان فرهنگی باید هنرمندانی را که در راستای سیاست های ابلاغی فعالیت می کنند تشویق کنند/ وقتی مدیر فرهنگی شناخت کافی نداشته باشد اوضاع به حال خود رها می شود

شفیع آقامحمدیان در اولین جشن کارگردانان سینمای ایران

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: مسئولان فرهنگی باید هنرمندانی را که در راستای سیاست های ابلاغی رهبری فعالیت می کنند تشویق کنند چرا که ایجاد جریان تشویقی و تنبهیی وظیفه مسئولان فرهنگی است و آن ها باید با این کار مانع عملکرد نادرست برخی افراد که در راستای این سیاست ها حرکت نمی کنند شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «فرار از جهنم» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در همه کشورهای دنیا از سینما برای رفع نقصان ها و توجه ویژه به سیاست های خود استفاده می کنند اما ما حتی یک درصد هم از سینما به عنوان ابزاری برای اعتدال جریان فرهنگی و اقتصادی و رفع مشکلات این حوزه ها استفاده نکرده ایم و متأسفانه گاهی اوقات حتی از این هنر-صنعت برای تولید فیلم هایی استفاده کرده ایم که بسیار شبهه برانگیز بوده و باعث ایجاد آشفتگی در جامعه شده اند.

وی ادامه داد: ما اگر از سینما برای مطرح کردن سبک زندگی ایرانی-اسلامی بهره بگیریم طبیعتاً می تواند فرهنگ سازی بسیار خوبی در سطح کشور داشته باشد. این باعث تأسف است که سینما و تلویزیون سال ها است در این زمینه کم کار هستند؛ مدیران فرهنگی باید از خود سوأل کنند طی همین چند سال اخیر سینما و تلویزیون چند اثر در رابطه با سبک زندگی ایرانی-اسلامی ساخته و پخش کرده اند؟ چرا وقتی ما هیچ کاری در این راستا انجام نمی دهیم از جامعه انتظار داریم که با این سبک زندگی کند؟

آقامحمدیان سپس با بیان اینکه مقام معظم رهبری دغدغه مندانه و هوشمندانه سال های متمادی است که اشارات درستی در رابطه با حوزه فرهنگ و هنر دارند اما مدیران و سیاست گذاران فرهنگی نسبت به فرمایشات معظم له بی توجه هستند تصریح کرد: ما باید از سخنان حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اطاعت کنیم تا حوزه فرهنگ و هنر بیش از این دچار آسیب و تشتت نشود.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که به عقیده شما چرا اغلب مدیران فرهنگی نسبت به این مسأله کلیدی و حساسی بی توجهند اظهار داشت: وقتی مدیر فرهنگی شناخت کافی نداشته باشد نتیجه این می شود که اوضاع فرهنگ و هنر به حال خود رها شود. البته در این سال ها انگشت شمار مدیرانی هم داشته ایم که شناخت و دغدغه داشته اند اما این حضور انگشت شمار برای ایجاد تحول اساسی در حوزه فرهنگ و هنر فایده ندارد.

وی در پایان این گفتگو افزود: مدیران فرهنگی باید تمامی برنامه ها و سیاست های خود را بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری ترسیم و تبیین کنند؛ تمامی موضوعاتی که باید در سینما و تلویزیون کار شود باید حتماً از روی این سیاست ها باشد در غیر این صورت ما همچنان با آسیب جدی در حوزه فرهنگ و هنر روبرو خواهیم بود و این اتفاق می تواند موجبات نابودی مطلق عرصه فرهنگی و هنری کشور را فراهم آورد. ما نباید بگذاریم فیلمسازان مان بروند و برای خوشامد جشنواره های غربی فیلم بسازند؛ فیلم های ما باید در راستای تحکیم پایه های انقلاب اسلامی و ارزش های دینی و ملی باشد و این وظیفه مدیران فرهنگی است که در این راستا هدایت گری درستی داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.