شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

ضرورت توجه مدیران فرهنگی به سیاست‌های «برنامه هفتم»/۴

عظیمی: مدیران، هنرمندان و مردم باید سه وجه اصلی تحقق اهداف کلان ۵ ساله هفتم باشند/ نقص اصلی از سوی سیاست گذاران و مدیران فرهنگی است!

مهدی عظیمی میرآبادی

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مدیران، هنرمندان و مردم باید سه وجه اصلی تحقق اهداف کلان ۵ ساله هفتم باشند؛ نقش مردم در این میان بسیار کلیدی است به نحوی که اگر مردم وسط میدان بیایند و مطالبه جدی در مسائل فرهنگی داشته باشند شاید سهل انگاری در این عرصه کاهش پیدا کند و مدیران خود را موظف کنند تا بر اساس مطالبات رهبری و مردم فعالیت کنند.

سرپرست پیشین اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در کشور ما یکی از ویژگی هایی که متفاوت با سایر کشورهای دنیا است هم افزایی بخش های مختلف جامعه به صورت کلی و جزئی است؛ به آن معنا که هم مسئولان نقش دارند و بایستی به مسئولیت های شان وقع بگذارند و برنامه ریزی و پشتیبانی کنند و هم کسانی که به عنوان طبقه فعال در جامعه مطرح هستند و با پشتوانه دولت و مردم فعالیت هایی را انجام می دهند باید به میدان بیایند و در مرحله سوم مردم به عنوان صاحبان مملکت هستند که هر جا احساس بکنند کم کاری صورت گرفته باید ورود پیدا کنند و مشکل را برطرف نمایند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در قضیه کرونا وقتی شرایطی به وجود آورد که عده ای بیکار شدند و دولت دیگر اراده و توان نداشت به مردم کمک کند کسانی که در ماجرای پشتیبانی از اقتصاد و سلامت فعال بودند ورود کردند و در مقطع کوتاهی مشکلات اقتصادی را برطرف کردند؛ در آن برهه هم از نظر مقابله بیماری اتفاق خوبی رخ داد که مورد تقدیر بزرگان جامعه و اشخاص تراز اول کشور قرار گرفت هم اینکه احساس همدلی و همسویی در آحاد افراد جامعه به شکل فزاینده ای دیده شد.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: متأسفانه ما در بحث سیاست های فرهنگی یک نقص جدی را شاهد هستیم؛ کسانی که در این حوزه به عنوان پشتیبان و سیاست گذار هستند به نتیجه مطلوب نرسیده اند و به همین علت حوزه فرهنگ همواره مورد مطالبه و تذکر رهبری قرار گرفته و متأسفانه به دلایل متعدد پیدا و پنهان این کار در حوزه مدیریتی آنطور که باید صورت نگرفته است.

عظیمی میرآبادی متذکر شد: هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر نیز آن کاری که باید می شد را به دلایل مختلف انجام ندادند و کم کاری و کوتاهی در این زمینه نیز بسیار زیاد به چشم می خورد. البته قطعاً زحمات قابل اعتنا و قابل احترامی کشیده شده اما واقع امر این است آنقدر نیاز در این بخش به فعالیت اثرگذار زیاد است که هرچه کار کردند نتوانستند آن نیاز را برطرف کنند و حتی وجهی که بتواند رفع نیاز کند صورت نگرفته است.

مدیر سابق گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما تصریح کرد: نه فقط در حوز وزارت ارشاد و نهادهای تابعه آن که در آموزش پرورش، دانشگاه ها ها و... این نقص را شاهد هستیم و متأسفانه کم کاری در حوزه فرهنگ و هنر فقط مربوط به نهادهای سیاست گذار هنر و امور فرهنگی نیست.

وی خاطرنشان کرد: البته واضح است که نقص اصلی از سوی سیاست گذاران و مدیران فرهنگی است! اما در جمهوری اسلامی آنچه تکیه گاه است اینکه مردم که پذیرنده خدمات هستند و هدف برنامه ریزی مدیران و فعالان فرهنگی هستند آیا نسبت به آنچه ارائه شده واکنش درست و به جا و منطقی داشته اند؟

عظیمی میرآبادی ادامه داد: متأسفانه در حوزه فرهنگ شکل غلطی اتفاق افتاده به نحوی که ما امروزه به حس بی دردی و رخوت در مقابل اشتباهات مدیران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر رسیدیم و هرچقدر آن ها خلاف بکنند گویا برای مردم اهمیتی ندارد و اعتراض نمی کنند و با مطالبه کار را درست نمی کنند.

این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتگو افزود: مردم باید مدیر را از خواب غفلت بیدار کنند. مردم باید واکنش هشداردهنده نشان دهند تا آن ها کارشان را درست انجام دهند. کوتاهی را تذکر دهند و واکنش نشان دهند آن وقت شاید با مدد الهی شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.