یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

ضرورت توجه مدیران فرهنگی به سیاست‌های «برنامه هفتم»/۱

سیدزاده: حرکت ما در عرصه فرهنگ برای رسیدن و تحقق آینده همراه و همگام نیست/ برای آنکه عرصه فرهنگ مطابق خواسته های رهبری حرکت کند باید جان بدهیم!

سعید سیدزاده

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه مدیران فرهنگی نسبت به سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» از جمله اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت گفت: بنده سال ها است پیگیر برنامه های ۵ ساله هستم که الآن هفتمین برنامه آن از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است؛ متأسفانه سال ها است مدیریت کشور در راستای تفکرات حضرت آقا پیش نمی رود و به همین علت چندان شاهد تحقق برنامه ها نبودیم و این برنامه ها عملیاتی نشده به نحوی که چندی پیش شنیدم از برنامه های دوره قبل حدود ۱۴ درصد عملیاتی شده ۲۲ درصد وارد گردونه اجرا شده و برای بقیه هیچ کاری صورت نگرفته است!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب به خیر فرمانده» و «زیباتر از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید حضرت آقا آرزوهایی در خصوص کشور دارند و می خواهند کشور به درجات متعالی برسد و برنامه های ۵ ساله را نیز بر همین اساس ابلاغ می کنند.

وی ادامه داد: انتظار بنده حقیر در این دوره آن است که این برنامه ها با این شتابی که در دولت آیت الله رئیسی می بینم حداقل بالای ۹۰ درصد عملیاتی و اجرایی شود. وقتی همه همراه شوند و یاری کنند آنچه آرزوی حضرت آقا و ما است عملیاتی خواهد شد اما وقتی همراه نداشته باشیم و دولت همراهی نکند آن اتفاق رخ نخواهد داد.

سیدزاده تأکید کرد: در حال حاضر ظاهراً مجلس و دولت با هم همراه و همسو هستند و از این رو ما امیدواریم این برنامه ها تحقق پیدا کند اما متأسفانه آنچه من می بینم این است که حرکت ما در عرصه فرهنگ برای رسیدن و تحقق آینده همراه و همگام نیست. در واقع آنچه می بینیم گویای این نیست که بشود این خواسته ها را در حوزه فرهنگ محقق کرد. اگر قرار باشد فقط در مورد یک موضوع مثل بالا بردن رشد باروری محقق شود احتیاج به این است که ۵ سال کار فرهنگی شکل بگیرد و این در حالی است که حداقل من چنین برنامه ریزی را تا الآن ندیدم! از این رو ضروری است که حوزه فرهنگ همسو با این برنامه ریزی کلان ۵ ساله هفتم باشد و به آن شکل عملیاتی بدهد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه اگر فرهنگ لاک پشتی حرکت کند بقیه بخش ها هم در پی آن حرکت کند خواهند داشت تصریح کرد: ای کاش خود حضرت آقا وارد میدان شوند و مدیریت کلان حوزه فرهنگ را در دست بگیرند. من از خداوند سبحان و امام عصر (عج) مدد می خواهم که به حضرت آقا توفیق بدهند و ایشان تدبیری بیندیشند تا چرخه فرهنگی کشور حرکت فرهنگی نویی را آغاز کند. مدیران فرهنگی باید به گونه دیگری به مسائل نگاه کنند و فکر نکنند ۴ سال آمده اند و بعد می روند. مدیران فرهنگی باید بدانند توفیق نصیب شان شده تا به کشور اسلامی مان خدمت کنند و برای این کار باید از جان مایه بگذارند اما باز هم باید بگویم متأسفانه من این چیزها را نمی بینم و نمی شنوم!

وی متذکر شد: بی تردید وقتی فرهنگ همراهی نکند تحقق اتفاقات در جامعه سخت خواهد بود. من امیدوارم بتوانیم به گونه ای حرکت کنیم که دل حضرت آقا شاد شود و لبخند را بر لبان شان ببینیم. ذکر این نکته هم ضروری است که هنرمندان ما برای تحقق خواسته های معظم له هیچ مشکلی ندارند اما این مدیران فرهنگی هستند که باید شرایط کار را برای آن ها فراهم آورند. در حال حاضر شرایط کار سخت و هزینه ها زیاد شده و اگر مدیران توجه نکنند نمی شود هیچ حرکت بزرگی در حوزه فرهنگ انجام داد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خداحافظ رفیق» و «مرزی برای زندگی» خاطرنشان کرد: اگر مدیران به این مطالبات باور نداشته باشند هنرمندان به تنهایی نمی توانند خواسته های رهبر انقلاب را تحقق بخشند. همه می دانیم و آگاهیم که هنرمندان دلسوخته سال ها است برای تحقق فرمایشات رهبری می دوند و نفس شان به شماره افتاده اما به دلیل کوتاهی مدیران تکلیف شان در این عرصه روشن نیست چون با مدیرانی روبرو هستند که تنها فکر و ذکرشان میز و صندلی شان است.

این تهیه کننده سینما تأکید کرد: برای آنکه عرصه فرهنگ مطابق خواسته های رهبری حرکت کند باید جان بدهیم! این کمترین کاری است که ما می توانیم برای رهبر عظیم الشأن مان بکنیم؛ جان ما چه قابلی دارد؟

وی یادآور شد: در همین عرصه فیلمسازی بنده هنرمند فیلمسازی را می شناسم که انقلابی واقعی بوده و بچه جبهه و جنگ بوده اما به دلیل فشار اقتصادی به سمتی رفته که اسم انقلاب را هم نمی توان جلوی او آورد. امثال منی که به اسم مدیر آمدیم و با نفهمی کاری کردیم که دیگران سوءاستفاده کنند باید پاسخگوی این اتفاق باشیم. مدیر باید با فهم و شعور کافی با هنرمند برخورد کند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: چرا باید در جمهوری اسلامی ایران فیلم سخیف ساخته شود که مردم خجالت بکشند به سینما بروند؟ این به ضرر مردم و هنرمندان است. هنرمندان نخبگان فرهنگی جامعه هستند و باید اندیشه و اخلاق را در سینما جاری و ساری کنند و در غیر این صورت سود سایر کارهای آن ها به دشمن می رسد.

وی در پایان این گفتگو افزود: باید فکری کرد و چاره ای اندیشید و این عرصه مهم را نجات داد و از این وضعیت بیرون آورد. این مدیریت هم تراز و هم شأن دولت انقلابی نیست. باید چاره ای اندیشد و کمک کرد تا ان شاالله بتوانیم دل آقا را شاد کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.