شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

سازمان سینمایی و حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی؛

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

حسین جلالی-معصومی-قرایی مقدم-مبلغی-حر-آقامحمدیان-شاهمرادی زاده-روح افزا-سیدزاده-سلطانی-اصلانی-بیابانی-علی اکبری

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان فرهنگی، جامعه شناسان، مسئولین و اهالی سینمای کشور در پی حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی و انفعال برخی مدیران سینمایی در مواجه با این پدیده شوم متذکر شدند: ما در خصوص نحوه حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی دچار غفلت شدیم، شرم آور است که برخی برای گرفتن جایزه از جشنواره های جهانی آبرو و حیثیت کشورشان را می برند و تصویری زشت و سیاه از کشورشان به جهانیان عرضه می کنند! این افراد تأکید کردند: برخورد با هنرمندانی که بدون مجوز مبادرت به حضور در جشنواره های جهانی می کنند می تواند موجب جلوگیری از استمرار مسیر فعلی شان شود.

به گزارش سینماپرس در همین رابطه با ۱۳ تن از کارشناسان فرهنگی، جامعه شناسان و اهالی سینمای کشور خانم ها و آقایان: حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی، پروانه معصومی، دکتر امان الله قرایی مقدم، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی، اکبر حر، شفیع آقامحمدیان، ماشاالله شاهمرادی زاده، دکتر فرشته روح افزا، سیدامیر سیدزاده، جهانبخش سلطانی، دکتر مینو اصلانی، مینا بیابانی و محسن علی اکبری گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دشمنان زیادی در اقصی نقاط جهان دارد و این دشمنان نمی توانند ثابت و آرامش و عزت مردم ما را ببینند و از این رو با فریب دادن برخی افراد که در حوزه فیلم و سینما کار می کنند تلاش می کنند تصویری سیاه از کشور ما در جشنواره های جهانی ارائه کنند که این اتفاق نیازمند یک برنامه ریزی اساسی برای خنثی سازی توطئه دشمنان نظام و انقلاب است و ما در خصوص نحوه حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی دچار غفلت شدیم و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید برنامه ریزی و سیاست گذاری جدی در این زمینه انجام دهند. دشمنان بیکار ننشسته اند و هر روزه در حال طراحی نقشه های جدیدی هستند که ملت و کشور ما را تضعیف کنند؛ دشمنان سوژه هایی را در اختیار برخی فیلمسازان می گذارند که اصلاً واقعیت ندارد و حتی در حوزه تخیل مردم ایران هم نمی گنجد؛ فیلمسازان نیز این آثار را در راستای اهداف دشمنان تولید می کنند و در جشنواره های جهانی به نمایش می گذارند.

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون تصریح کرد: زشت و شرم آور است که برخی به اصطلاح هنرمندان برای گرفتن جایزه از جشنواره های جهانی آبرو و حیثیت کشورشان را می برند و تصویری زشت و سیاه از کشورشان به جهانیان عرضه می کنند! این جایزه ها پشیزی ارزش ندارد و هنرمندان باید بدانند جایزه زمانی ارزش پیدا می کند که از دستان ملت شریف ایران گرفته شود نه از آن طرفی ها که فقط به فکر منافع کشورهای خودشان هستند! من واقعاً نمی دانم دلیل انفعال و سکوت مدیران سینمایی و فرهنگی در مواجهه با این افراد چیست؟ مدیران سینمایی چرا چشم خود را روی تخلفات بسته اند؟ آیا دوستی شان با این افراد باعث شده که جلوی آن ها را نگیرند؟ به هر صورت هرچه باشد این چشم بستن و ندیدن رفتار آن ها درست نیست!

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه به سینماپرس گفت: فیلم های تلخ و سیاه آب به آسیاب دشمن می ریزند و مدیران سینمایی باید مانع تولید و به ویژه عرضه این آثار در عرصه جهانی شوند! تولید این نوع فیلم ها و به خصوص نمایش آن ها در جشنواره های جهانی یک خودزنی تمام عیار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و ضمن آنکه هیچ دستاوردی برای کشور ما محسوب نمی شود باعث تخریب هویت ملی و فرهنگی ما نزد جهانیان است. باعث تأسف و شرمساری است که در بسیاری از سریال ها و فیلم ها و تئاترها اغلب نکات منفی و پلشتی های جامعه را که در هر جامعه ای وجود دارد بزرگنمایی می کنند و به نمایش می گذارند؛ این اتفاق علاوه بر اینکه مورد سوءاستفاده رسانه های بیگانه واقع می شود اثرات مخرب بر روح و جسم جوانان که در مرحله احساسی به سر می برند ایجاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی‌ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پی حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی گفت: ممنوع الکاری و ممنوع الخروجی هنرمندانی که بدون مجوز مبادرت به حضور در جشنواره های جهانی می کنند می تواند موجب جلوگیری از استمرار مسیر فعلی شان شود؛ این یک نوع تنبیه برای کسانی است که بدون اخذ مجوز نمایش مبادرت به عرضه آثارشان در جشنواره های جهانی می کنند البته تبعات آن به طور کامل روشن نیست اما ممکن است بازدارندگی خوبی ایجاد کند. متأسفانه سیستم شیطانی که در خارج از کشور وجود دارد وسوسه هایی را از آن سوی آب ها برای هنرمندان ایجاد می کنند و هنرمندانی که کم مایه و بی اعتقاد هستند وسوسه آن ها می شوند و خود را عملاً در اختیار سیستم منفی دشمنان قرار می دهند.

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

اکبر حر کارگردان سینما با انتقاد شدید از انفعال مدیران سینمایی متذکر شد: راهی که مدیران سینمایی می روند به ترکستان است چرا که هیچ استراتژی و مبنایی برای سینمای ایران تعیین نکرده اند و می خواهند با همه سینماگران از هر طیفی کار کنند! حاصل این اتفاق منجر به توسعه سینمای انقلاب نمی شود چرا که عده ای ضدیت آشکار با این سینمای ارزشمند دارند و مدیران سینمایی موظفند آن ها را بایکوت کرده و نادیده بگیرند. با متخلفان و سیاه نماسازان برخورد قاطعانه داشته باشید و کانال های نفوذی را جدی بگیرید! شما می توانید این افراد را به راحتی ممنوع الکار کنید؛ شما باید در مدیریت سازمان سینمایی و سایر نهادهای زیرمجموعه این دستگاه تغییرات کلی به وجود آورید.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی گفت: مماشات سازمان سینمایی با فیلمسازانی که آثار بدون مجوزشان را به جشنواره های جهانی می فرستند خیانت در حق سینمای انقلاب است! این همه بعد از حضور غیر قانونی فیلم «برادران لیلا» در جشنواره های کن و مونیخ جامعه درخواست مجازات عوامل آن را داشت این ها به چه نتیجه ای رسید؟ نتیجه این شد که در کن یک فیلم بدون مجوز از سینمای ایران حضور داشت و در ونیز با ۲ فیلم بدون مجوز روبرو هستیم! این پرسش مطرح است که چطور عوامل فیلم «برادران لیلا» به خود اجازه دادند که بعد از جشنواره فیلم کن به صورت غیرقانونی در جشنواره فیلم مونیخ نیز شرکت کنند؟ این اتفاق دو حالت دارد! حالت اول این است که در سازمان سینمایی نفوذی هایی هستند که در پشت پرده دست دارند و هر کاری دلشان بخواهد انجام می دهند و حالت دوم این است که مدیران سازمان سینمایی خود را به بی خیالی زده اند و اصلاً برایشان مهم نیست که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما به سینماپرس گفت: روحانیون، مراجع و حوزه های علمیه باید نسبت به وضعیت آشفته و نابسامان سینما معترض شوند! مشخص و واضح است که فراماسونرها در سینمای ما نفوذ کرده اند و از این رو روحانیت معزز باید به میدان بیاید و جلوی اتفاقات شومی که در سینما رخ می دهد را بگیرد. مدیران سینمایی بدانند ادعای انقلابی گری مهم نیست؛ اجرا و عمل اهمیت دارد! باعث تأسف است که باید بگویم این برخی از مسئولان هستند که می خواهند مردم را به آمریکا برگردانند اما مردم نمی گذارند! در واقع همه چیز برعکس شده است!

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی تصریح کرد: مسئولان فرهنگی و سینمایی چرا در مقابل سلبریتی هایی که در اصل پیاده نظام دشمنان نظام هستند سکوت کرده اند؟ دستگاه های مدعی هدایت گری فرهنگ کشور چه می کنند؟ پرسش از مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... این است که شما برای انبار ذهن جوانان جامعه که این شبه هنرمندان و سلبریتی ها از کثافت پر کرده اند چه کردید؟ تا چه زمانی باید شاهد باشیم این ها آزادانه هرچه می خواهند بکنند و حتی بدون مجوز به جشنواره های غربی بروند و علیه کشور لجن پراکنی کنند؟ چرا سازمان سینمایی در مقابل فیلمسازان سیاه نما موضع جدی ندارد؟ چرا مسئولان سینمایی اجازه می دهند فیلم های سیاه به اسم سینمای اجتماعی تولید شوند و تصویری مخدوش از جامعه ارائه کنند؟ مسئولان یک بار از خود این سوأل را کرده اند که چرا خارجی ها مشکلات متعدد جوامع خود را به تصویر نمی کشند و تنها به فیلم های تلخ و سیاه کشور ما جایزه می دهند؟ پاسخ مشخص است! آن ها با این راه می خواهند اهداف خود را که تخریب فرهنگ و هویت ملی ما است دنبال کنند.

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: عدم برخورد قاطع مسئولان سینمایی با سلبریتی ها و فیلمسازان متخلف باعث شده سینما روز به روز بیشتر از اهداف و آرمان های انقلاب فاصله بگیرد و این افراد مرتب جری تر از گذشته شوند و هرچه بیشتر فرهنگ ملی و هویت دینی ما را مخدوش کنند؛ تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که ظاهراً برای مدیران دغدغه پست و صندلی مهمتر از پیگیری مسائل فرهنگی و توجه به ارزش ها است. امیدواریم با برخورد قاطع قوه قضائیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی و هر نهادی که مسئول رسیدگی به این نابسامانی هست شاهد برچیده شدن بساط سلبریتی ها و سیاه نماسازان باشیم؛ باید برخورد لازم با این افراد متخلف صورت گیرد تا شیرازه فرهنگ و هنر کشور بیش از این دچار گسست نشود.

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

جهانبخش سلطانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پی حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی گفت: مدیران سینمایی باید با یکایک فیلمسازان سیاه نما و متخلفی که چشم به جشنواره های غربی دوخته اند مقابله کنند؛ این سینماگران آدم های با ریشه ای نیستند چرا که اگر کمی ریشه داشتند دست به ساخت این نوع فیلم ها و عرض اندام برای در جشنواره های جهانی برای خوشامد آن ها نمی زدند و با افراد بی ریشه نباید با مماشات برخورد کرد. آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است! ما در سینمای جمهوری اسلامی ایران نیاز به فیلم های اندیشه ورز، متعهدانه و فاخر داریم و جای آثار سیاه یا مبتذل در این سینما نیست. امیدواریم مدیران سینمایی به این مسائل توجه داشته باشند و دیگر هرگز اجازه تولید و عرضه چنین آثاری را ندهند.

دکتر مینو اصلانی رئیس سابق بسیج جامعه زنان و مسئول امور زنان و خانواده مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی تأکید کرد: حداقل کاری که در خصوص افرادی که با تولید آثار هنری علیه کشور سیاه نمایی می کنند ممنوع الکاری و ممنوع التصویری است و دستگاه ها و نهادهای مرتبط باید به صورت جدی و قاطعانه با این افراد برخورد داشته باشند! این مطالبه مردم است که مسئولان فرهنگی در این موارد و در اسرع وقت وارد میدان شوند و اجازه ندهند میزان سیاه نمایی امثال این افراد بیشتر شود. پرسشی که بنده از مسئولان ذیربط این حوزه دارم این است که چطور عده ای افراد می روند و در کشورهای خارجی و جشنواره های غربی علیه کشور دروغ های بزرگی را مطرح و سیاه نمایی می کنند اما با آن ها هیچ برخوردی صورت نمی گیرد؟

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

مینا بیابانی رئیس بسیج جامعه زنان کشور در پی حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی گفت: وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و قوه قضائیه باید نظارت ویژه بر هنرمندانی که به عنوان سفیران فرهنگی کشور در جشنواره های غربی حضور پیدا می کنند داشته باشند تا آن ها نتوانند فرهنگ اصیل و هویت ایرانی-اسلامی ما را با فیلم ها، سخنان و حرکات خود زیر سوأل ببرند. وزارت ارشاد باید نظارت جدی روی آن ها داشته باشد که این ها نتوانند هویت مردم ایران را زیر سوأل ببرند. از سوی دیگر دستگاه قضا نیز باید توجه کافی به این افراد داشته باشند. باید این افراد را رصد کنند و نظارت ویژه داشته باشند تا اگر آن ها از مسیر راست منحرف شدند بتوانند جلوی آن ا را بگیرند.

از درخواست برای برخورد با سینماگران متخلف تا انتقاد از انفعال برخی مدیران سینمایی/ بیش از این آب به آسیاب دشمن نریزید!

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما به سینماپرس گفت: وظیفه مدیران سینمایی تبیین سیاست برای چگونگی حضور سینمای ایران در عرصه های جهانی است و تا وقتی قانون نباشد ما شاهد هرج و مرج در این حوزه خواهیم بود و افرادی که شیطنت می کنند نیز از این فرصت سوءاستفاده خواهند کرد. معیار و ملاک ها برای حضور آثار ایرانی در عرصه جهانی باید مشخص باشد و هنرمندان باید قانون مدار باشند. اما قانون کجاست؟ بی تردید تا سیاست گذاری مشخصی نباشد نمی توان با هنرمندان متخلف برخورد کرد و اگر از قبل سیاست گذاری شود اتفاقاتی نظیر حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی رخ نمی دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.