سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲

سازمان سینمایی و حضور سینمای ایران در جشنواره های جهانی/۹

علی اکبری: وظیفه مدیران سینمایی تبیین سیاست برای چگونگی حضور سینمای ایران در عرصه های جهانی است/ تا سیاست گذاری مشخصی نباشد نمی توان با هنرمندان متخلف برخورد کرد

محسن علی اکبری

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در پی حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی گفت: وظیفه مدیران سینمایی تبیین سیاست برای چگونگی حضور سینمای ایران در عرصه های جهانی است و تا وقتی قانون نباشد ما شاهد هرج و مرج در این حوزه خواهیم بود و افرادی که شیطنت می کنند نیز از این فرصت سوءاستفاده خواهند کرد.

سیدرضا منتظری/تهیه کننده فیلم های سینمایی «کتاب قانون» و «پاداش سکوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در خصوص حضور فیلم های سینمایی همانند سایر هنرهای دیگر مثل نقاشی و خط و... در عرصه جهانی لازم است قانون گذاری داشته باشیم. بی شک هنرمندان ما باید در عرصه های بین المللی حضور داشته باشند و بنده با حضور در سینمای جهان مخالف نیستم چرا که آن ها هم می توانند هنرشان را به نمایش بگذارند و هم می توانند تجربه های جدید از فناوری روز دنیا در عرصه سینما کسب کنند.

وی ادامه داد: اما برای هر اتفاقی مقدماتی نیاز است، یک اتاق فکر نیاز است و باید سیاست گذاری انجام شود؛ مدیران باید ببینند حضور در چه جشنواره ای خوب است و در چه جشنواره ای بد؟ هنرمندان هم نباید به عالم سیاست ورود کنند اما سیاستمداران در سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری و سایر اماکنی که مدیریت سینما را بر عهده دارند موظف هستند سیاست های شفاف و روشن برای حضور سینمای ایران در عرصه های جهانی مشخص کنند و تعیین نمایند یک هنرمند با چه نگاه و چه تولیداتی می تواند در کدامیک از جشنواره ها شرکت کند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه معیار و ملاک ها برای حضور آثار ایرانی در عرصه جهانی باید مشخص باشد متذکر شد: هنرمندان باید قانون مدار باشند. اما قانون کجاست؟ بی تردید تا سیاست گذاری مشخصی نباشد نمی توان با هنرمندان متخلف برخورد کرد و اگر از قبل سیاست گذاری شود اتفاقاتی نظیر حضور فیلم های بدون مجوز و سیاه نما در جشنواره های جهانی رخ نمی دهد.

علی اکبری متذکر شد: به ندرت افرادی هستند که شیطنت کنند اما این را به عموم سینماگران نمی شود تعمیم داد و بنده با ضرس قاطع عرض می کنم که اکثریت جامعه هنری ما دنبال این مسائل سیاسی و خودنمایی در جشنواره های جهانی نیستند.

این تهیه کننده در پایان این گفتگو افزود: وقتی هنوز سیاست گذاری و دفترچه مدونی برای حضور سینمای ایران در عرصه های جهانی نداریم هیچ چیز نمی توانیم به افراد متخلف بگوییم چرا که همه چیز باید بر اساس قانون باشد تا بتوان به هنرمند معترض شد. ما باید راه های قانونی را جلوی پای هنرمندان بگذاریم و اگر کسی خلاف قانون عمل کرد باید با او برخورد کنیم. پس اول باید قانون گذاری صورت گیرد و سپس دنبال تنبیه افراد متخلف باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.