دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۱۱

الماسی: داوری های جشنواره فجر باید متناسب با ادعاها در حوزه انقلاب اسلامی و ایدئولوژی دینی باشد/ رویکرد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جشنواره مشخص نیست!

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: داوری های جشنواره فجر باید متناسب با ادعاها در حوزه انقلاب اسلامی و ایدئولوژی دینی باشد؛ به خصوص آنکه قرار است جشنواره از سال آتی به صورت بین المللی برگزار شود و از این رو باید مختصات جشنواره فجر انقلاب به صورت شفاف و واضح تبیین و ترسیم شود تا تنها شاهد برگزیده شدن آثاری در این رویداد سینمایی باشیم که با دغدغه رشد و اعتلای نظام اسلامی مان تولید شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده سال های سال است در جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمان، هنرمند، داور و... حضور داشته ام و همواره به جزئیات برگزاری این رویداد سینمایی توجه ویژه کرده ام اما متأسفانه در همه این سال ها جایی ندیده و نشنیده و نخوانده ام که مدیران سینمایی راجع به اهداف جشنواره صحبت کرده باشند و سیاست های این رویداد سینمایی را به صورت واضح و شفاف بیان کرده باشند.

وی ادامه داد: به جز ۲ سالی که آقای انوار در وزارت ارشاد جلسات معروف برای جشنواره را برگزار کرد و سیاست های این رویداد را تبیین کرد مابقی مدیران سینمایی هرگز دغدغه ای برای تبیین و ترسیم اهداف جشنواره فجر انقلاب نداشته اند و همین باعث شده اهداف برگزاری این جشنواره برای سینماگران وطنی هم مشخص نباشد چه برسد به سینماگران خارج از کشور!

الماسی سپس با بیان اینکه وضعیت برگزاری جشنواره فیلم فجر آنقدر آشفته است که گاهی میان مدیران و سینماگران دعوا می شود که این جشن است یا جشنواره، اظهار داشت: این اتفاق نامبارکی است که یک رویداد سینمایی به اسم انقلاب و با پول بیت المال و از جیب مردم برگزار می شود اما استراتژی و هدف روشنی ندارد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: جشنواره فجر باید صراحتاً اعلام کند که در پی چیست؟ می خواهد اسباب توسعه نمایش در کشور شود یا توسعه سیاسی از طریق سینما را محقق سازد؟ هرچه هست و این جشنواره هر هدفی دارد نباید داوری ها در آن به صورت سلیقه ای باشد.

بازیگر فیلم های سینمایی «دیگه چه خبر؟» و «افسانه آه» متذکر شد: رویکرد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جشنواره مشخص نیست و تا زمانی که این رویکرد مشخص نشود ما نمی توانیم داوری های درستی را در جشنواره شاهد باشیم و به همین علت است که بارها دیده شده فیلم های استراتژیک و انقلابی در این جشنواره مهجور واقع می شوند و فیلم های سیاه و تلخ جایزه می گیرند!

وی یادآور شد: بنده بارها در جشنواره های خارج از کشور به عنوان داور حضور داشته ام و همیشه مدیران جشنواره ها به صورت شفاف و علنی به ما توضیح می دادند که رویکرد جشنواره شان چیست و ما باید بر اساس چه معیارهایی فیلم ها را داوری کنیم. مثلاً در جشنواره ای در باکو یا لهستان که من داور بودم رسماً این اتفاق افتاد و ما هم بر اساس خواسته آن ها فیلم ها را داوری کنیم نه سلیقه خودمان!

الماسی تأکید کرد: این در حالی است که به دلیل فقدان کیاست و هوش در بین مدیران سینمایی ما در جشنواره فجر انقلاب این اتفاق دیده نمی شود. من خودم بارها در این رویداد داور بودم و متوجه کاستی شدم و انتقاد کردم اما مورد عتاب مدیران قرار گرفتم. من می گفتم رویکرد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی چیست؟ مدیران هیچ جوابی نداشتند و از دست من عصبانی می شدند.

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم مدیرانی که داعیه دار انقلاب هستند در جشنواره فجر اهداف این رویداد را به درستی برای داوران تبیین و ترسیم کنند تا تنها بتوانیم شاهد جایزه گرفتن فیلم های استراتژیک و انقلابی باشیم و آثار تلخ و سیاه دیگر مورد توجه قرار نگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.