شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۲

رویین تن: جشنواره فجر اصول و چارچوبی ندارد و همین باعث می شود همواره با عملکرد سلیقه ای دست اندرکاران آن روبرو باشیم/ در این جشنواره روابط جای ضوابط را گرفته است

علی رویین تن

سینماپرس: علی رویین تن کارگردان سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر اصول و چارچوبی ندارد و همین باعث می شود همواره با عملکرد سلیقه ای دست اندرکاران آن روبرو باشیم؛ عملکرد سلیقه ای در این رویداد سینمایی تنها به داوری ها معطوف نمی شود و ما در نحوه انتخاب فیلم ها، گزینش اعضای هیأت انتخاب، بزرگداشت ها و... همواره با معضل اعمال سلیقه دست اندرکاران این رویداد روبرو بوده و هستیم!

کارگردان فیلم های سینمایی «زمهریر» و «دل شکسته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بدیهی است وقتی یک جشنواره اساسنامه ندارد و سلیقه ای است هر اتفاقی در آن رخ می دهد و عملکرد دست اندرکارانش شبهه و شائبه ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این رویداد سینمایی نیاز به تعریف و تبیین اساسنامه و چارچوب و ضوابط دارد. جشنواره فجر در حال حاضر نه برای اعضای هیأت انتخاب ضابطه ای تعیین کرده است و نه برای داوران!؛ هیچ اصول و چارچوبی در این جشنواره به چشم نمی خورد و همین باعث می شود یک سال ما در این رویداد سینمایی شاهد توجه ویژه به فیلم های تجاری باشیم و سال دیگر به شاهد توجه به فیلم های هنری و سال بعدش فیلم های دفاع مقدس و مقاومت!

این سینماگر با انتقاد از فقدان برنامه ریزی و اساسنامه بعد از ۴۰ دوره برگزاری جشنواره فجر اظهار داشت: این اهمال کاری ما در حالی است که جشنواره های مطرح دنیا مانند کن، ونیز و... برای سال ها بعدشان برنامه ریزی دارند و می دانند مثلاً ۲ سال دیگر قرار است در چه مسیری حرکت کنند!

رویین تن متذکر شد: اما در جشنواره ما همه چیز به نحوه انتخاب دبیر و روابط آدم ها بازمی گردد. بارها دیده شده که شخص دبیر اصرار می کند جوایز بین همه سینماگران تقسیم شود تا همه راضی باشند؛ خوب این هم مصداق بی عدالتی است هم مصداق بارز بی هویتی و عدم توجه به اصل اساسی هنر سینما!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «قلب سفید قاصدک ها» و «بانک زده ها» تأکید کرد: یکی دیگر از اتفاقات بدی که در سینمای ما وجود دارد این است که انتخاب های جشنواره فجر یک کلیشه ذهنی به مخاطبان می دهد به نحوی که منتقدان نیز به همان فیلم هایی جایزه می دهند که در جشنواره انتخاب شده و حتی در جشن خانه سینما نیز جوایز به همان آثار اهدا می شود.

وی در پایان این گفتگو با تأکید بر اینکه در این جشنواره روابط جای ضوابط را گرفته است تصریح کرد: ما همواره شاهد بوده ایم فیلم هایی که خوب هستند در جشنواره مطرح نمی شوند و امیدواریم به زودی شاهد پایان این رویه بد در روند برگزاری این رویداد سینمایی باشیم و دیگر سلیقه افراد در بخش های مختلف جشنواره دخیل نباشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.