دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۴

ذاکری: داوران باید از زمان آغاز بازبینی فیلم ها تا اعلام نتایج در قرنطینه کامل باشند

فریده ذاکری

سینماپرس: فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: بنده معتقدم اگر حتی چندین ناظر بر عملکرد داوران نظارت داشته باشند یا حتی مکالمه های آن ها شنود شود باز هم این تقلب ها و تبانی ها وجود خواهد داشت از این رو معتقدم مهمترین اتفاق در وهله اول انتخاب داوران از بین چهره های سینمایی برجسته، دغدغه مند و دلسوز باشد و در وهله دوم برای داوران سیاست هایی تبیین شود تا بر اساس آن مبادرت به داوری آثار کنند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از کارهای بسیار خوب این است که داوران باید از زمان آغاز بازبینی فیلم ها تا اعلام نتایج در قرنطینه کامل باشند، درست همان کاری که با طراحان سوألات کنکور می شود!

وی ادامه داد: علاوه بر این کسانی که برای داوری مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب می شوند نباید افرادی باشند که به صورت باری به هر جهت مبادرت به انتخاب یک اثر می کنند! متأسفانه در سینمای ایران قاعده و ضابطه درستی وجود ندارد. همانطور که در سینما منتقدی داریم که فیلم ها را نمی بیند اما خیلی راحت مبادرت به نقد آثار می کند در داوری های جشنواره هم با چهره هایی مواجه می شویم که کمترین تخصصی ندارند.

این منتقد سینما متذکر شد: تلخ ترین اتفاقات در مورد داوری های جشنواره فجر جایی است که دست اندرکاران رده بالا روی داوران فشار وارد می کنند تا رأی آن ها را به نفع یک فیلم یا فیلمساز خاص عوض کنند. از این رو اگر سینماگر پیشکسوت و قدرتمندی به عنوان داور باشد زیر بار این فشار و تهدید نخواهد رفت و حتی این چنین فشارهایی را علنی خواهد کرد کما اینکه چند باری شاهد بودیم که برخی سینماگران از زدوبندهای پشت پرده داوری ها و انتخاب آثار ماجراهایی را تعریف کرده ان.

ذاکری در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم آنچه در داوری ها اتفاق می افتد به نفع سینما و جشنواره باشد نه اینکه نحوه داوری ها به گونه ای باشد که ضد فرهنگ و هنر و سینما عمل کند و باعث مطرح شدن فیلم های پیش پاافتاده و نازل و افت شدید کیفی هنرهفتم در کشور شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.