پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۷

قوی تن: داوران باید تنها به فیلم های متفکر و اندیشه ورز توجه کرده و از اعطای جایزه به فیلم های بی مایه و سطحی پرهیز کنند/ جشنواره فجر بدل به یک شو و جشن شده!

علی قوی تن

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: داوران باید تنها به فیلم های متفکر و اندیشه ورز توجه کرده و از اعطای جایزه به فیلم های بی مایه و سطحی پرهیز کنند! بی شک اگر این اتفاق رخ دهد ما با جشنواره ای استاندارد روبرو خواهیم بود و اگر این اتفاق رخ ندهد ما صرفاً با یک دورهمی مواجه هستیم که بود و نبودش هیچ نفعی برای رشد و سینمای کشور در پی ندارد!

کارگردان فیلم های سینمایی «رویای سهراب» و «آسمان آبی مادرم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً در تمامی جشنواره های معتبر سینمای جهان فیلم هایی حضور دارند که دارای محتوا و ساختاری خاص و هنری هستند که لزوماً توسط عامه مردم مورد توجه قرار نمی گیرند و در صورت اکران شدن گیشه ضعیفی دارند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه از آنجا که سال های متمادی است جشنواره فیلم فجر بدل به یک شو و جشن شده ما شاهد حضور فیلم های گیشه ای در این رویداد سینمایی و اعطای جوایز به آن ها هستیم اظهار داشت: این در حالی است که که در جشنواره باید به فیلم هایی توجه شود که بازار وسیعی ندارند. جشنواره ها باید فیلم هایی را نمایش دهند و به آثاری توجه کنند که تنها افراد اهل فرهنگ و علاقمند به هنر سینما از آن ها لذت می برند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر نباید محفلی برای شوآف و حضور سلبریتی های آنچنانی باشد؛ جشنواره نباید درگیر این گونه کارهای ظاهری شود تا بازار خود را گرم کند و بی تردید زمانی این اتفاقات رخ می دهد که جشنواره از مسیر اصلی خود منحر شده باشد و تفکر اصلی بنیان خود را فراموش کرده باشد. بی تردید هر جشنواره ای اگر چنین نگرشی داشته باشد در داوری و انتخاب بهترین ها نیز موفق عمل نخواهد کرد.

قوی تن یادآور شد: در سال های ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر ما هرگز شاهد چنین اتفاق تلخ و مسمومی نبودیم و تا جایی که بنده به خاطر دارم اصولاً به فیلم های گیشه پسند چندان بهایی داده نمی شد که اتفاقاً کار بسیار درستی هم بود چرا که مثلاً در جشنواره ای که هدفش شعرخوانی است نمی توان ترانه پخش کرد و در یک جشنواره سینمایی هم باید آثاری که ارزش هنری والا دارند مورد توجه قرار گیرند نه فیلم های گیشه ای!

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: جشنواره زمانی می تواند موفق باشد که ذائقه مخاطبان جدی سینما را عوض کند و کاری کند که مردم پس از اتمام جشنواره به سمت فیلم های فرهنگ ساز بروند نه فیلم هایی که جز فرهنگ سوزی هیچ عایدی در پی ندارند! مثلاً من نمی دانم چرا جشنواره فیلم فجر باید محفلی برای حضور فیلمی مانند «خوب، بد، جلف» باشد؟ جای این گونه فیلم ها در جشنواره ها نیست و مدیران فرهنگی باید همواره به این نکته مهم توجه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.