جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۸

شمس: جشنواره فیلم فجر در تمامی زمینه ها از جمله نحوه داوری آثار نیاز به تدوین آیین نامه دارد/ سفارش های پشت پرده بیداد می کند!

روح انگیز شمس

سینماپرس: روح انگیز شمس کارگردان سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر در تمامی زمینه ها از جمله نحوه داوری آثار نیاز به تدوین و تبیین آیین نامه دارد تا تمامی اهالی سینما، شرکت کنندگان و مخاطبان این رویداد سینمایی بدانند و آگاه باشند که در این جشنواره بر اساس چه قواعد و استانداردهایی فیلم ها مورد ارزیابی قرار می گیرند تا هر نوع شائبه در اذهان بعد از اعلام نتایج از بین برود.

کارگردان فیلم سینمایی «دخترعمو و پسرعمو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی دیگر از نکات مهمی که وجود دارد و متأسفانه سیاست گذاران و مدیران جشنواره کمتر به آن توجه می کنند انتخاب درست داوران در این رویداد سینمایی است به نحوی که بارها در ادوار مختلف جشنواره دیده شده افرادی برای این سمت مهم به کار گرفته شده اند که نه تجربه کافی در سینما داشته اند و نه از دانش و مهارت کافی برخوردار بودند.

وی ادامه داد: بی تردید داوری که تخصص کافی در حرفه اش نداشته باشد قطعاً نمی تواند ارزیابی خوبی روی آثار داشته باشد و تنها بر اساس سلیقه شخصی اش مبادرت به انتخاب بهترین ها می کند.

شمس سپس سفارش های پشت پرده را بزرگترین آفت جشنواره فیلم فجر به ویژه طی سال های اخیر برشمرد و در این باره تصریح کرد: سفارش های پشت پرده در جشنواره فجر بیداد می کند؛ بارها شنیده ایم که بسیاری افراد عنوان کرده اند سفارش هایی در پشت پرده جشنواره وجود دارد که فلان فیلم باید در فلان رشته جایزه بگیرد و یا فلان فیلم اصلاً نباید دیده شود و در هیچ رشته ای نباید نامزد شود!

این سینماگر تأکید کرد: طبیعتاً اگر داوری حرفه ای باشد زیر بار این ظلم و اجبار نمی رود و از داوری انصراف می دهد اما متأسفانه ما در سینمای کشورمان تاکنون کمتر به چنین موردی برخورده ایم و هیچ گاه هم داوران پاسخگوی انتخاب های شان نبوده اند در صورتی که کمترین توقع از آنان این است که در نشستی خبری به سوألات اهالی رسانه در مورد نحوه داوری آثارشان پاسخ دهند؛ این رویه ای است که در بسیاری از جشنواره های مطرح سینمایی دنیا نیز دیده می شود.

شمس در پایان این گفتگو شفاف سازی سازمان سینمایی در تمامی حوزه ها و زیرمجموعه هایش به ویژه تمامی بخش های جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور را امری ضروری برشمرد و در این باره گفت: اگر در خصوص هر مسأله ای شفاف سازی صورت گیرد دیگر اما و اگری برای هیچ فردی به وجود نخواهد آمد و من امیدوارم مدیران سینمایی دولت سیزدهم در حوزه سینما دست به شفاف سازی بزنند تا پرسش های مختلف بسیاری از اهالی سینما و رسانه و همینطور افکار عمومی پاسخ داده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.