سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۵

صباغ زاده: مسأله دخالت دولت برای تغییر نظر هیأت داوران شایعه ای بیش نیست/ داوران باید بر اساس استانداردهای سینما به آثار رأی بدهند

مهدی صباغ زاده در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا

سینماپرس: مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: مسأله دخالت مستقیم دولت برای تغییر نظر هیأت داوران شایعه ای بیش نیست اما معمولاً کسانی که منافع شان در یک فیلم نهفته است چنین شایعاتی را راه می اندازند تا فیلم شان هم بیشتر دیده شود و هم بتوانند به جایزه دست پیدا کنند؛ این مسأله نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورهای دنیا نیز وجود دارد و با همه این اتفاقات این داوران هستند که باید با عملکرد درست و قاعده مند خود و انتخاب آثار استاندارد سینمایی جلوی استمرار این شایعات را بگیرند.

کارگردان فیلم های سینمایی «خاک و آتش» و «خانه کاغذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید داوران باید بر اساس استانداردهای سینما به آثار رأی بدهند؛ همه ما به خوبی آگاهیم که داوری کار بسیار سختی است و لزوماً نیاز به سفارش ندارد.

وی ادامه داد: ممکن است گاهی دولت بخواهد به اثر خاصی توجه ویژه داشته باشد و در این راستا از داوران کمک بخواهد اما بنده شخصاً چنین نفوذ و دخالت هایی را کمتر شاهد بوده ام. من تجربه حضور در کمیته انتخاب آثار جشنواره را داشته ام و هیچ وقت ندیدم دخالت علنی و آشکاری در نحوه انتخاب آثار صورت بگیرد و هر آنچه هیأت انتخاب به آن رأی دادند و آرای بالاتری به دست آورد در جشنواره حضور پیدا کرد البته این مسأله برای دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد است و بعد از آن نمی دانم چه اتفاقی رخ داده!

صباغ زاده سپس با بیان اینکه داوران و اعضای هیأت انتخاب همیشه بر اساس تجربیات و سلایق شخصی شان روی آثار بحث می کنند و برای انتخاب فیلم ها به نتیجه می رسند اظهار داشت: ممکن است هر هیأت انتخاب یا داوری نظرش با هیأت دیگر تفاوت داشته باشد چرا که داوران مانند هر انسان دیگری سلیقه و نگاه خاص خود را دارند و بر اساس سلیقه خود فیلم ها را انتخاب می کنند.

این سینماگر تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر اگر هدف خاصی را دنبال می کند این اهداف بایستی به صورت صریح و شفاف توسط سازمان سینمایی و سیاست گذاران جشنواره اعلام شود تا همه سینماگران از اهداف جشنواره آگاه باشند و داوران و اعضای هیأت انتخاب نیز بر اساس آن اهداف مبادرت به گزینش آثار کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: شاید بزرگترین مشکل جشنواره فیلم فجر این است که هدف گذاری روشن و شفافی ندارد و به همین علت در هر دوره برگزاری آن شاهد رویه های متفاوت در نحوه برگزیده شدن آثار هستیم که این مسأله نیازمند آسیب شناسی فوری و جدی توسط مسئولان سینمایی است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.