یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۳

سبط احمدی: اعضای هیأت داوران مرعوب نام فیلمسازان و عوامل آثار نشوند! / جشنواره فجر باید از اندیشه حمایت کند

علیرضا سبط احمدی

سینماپرس: علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه بارها در جشنواره فجر شاهد بوده ایم که فیلم ها جایزه نگرفته اند و این سازندگان آثار بوده اند که از جشنواره جایزه گرفته اند از این رو آنچه اهمیت دارد اینکه اعضای هیأت داوران مرعوب نام فیلمسازان و عوامل آثار نشوند و به کیفیت و محتوای آثار جایزه بدهند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «نغمه» و «زمانی برای دوست داشتن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشابه اتفاقاتی که در داوری های جشنواره فیلم فجر وجود دارد در خیلی از دیگر حوزه ها، نهادها و ارگان های کشور دیده می شود. به عنوان مثال در وزارت ارشاد، صدا و سیما و یا شوراهای متعدد این نهادها فیلمنامه ها مجوز نمی گیرند و این افراد هستند که کارشان را به پیش می برند و مجوز دریافت می کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه اثر برای بسیاری از مسئولان مهم نیست و ما در حوزه فرهنگی و هنری چندان متکی به آثار نیستیم! بارها دیده شده که در همین جشنواره فجر افراد صاحب قدرت قهر کرده اند که چرا جایزه ای به فیلم شان تعلق نگرفته است و جشنواره سال بعد برای اینکه آن فرد را راضی کند به فیلم او یا فیلمساز مورد نظرش جایزه داده است.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه جشنواره فجر باید از اندیشه حمایت کند تصریح کرد: بی تردید جشنواره فیلم فجر تابع یک سبک، اندیشه و فرهنگ است و باید از آن اندیشه حمایت شود تا بتوانیم با اندازه جشنواره مان فیلم ها را مطرح کنیم نه اینکه به آثار نازل جایزه بدهیم و از کیفیت این رویداد سینمایی بکاهیم.

سبط احمدی یکی از معضلات مهم جشنواره فیلم فجر را فقدان سیاست گذاری اصولی در این رویداد سینمایی برشمرد و در این باره متذکر شد: تا زمانی که قوانین پویا و درست در سینمای ایران و جشنواره های آن جاری و ساری نشوند هیچ اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد و این سینما همچنان قائم به اشخاص به کار خود ادامه خواهد داد.

وی در پایان این گفتگو افزود: البته در جشنواره های غربی هم شائبه های مختلف در داوری ها وجود دارد. مثلاً معروف است در جشنواره های آلمان و فرانسه سیاسی کاری می شود به نحوی که برخی از چهره های سیاسی منتقد همواره از آن جشنواره ها جایزه گرفته اند. این اتفاق شاید به نحوی درست باشد و از این رو جشنواره ما هم که به مناسب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود و یک پیشینه سیاسی-اجتماعی دارد باید فیلم هایی را مطرح کند که درخور این رویداد باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.