چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱

الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی/۵

رفیعی جم: مدیران تدبیری اندیشه کنند تا عنوان بین المللی جشنواره به واسطه حضور فیلم های کم رمق و سطحی مایه آبروریزی نشود/ لزوم حضور کشورهای مطرح

اصغر رفیعی جم

سینماپرس: اصغر رفیعی جم تهیه کننده و فیلمبردار پیشکسوت سینما در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که پس از سال ها قرار است به صورت بین المللی برگزار شود در خصوص الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی گفت: مدیران تدبیری اندیشه کنند تا عنوان بین المللی جشنواره به واسطه حضور فیلم های کم رمق و سطحی مایه آبروریزی نشود چرا که در تمامی جشنواره های مطرح بین المللی این سطح کیفی آثار و میزان مشارکت کشورهای مطرح صاحب صنعت سینما است که برای آن رویدادها اعتبار به همراه می آورد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «غیرمنتظره» و «خانه عنکبوت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین مسأله یک جشنواره در تراز و استاندارهای بین المللی این است که فیلم های استاندارد بین المللی در آن رویدادها حاضر باشند این در حالی است که متأسفانه ما سال های متمادی است در جشنواره فیلم فجر شاهد حضور برخی فیلم های فوق العاده ضعیف و سطحی هستیم.

وی ادامه داد: مدیران باید بدانند شرایط فیلم های موجود در جشنواره از نظر کیفی تعیین کننده اصلی استاندارد و بین المللی بودن یک رویداد سینمایی است؛ حدود ۲-۳ دهه قبل فیلم های با کیفیتی در سینمای ما تولید می شد که می توانست با آثار جهانی رقابت کند، آن زمان ما می توانستیم مدعی برگزاری جشنواره سینمایی بین المللی باشیم اما اینکه آیا امروز چنین ادعایی را می توانیم مطرح کنیم یا خیر نکته ای است که با توجه به کیفیت آثار مدیران باید پاسخگوی آن باشند.

رفیعی جم سپس با بیان اینکه چه اشکالی دارد که ما به جای برگزاری یک جشنواره بین المللی جشنواره ای استاندارد اما در قامت ملی یا منطقه ای برگزار کنیم اظهار داشت: من نمی دانم دلیل اصرار برخی مدیران برای اینکه واژه بین المللی را به اغلب جشنواره های سینمایی الصاق کنند چیست؟ آیا از نظر آن ها بودن این واژه به تنهایی برای بین المللی شدن یک رویداد کافی است؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: دست اندرکاران جشنواره نباید فراموش کنند که در جشنواره ای بین المللی کشورهای مطرح صاحب صنعت سینما باید حضور داشته باشند و اینکه ما بخواهیم تنها چند کشور خاص را مدنظر داشته باشیم و صرفاً با حضور فیلم هایی از آن کشورها در جشنواره مان بخواهیم ادعای بین المللی بودن را مطرح کنیم اثرگذار نیست.

وی در پایان این گفتگو افزود: مدیران فرهنگی باید تلاش کنند سطح سینمای ایران را ارتقا دهند؛ این مهم است که ما فرهنگ و هنر کشورمان را تقویت کنیم نه اینکه بخواهیم عنوان های آنچنانی به جشنواره های مان الصاق کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.