سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی/۴

مسافرآستانه: جشنواره فجر انقلاب با ظاهرگرایی و تقلید از جشنواره های غربی بین المللی نمی شود/ نیازمند تبیین استراتژی هستیم

نشست خبری حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی و استاد دانشگاه در آستانه برگزاری بین المللی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: آنچه که مدیران فرهنگی و سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر باید به آن توجه داشته باشند این است که جشنواره فجر انقلاب با ظاهرگرایی و تقلید از جشنواره های غربی بین المللی نمی شود و اتفاقاً ما باید از انجام این کارهای مقلدانه به شدت پرهیز کنیم و طرحی نو دراندازیم.

مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برگزاری یک رویداد بین المللی مانند جشنواره فیلم فجر نیازمند ترسیم و تبیین شاخصه هایی است که در رأس آن اهداف برگزاری وجود دارد؛ به دلیل آنکه ما تا امروز هیچ گاه اهداف ثابتی را بر اساس ضوابط و مقررات از پیش تعیین شده شاهد نبودیم و هر دوره بنا به ضرورت تیم برگزارکننده نقطه نظرهای جدیدی در روند برگزاری جشنواره به وجود آمده نتوانستیم رویدادی بین المللی را شاهد باشیم که بتواند دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان دهد.

وی ادامه داد: ما در سینمای کشورمان نیازمند تبیین استراتژی مشخصی هستیم که اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی در آن نهادینه شده باشد و بر اساس آن استراتژی جشنواره های فرهنگی و هنری مان را به صورت بین المللی برگزار کنیم.

مسافرآستانه با انتقاد از اعمال سلیقه دبیران جشنواره ها متذکر شد: اینکه به دلیل فقدان استراتژی هر دبیر و مسئول و مدیری نقطه نظرهای خود را در جشنواره ها پیاده سازی کند و در روند برگزاری جشنواره تغییر به وجود آورد کار شایسته ای نیست. همه این اتفاقات باعث شده که ما بعد از سال ها برگزاری جشنواره فجر به اینجا برسیم که هر بار می خواهیم جشنواره ای برگزار کنیم گویی بار اول مان است که می خواهیم این کار را انجام دهیم و تغییرات مطالعه نشده ای در آن به وجود آوریم.

مدیر سابق هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: مسأله مهم دیگری که برگزارکنندگان جشنواره فجر باید به آن آگاه باشند این است که برای برگزاری جشنواره بین المللی تنها حضور چند فیلم خارجی کافی نیست. ما با داشتن چند فیلم یا مهمان خارجی نمی توانیم داعیه دار برگزاری رویدادی بین المللی باشیم و رویداد بین المللی زمانی محقق می شود که اهداف و آرمان های ما در سطح بین الملل گسترش یابد و ما بتوانیم مراودات فرهنگی خوبی به نفع کشورمان در فضای بین المللی به وجود آوریم.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: ما قبل از برگزاری هر رویدادی باید بدانیم برگزاری آن چه نفعی برای فرهنگ و هنر کشورمان دارد؛ چه اتفاقاتی در آن می خواهد رقم بخورد و چه دستاوردی برای کشورمان در پی دارد؛ متأسفانه چنین تفکر و برنامه ریزی را کمتر شاهد بودیم. ما باید زیرساخت های فرهنگی کشورمان را گسترش دهیم و اهداف درازمدتی را برای برگزاری جشنواره ها در نظر بگیریم و تنها از آن طریق است که می توانیم موثر واقع شویم.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر باب این اتفاق را در سینمای کشورمان باز کند که بتوانیم با استراتژی روشن و شفاف رویدادهای سینمایی مان را برگزار کنیم، از انجام کارهای مقلدانه فرهنگ غربی و ظاهرسازی ها و شوآف هایی نظیر فرش قرمز و فتوکال و... دست برداریم و به محتوای انسانی و اصولی جشنواره توجه داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.