چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی/۱

الماسی: مدیران سینمایی باید به نظم فکری انسانی و اسلامی مسلح باشند تا بتوانند طرح و برنامه و استراتژی درستی را برای جشنواره فجر انقلاب تبیین کنند/ نباید به شعار بسنده کنیم!

جهانگیر الماسی در موزه سینما

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که پس از سال ها قرار است به صورت بین المللی برگزار شود در خصوص الزامات برگزاری جشنواره در تراز بین المللی گفت: مدیران سینمایی باید به نظم فکری انسانی و اسلامی مسلح باشند تا بتوانند طرح و برنامه و استراتژی درستی را برای جشنواره فجر انقلاب تبیین کنند؛ مدیران باید کاری کنند که عموم دست اندرکاران سینما رو به جلو گام بردارند؛ مهمترین نکته این است که هیچ اهداف عجیب و غریبی نباید برای جشنواره فجر انقلاب وجود داشته باشد و ما تنها باید تلاش کنیم که سینمایی پاک و انسانی را بسط و گسترش دهیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «تابلویی برای عشق» و «پشت پرده مه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من بسیار خوشحالم که پس از سال ها وقفه امسال قرار است جشنواره به شکل بین المللی برگزار شود؛ این کار می تواند باعث شود تا برخی رانت ها، اعمال نظرها و تبعیض ها که در زمان دو شقه شدن جشنواره فجر به وجود آمده بود از بین برود.

وی ادامه داد: متأسفانه طی سال های اخیر آنچه به اسم جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می شد همیشه در سکوت و پشت پرده بود و آحاد افراد سینما در برگزاری آن نقش و دخالتی نداشتند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه مدیران سینمایی باید برنامه ریزی های درازمدت در خصوص برگزاری جشنواره داشته باشند اظهار داشت: ما از همین حالا باید برای سال ها بعد برنامه ریزی کنیم؛ مدیران نباید همین امروز و فردا را ببینند! ما باید از همین امروز حداقل برای ۵ سال آینده برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم جشنواره ای در قامت بین المللی و به شکل استاندارد برگزار کنیم و پس از آن برنامه ریزی های مان را بلندمدت تر کنیم.

الماسی توجه به استاندارها در روند برگزاری جشنواره را بسیار مهم برشمرد و در این باره متذکر شد: در جشنواره بین المللی نباید جایی برای فیلم های سطح پایین و بی کیفیت چه از منظر ساختاری و چه از منظر مضمون و محتوا وجود داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» تأکید کرد: بی تردید فیلم هایی باید در جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشته باشند که از نظر ساختاری هیچ مشکلی نداشته باشند؛ دکوپاژ، کیفیت تصویر و صدا، کیفیت عمومی تولید و تسلط بر تکنولوژی در این آثار باید در سطح و قواره فیلم های بین المللی باشد که ما در اغلب جشنواره های سینمایی تراز اول دنیا شاهدش هستیم.

این بازیگر در بخش دیگری از این گفتگو توجه به مضمون و محتوا را در برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی مهمترین عنصر برشمرد و در این باره تصریح کرد: از سوی دیگر دست اندرکاران برگزاری جشنواره و مدیران سینمایی نباید فراموش کنند که این رویداد متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و باید در آن اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی نهادینه شود و نباید به شعار دادن بسنده کنیم!

الماسی خاطرنشان کرد: از این رو مدیران فرهنگی و سینمایی از هم اکنون باید در پی تأسیس یک مرکز مطالعاتی برای بررسی موضوعات و محتوای مناسب برای فیلم های جشنواره فجر انقلاب باشند تا ان شاالله در سال های پیش رو بتوانیم جشنواره ای بر اساس اهداف و آرمان های نظام و انقلاب را شاهد باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: بدیهی است مضمون و محتوا پر اهمیت ترین و اصلی ترین بخش جشنواره است اما نکته اینجا است که گاهی تعریف ما از مضمون و محتوا اشتباه است. گاهی به شعار بسنده می کنیم در حالی که تمامی این اهداف می شود به صورت غیرشعاری و دراماتیک با مخاطب در میان گذاشت. ما نباید اجازه بدهیم برخی قلم به دستان که رسانه ها را در اختیار دارند با نقدها و یادداشت های خود ما را به بیراهه برده و از مسیر اصلی مان که توجه به اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی است دور کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.