شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

انتظارات از جشنواره فیلم فجر/۱۰

پوریامین: جشنواره فیلم فجر نباید جایی برای حضور فیلم های سیاه نما و آثاری که برخلاف معیار و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تولید شده اند باشد

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما همزمان با آغاز به کار هیأت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: من امیدوارم اشتباه ادوار گذشته تکرار نشود و ما بتوانیم شاهد حضور فیلم های سالم در این رویداد سینمایی باشیم؛ آنچه بدیهی است اینکه جشنواره فیلم فجر نباید جایی برای حضور فیلم های سیاه نما و آثاری که برخلاف معیار و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تولید شده اند باشد و دست اندرکاران این رویداد نباید به صورت فله ای فیلم ها را بپذیرند.

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین اتفاقی که در جشنواره حائز اهمیت است اینکه اعضای هیأت های انتخاب و داوری باید از میان کسانی برگزیده شوند که ضمن داشتن جسارت و شجاعت اندکی خلاقیت نیز داشته باشند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

پوریامین ادامه داد: آنچه در انتخاب فیلم برای ذائقه مخاطب در عصر حاضر مهم است اینکه تمام جشنواره ها موضوعاتی را برای انتخاب در نظر می گیرند اما متأسفانه جشنواره ما بدون استراتژی و موضوع و هدف برگزار می شود. در هر جشنواره معتبری فیلم ها باید به لحاظ تکنیکی و محتوایی تازگی و خلاقیت و روزآمدی داشته باشند.

این کارشناس سینما و رسانه تأکید کرد: تمام جشنواره هایی که در دنیا برگزار می شوند قوانین و ضوابطی برای پذیرفتن فیلم ها دارند اما ما بعد از گذشت بیش از چهل سال از عمر این رویداد هنوز اندرخم یک کوچه مانده ایم و همیشه این سلیقه دبیران است که به جشنواره سمت و سو می دهد.

وی سپس با بیان اینکه فیلم های جشنواره فجر انقلاب باید دارای باید نمایش دهنده آثاری باشد که در جهت تقویت عدالت خواهی و مقابله با جریان های انحرافی هستند اظهار داشت: فیلم هایی که به نوعی اقدامات تخریبی دارند و تضعیف وحدت ملی را اشاعه می دهند و به دین و مقدسات توهین می کنند نباید در جشنواره حضور داشته باشند. ما باید موضوعات را مشخص کنیم و بر اساس آن فیلم ها را انتخاب کنیم؛ ما باید از لحاظ ایجابی و سلبی معیارهایی را مشخص کنیم.

پوریامین در خاتمه این گفتگو افزود: اگر فیلمی به پرچم ما به استقلال ما به هویت ملی ما توهین می کنند نباید آن را در جشنواره بپذیریم. فیلم هایی که سبک زندگی در غرب را ترویج می کنند، همجنسگرایی و ازدواج سفید را ترویج می کنند و... نباید در این رویداد پذیرفته شوند. ما باید مقرراتی را مصوب کنیم که بر اساس آن فیلم هایی که مطابق با ذائقه ایرانی است انتخاب شده و در جشنواره به نمایش گذاشته شوند. فیلم ها نباید بر اساس قدرت تکنیکی و یا صرفاً به دلیل محتوای خاص شان انتخاب شوند و امیدوارم که با در نظر گرفتن جمیع این شرایط بتوانیم شاهد برگزاری یک جشنواره استاندارد در سینمای کشورمان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.